Τεράστιες ανατροπές στο εμπόριο σηματοδοτεί η φετινή Black Friday εν μέσω πανδημίας. Πρώτον, δεν υπάρχουν οι περσινοί τζίροι, κάποιοι μιλούν για μείωση συνολικού τζίρου από 20% έως 45%, μπορεί και περισσότερο, σε κάποιες περιπτώσεις επιχειρήσεων που δεν διαθέτουν on line παρουσία ο τζίρος είναι μηδενικός.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Τεράστιες ανατροπές στο εμπόριο σηματοδοτεί η φετινή Black Friday εν μέσω πανδημίας. Πρώτον, δεν υπάρχουν οι περσινοί τζίροι, κάποιοι μιλούν για μείωση συνολικού τζίρου από 20% έως 45%, μπορεί και περισσότερο, σε κάποιες περιπτώσεις επιχειρήσεων που δεν διαθέτουν on line παρουσία ο τζίρος είναι μηδενικός.
Δεύτερον, το χάσμα μεταξύ οργανωμένων αλυσίδων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων γίνεται πλέον τεράστιο, μια και οι πρώτοι μπορούν να υποστηρίξουν την πελατεία τους είτε ηλεκτρονικά είτε με ενισχυμένα call centers, τα οποία ειδικά φέτος αποτελούν τη γέφυρα μεταξύ των καταναλωτών που δεν ακολουθούν το on line κανάλι και των καταστημάτων.
Τρίτον, όσοι καταναλώσουν -το ΙΕΛΚΑ σε έρευνά του επισημαίνει ότι το 73% των καταναλωτών δεν θα ξοδέψει ούτε ευρώ στη φετινή Black Friday- δείχνουν προτίμηση σε επώνυμα, υψηλής ποιότητας αλλά και κόστους προϊόντα. Αξίζει να σημειωθεί πως με βάση άλλες έρευνες το 23% των καταναλωτών δηλώνει πως φέτος αντί να ψωνίσει προτιμάει να βάλει λεφτά στην άκρη.
Το ψηφιακό κανάλι
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, το ψηφιακό κανάλι ως το μόνο κανάλι μεταξύ καταναλωτών και εμπορίου, λόγω lockdown, δέχεται μεγάλο όγκο παραγγελιών, αλλά δοκιμάζεται σθεναρά, για δύο λόγους, πρώτον, γιατί δεν μπορεί να καλύψει τον χαμένο τζίρο των φυσικών καταστημάτων που παραμένουν κλειστά και, δεύτερον, γιατί εξαρτάται πλήρως από την υποστήριξη των ταχυμεταφορών, οι επιδόσεις των οποίων και σε αυτό lockdown και ειδικά λόγω Black Friday έχουν πιάσει ταβάνι πολύ γρήγορα.
Όπως τονίζουν στη «Ν» επιχειρηματίες του εμπορίου, οι παραγγελίες δεν τιμολογούνται αμέσως λόγω καθυστέρησης στις παραδόσεις και αυτό θα γίνει χειρότερο όσο πλησιάζει η Black Friday με κάποιους από τους εμπόρους να βάζουν φραγή στις on line παραγγελίες λόγω αδυναμίας τους να τις εξυπηρετήσουν έγκαιρα και σωστά. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που διατυπώνεται πως «η αγορά βιώνει έντονες διακυμάνσεις». Ειδικά όσον αφορά τις ταχυμεταφορές, σε σύγκριση με το πρώτο lockdown έγιναν κάποιες βελτιώσεις στις διαδικασίες, όμως οι συνθήκες δεν επέτρεψαν ούτε επιτρέπουν μεγαλύτερες επενδύσεις σε στόλους οχημάτων ή ανθρώπινο δυναμικό, μιας και τα αλλεπάλληλα ανοιγο-κλεισίματα των φυσικών δικτύων καταστημάτων επηρεάζουν άμεσα όχι μόνο την απόσβεση αυτών των επενδύσεων αλλά και τη βιωσιμότητα των εταιρειών ταχυμεταφορών μακροπρόθεσμα. Επομένως το πλαίσιο αντίδρασης στην αυξομείωση της οn line ζήτησης δεν αφήνει και πολλά περιθώρια κινήσεων στις εμπορικές επιχειρήσεις.
Καταναλωτική συμπεριφορά
Οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας είναι έντονες στον οικογενειακό προϋπολογισμό των καταναλωτών, παρά τα επιδόματα βοήθειας που είναι πεπερασμένα και δεν μπορούν να ενισχύσουν το αίσθημα ασφάλειας που απαιτείται για να υπάρξει υγιές καταναλωτικό κλίμα. Παράλληλα η πορεία της πανδημίας στην Ελλάδα λειτουργεί επιβαρυντικά και στην ψυχολογία των πολιτών.
Με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία οι καταναλωτές συνεχίσουν να επενδύουν στα ψηφιακά προϊόντα, φορητούς υπολογιστές, έξυπνα κινητά τηλέφωνα, περιφερειακά υπολογιστών και αναλώσιμα, καθώς και στις τηλεοράσεις ως τα μοναδικά εργαλεία επικοινωνίας με τον εκτός σπιτιού κόσμο, αλλά και διασκέδασης. Η συνέχεια θα δείξει ποιες άλλες κατηγορίες προϊόντων θα προσελκύσουν τους καταναλωτές που θέλουν αλλά και μπορούν να ψωνίσουν στην Black Friday.
Σύμφωνα με τα όσα ξέραμε μέχρι τώρα από τα στατιστικά σχετικά με τη συγκεκριμένη ημέρα, το 30% των Ελλήνων ψώνιζε λίγο πριν από την Black Friday (Δευτέρα-Πέμπτη), το 58% την ίδια τη Μαύρη Παρασκευή, το υπόλοιπο κατά το Σαββατοκύριακο μετά την Black Friday. Επίσης πέρυσι τα τρία τέταρτα των Ελλήνων (76%) συμμετείχαν στις εκπτώσεις της Black Friday. Φέτος θα δείξει.