Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 10 Δεκεμβρίου 2020 10:42

Το ράλι του χαλκού αποκαλύπτει τις οικονομικές φιλοδοξίες της Κίνας

Το ράλι των τιμών του χαλκού και των σιδηρομεταλλευμάτων μέσα στο 2020, όταν έχουν κατακρημνιστεί ολόκληροι κλάδοι της οικονομίας λόγω αυτής της πρωτοφανούς υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, ενισχύει υποψίες για μια ακόρεστη συσσώρευση πρώτων υλών από την Κίνα. Μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας της νόσου Covid-19, αλλά και την επιφυλακτικότητα των ΗΠΑ και της Ε.Ε. απέναντι στις οικονομικές του φιλοδοξίες, το Πεκίνο επιδιώκει να αποκλείσει ενδεχόμενες ελλείψεις τόσο σε στρατηγικά μέταλλα, όσο και στο πετρέλαιο ή σε βασικά αγροτικά προϊόντα.

Ζωρζέτ  Ζολώτα 
[email protected]

Το ράλι των τιμών του χαλκού και των σιδηρομεταλλευμάτων μέσα στο 2020, όταν έχουν κατακρημνιστεί ολόκληροι κλάδοι της οικονομίας λόγω αυτής της πρωτοφανούς υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, ενισχύει υποψίες για μια ακόρεστη συσσώρευση πρώτων υλών από την Κίνα. Μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας της νόσου Covid-19, αλλά και την επιφυλακτικότητα των ΗΠΑ και της Ε.Ε. απέναντι στις οικονομικές του φιλοδοξίες, το Πεκίνο επιδιώκει να αποκλείσει ενδεχόμενες ελλείψεις τόσο σε στρατηγικά μέταλλα, όσο και στο πετρέλαιο ή σε βασικά αγροτικά προϊόντα. Μια από τις προτεραιότητες στον πενταετή προϋπολογισμό του είναι η περαιτέρω αύξηση των αποθεμάτων του σε τρόφιμα, καύσιμα και πρώτες ύλες, που θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα και την αυτονομία της οικονομίας της χώρας, μαρτυρούν πηγές του διεθνούς Τύπου.

Σήμερα η κινεζική οικονομία προπορεύεται στη μάχη της ανάκαμψης όσο οι ΗΠΑ και η Ε.Ε παλεύουν με το δεύτερο κύμα της πανδημίας, αποτελώντας τη βασική κινητήριο δύναμη στην άνοδο των τιμών του χαλκού κατά 70% από τον Μάρτιο και του σιδηρομεταλλεύματος κατά 38% από τις αρχές του έτους. Ακόμη και τα κέρδη του χρυσού, ένα παραδοσιακό επενδυτικό καταφύγιο σε περιόδους κρίσεων, υστερούν, καθώς περιορίζονται στο 25%. Μέσα στο 2021, η τιμή του χαλκού στο Λονδίνο προβλέπεται πως μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 8.000 δολάρια τον τόνο, έχοντας ήδη φθάσει αυτόν τον μήνα στο υψηλό επταετίας και ειδικότερα στα 7.719 δολάρια. Μέσα στον Νοέμβριο, η τιμή του σιδηρομεταλλεύματος υπερέβη τα 124 δολάρια τον τόνο, για πρώτη φορά από το 2013. Αν και το ράλι στον χαλκό και το σιδηρομετάλλευμα αποδίδεται επίσης σε προβλήματα από την πλευρά της προσφοράς, η υψηλή ζήτηση από την Κίνα ασκεί μεγάλες πιέσεις με τη μεταποιητική δραστηριότητα να αναρριχάται τον Νοέμβριο στο υψηλό δεκαετίας.

Τα πλούσια αποθέματα της Κίνας

Υπάρχει ένα μυστήριο που περιβάλει εδώ και χρόνια το μέγεθος των αποθεμάτων της Κίνας στο πετρέλαιο, σε αγροτικά εμπορεύματα από το βαμβάκι μέχρι το σιτάρι ή τα βιομηχανικά μέταλλα. Για να καλύψει τις άμεσες ανάγκες της, η Κίνα εισήγαγε 320 εκατ. τόνους πετρελαίου από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούλιο του 2020, αντανακλώντας άνοδο 12% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Σενάρια θέλουν την Κίνα να συγκεντρώνει αποθέματα που να ισοδυναμούν με καθαρές εισαγωγές ενός 90ημέρου και ενός 180ήμερου εάν συμπεριληφθούν τα εμπορικά αποθέματα, σύμφωνα με το Bloomberg.

Παρά την εμπορική διένεξη του Πεκίνου με την κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ, οι παραγγελίες καλαμποκιού στην Κίνα από τις ΗΠΑ διαμορφώθηκαν φέτος στους ανεπανάληπτους 11,2 εκατ. μετρικούς τόνους για την καλλιεργητική περίοδο 2020/21 που ξεκινά αρχές Σεπτεμβρίου, αντανακλώντας άνοδο 1.300% από τα επίπεδα που ίσχυαν πριν την πολιτική δασμών της κυβέρνησης Τραμπ.

Το Πεκίνο χαράσσει στρατηγική για το μέλλον

Αλλά η συσσώρευση βιομηχανικών μετάλλων φαίνεται να στοχεύει στην ικανοποίηση και των μακροπρόθεσμων στόχων του Πεκίνου για την οικονομία και την εξέλιξη της χώρας σε μια ισχυρή τεχνολογική δύναμη. Στόχος του Κομμουνιστικού Κόμματος είναι η δεύτερη ισχυρότερη του κόσμου να είναι ουδέτερη στις εκπομπές ρύπων μέχρι το 2060.  Αναλυτές της Macquarie εκτιμούν πως η Κίνα έχει ήδη συγκεντρώσει 800.000 τόνους χαλκού. Το συγκεκριμένο μέταλλο έχει αναδειχθεί σε αναγκαίο συστατικό στη νέα εποχή της «πράσινης» οικονομίας. Χρησιμοποιείται στην κατασκευή ανεμογεννητριών και δικτύων για τη γενικότερη μεταφορά ηλεκτρισμού από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα ενσωματώνουν  τριπλάσια ποσότητα χαλκού από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Στοιχεία του Bloomberg μαρτυρούν πως το Πεκίνο στοχεύει επίσης στην αγορά 2.000 τόνων κοβάλτιου προκειμένου να μην υπάρξουν ανεπάρκειες στην κατασκευή μπαταριών για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, αν και η πληροφορία αυτή δεν επιβεβαιώθηκε από την επιτροπή ανάπτυξης και μεταρρυθμίσεων της Κίνας.

Αναλυτές της αγοράς προειδοποιούν για μεγαλύτερη αύξηση των τιμών στα βιομηχανικά μέταλλα λόγω των θετικών προοπτικών στη ζήτηση. Υπολογίζεται, παραδείγματος χάριν, πως η κατανάλωση χαλκού στον ενεργειακό κλάδο και στον κλάδο αυτοκινητοβιομηχανιών θα αυξηθεί κατά 2,3 εκατ. τόνους μέσα στην επόμενη πενταετία σε όλον τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο δε που η Κίνα επιχειρεί να καθιερώσει το δικό της συμβόλαιο για τη διαπραγμάτευση χαλκού στο Διεθνές Χρηματιστήριο Ενέργειας στη Σαγκάη (ΙΝΕ) μετά από ανάλογες πρωτοβουλίες που έχει λάβει για το αργό πετρέλαιο και άλλα εμπορεύματα.