Την πρώτη επίσημη κίνηση για την απόκτηση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ, ώστε να φτάσει συνολικά στο 67%, έκανε η Cosco. Ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος με εμπιστευτική επιστολή του από το Χονγκ Κονγκ προς το ΤΑΙΠΕΔ, τον υπουργό Οικονομικών Χ. Σταϊκούρα και τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, ζητά, σύμφωνα με πληροφορίες, να τηρηθούν οι όροι της σύμβασης παραχώρησης και να της αποδοθεί το επιπλέον 16% των μετοχών στον χρονικό ορίζοντα που προβλέπεται, δηλαδή το 2021.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Την πρώτη επίσημη κίνηση για την απόκτηση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ, ώστε να φτάσει συνολικά στο 67%, έκανε η Cosco. Ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος με εμπιστευτική επιστολή του από το Χονγκ Κονγκ προς το ΤΑΙΠΕΔ, τον υπουργό Οικονομικών Χ. Σταϊκούρα και τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, ζητά, σύμφωνα με πληροφορίες, να τηρηθούν οι όροι της σύμβασης παραχώρησης και να της αποδοθεί το επιπλέον 16% των μετοχών στον χρονικό ορίζοντα που προβλέπεται, δηλαδή το 2021. Όσον αφορά την απαραίτητη προϋπόθεση που θέτει η σύμβαση, την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών έργων μέχρι τον Αύγουστο της επόμενης χρονιάς, η Cosco, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θεωρεί ότι υπάρχουν καθυστερήσεις οι οποίες δεν οφείλονται σε υπαιτιότητά της.
Το μεγαλύτερο project που προβλέπει το υποχρεωτικό επενδυτικό έργο είναι η νέα βάση κρουαζιέρας. Ένα έργο που έχει προϋπολογισμό περίπου 104 εκατ. ευρώ και είναι χρηματοδοτούμενο σε ποσοστό 95% από ευρωπαϊκά κονδύλια. Το έργο αυτό έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά, για μια σειρά από λόγους. Λόγοι που ο κινεζικός γίγαντας θεωρεί ότι έχουν την αφετηρία τους εκτός λιμανιού.
Ένας από αυτούς αναδείχθηκε στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, όταν και η διοίκηση του ΟΛΠ έστειλε άλλη επιστολή προς τον κ. Σταϊκούρα, κατηγορώντας τον Δήμο Πειραιά για καθυστερήσεις, που οφείλονται στην «απαγόρευση» του να περνούν μέσα από την πόλη τα φορτηγά οχήματα που μεταφέρουν τα υλικά από τα έργα που γίνονται.
Κόντρα με τον Δήμο Πειραιά
«Παρά την αδιάκοπη επικοινωνία μας με τον Δήμο Πειραιά επί σειρά μηνών, τόσο μέσω επιστολών όσο και σε διά ζώσης επαφές μας και παρά τις προφορικές διαβεβαιώσεις από τους εκπροσώπους του Δήμου Πειραιά περί του αντιθέτου το ζήτημα εξακολουθεί να εκκρεμεί χωρίς να έχει σημειωθεί απολύτως καμία πρόοδος», υπογραμμίζει ο εκτελών χρέη διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ, και συνεχίζει επισημαίνοντας ότι η μεταφορά των αδρανών υλικών προβλέπεται ρητά από την ΚΥΑ για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων και από την τεχνική μελέτη του έργου. Ακόμη, αναφέρεται ότι από πουθενά δεν προκύπτει η δυνατότητα του δήμου να εμποδίσει τη διέλευση των φορτηγών οχημάτων που μεταφέρουν τα υλικά από το οδικό του δίκτυο.
Προσθέτει ότι «η παρακώληση αυτή είναι και ο λόγος αδυναμίας προόδου του έργου με βάση τις εγκεκριμένες μελέτες, καθώς η νομίμως εγκεκριμένη τεχνική λύση περιλαμβάνει τη διά ξηράς μεταφορά.
Η χωρίς κανένα έρεισμα παρεμπόδιση υλοποίησης της σημαντικότερης υποχρεωτικής επένδυσης του ΟΛΠ δεν δημιουργεί μόνο προσκόμματα στην επιτυχή ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, αλλά τορπιλίζει συνολικά τη σύμβαση παραχώρησης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία του Πειραιά αλλά και αυτονόητα για την εθνική οικονομία».
Από την πλευρά του ο Δήμος Πειραιά έχει αποφασίσει ομόφωνα ότι δεν θέλει τη διέλευση των φορτηγών μέσα από την πόλη, και εκφράζει τη δυσαρέσκειά του και την έντονη διαμαρτυρία του για την έως σήμερα μη ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά και την κατάθεση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όπως ορίζει η σύμβαση μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ Α.Ε.
Η θέση του ομίλου
Η διαρροή της επιστολής, που είχε εμπιστευτικό χαρακτήρα, και προέρχεται από τα κεντρικά της Cosco στο Χονγκ Κονγκ, έχει προκαλέσει, σύμφωνα με κύκλους του ΟΛΠ, την οργή της διοίκησης του μεγάλου λιμανιού. Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά, η διαρροή, από όπου και αν προήλθε, είναι αντίθετη με τις σωστές πρακτικές, και μάλιστα απέναντι σε έναν όμιλο που έχει πραγματοποιήσει τη μεγαλύτερη ξένη, μέχρι τώρα, επένδυση στην Ελλάδα.
Επισημαίνεται ότι η Cosco έχει θέσει κατ’ επανάληψη δύο βασικά ζητήματα προς την ελληνική Πολιτεία, σε ανεπίσημο επίπεδο. Το πρώτο αφορά το 16% των μετοχών, αφού θεωρεί ότι από την πλευρά της έχει τηρήσει τις δεσμεύσεις της, και ότι οι καθυστερήσεις οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες. Το δεύτερο θέμα που θέτει μετ’ επιτάσεως είναι η κατασκευή και τέταρτου προβλήτα στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, ώστε να πετύχει τον στόχο της και να μπορεί να διακινεί περισσότερα από 11 εκατ. TEU τον χρόνο από το λιμάνι του Πειραιά. Αίτημα που πριν από περίπου έναν χρόνο κρίθηκε ως ανώριμο από την ελληνική κυβέρνηση. Ωστόσο τελευταία ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επεσήμανε, μιλώντας στην 5th EU-Arab World Summit που διεξάγεται 9-10 Νοεμβρίου διαδικτυακά λόγω της πανδημίας: «Έχουν μείνει πίσω κάποιες επενδύσεις, αλλά θα το λύσουμε το θέμα. Θέλουμε ο Πειραιάς να καταστεί logistcs hub. Είναι εννέα μέρες λιγότερος χρόνος για ένα πλοίο να φθάσει στην Ευρώπη από την Ασία. Δεν θα χάσουμε αυτή την ευκαιρία. Είναι ένα σχέδιο win-win».