Εικοσιτετράωρη πανελλαδική απεργία, στις 26 Νοέμβρη, αποφάσισαν τέσσερα ναυτεργατικά σωματεία. Πρόκειται για την Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), την Πανελλήνια Ένωση Κατώτερων Πληρωμάτων Μηχανής Ε.Ν. (ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ), την Πανελλήνια Επαγγελματική Ενωση Μαγείρων Ε.Ν (ΠΕΕΜΑΓΕΝ) και την Πανελλήνια Ενωση Ηλεκτρολόγων- Ηλεκτρονικών Ε.Ν (ΠΕΝΗΗΕΝ).
Εικοσιτετράωρη πανελλαδική απεργία, στις 26 Νοέμβρη, αποφάσισαν τέσσερα ναυτεργατικά σωματεία. Πρόκειται για την Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), την Πανελλήνια Ένωση Κατώτερων Πληρωμάτων Μηχανής Ε.Ν. (ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ), την Πανελλήνια Επαγγελματική Ενωση Μαγείρων Ε.Ν (ΠΕΕΜΑΓΕΝ) και την Πανελλήνια Ενωση Ηλεκτρολόγων- Ηλεκτρονικών Ε.Ν (ΠΕΝΗΗΕΝ).
Τα αιτήματα των σωματείων είναι:
Τα σωματεία τονίζουν σε σχετική ανακοίνωσή τους ότι με μαχητική αισιοδοξία συνεχίζουν τον αγώνα, για την προστασία της υγείας, για δουλειά με δικαιώματα, για τις σύγχρονες ανάγκες τους. «Καταδικάζουμε τη βία και τον αυταρχισμό, που επιχειρεί να επιβάλει η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως την απρόκλητη επίθεση των δυνάμεων καταστολής στα συνδικάτα και στους διαδηλωτές στις 17 Νοέμβρη, για να συγκαλύψει τις εγκληματικές ευθύνες της και την ανυπαρξία ουσιαστικών μέτρων, για την προστασία της υγείας του λαού. Κάτω από τις μάσκες έχουμε φωνή. Κανένα βήμα πίσω από τα δικαιώματα μας», αναφέρουν.
Όπως υπογραμμίζουν, η καταστολή και η απαγόρευση της συνδικαλιστικής δράσης πάει χέρι – χέρι με την αύξηση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας του κεφαλαίου. Η κυβέρνηση όπως ψήφισε προκλητικά προνόμια για την εργοδοσία και σειρά αντεργατικών μέτρων την πρώτη περίοδο της πανδημίας με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου και Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, έτσι και τώρα στην ίδια κατεύθυνση με νέους αντιλαϊκούς νόμους, για να ξαναπληρώσει η εργατική – λαϊκή οικογένεια τη νέα καπιταλιστική κρίση, σημειώνουν.
Τα σωματεία υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση προανήγγειλε την 10ωρη εργάσιμη μέρα αντί του 8ωρου, χωρίς αμοιβή για τις δύο πρόσθετες ώρες υποχρεωτικής εργασίας, νέα κατασταλτικά μέτρα και εμπόδια στη συνδικαλιστική δράση. «Στους ναυτεργάτες είναι σε εξέλιξη η κατευθυντήρια γραμμή των εφοπλιστών, να επιβάλλουν σε όλες τις κατηγορίες καραβιών συνθήκες γαλέρας, με ναυτεργάτες χωρίς ΣΣΕ, κοινωνική ασφάλιση, συνδικαλιστικά δικαιώματα», τονίζουν.
«Με τον αντεργατικό νόμο 4714/2020, η κυβέρνηση κατ’ εντολή των εφοπλιστών καταργεί την κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας στα ποντοπόρα καράβια, παρεμβαίνει προκλητικά στη λειτουργία των ναυτεργατικών συνδικαλιστικών οργανώσεων, ενώ ακόμα και για την θέση του Α’ Πλοίαρχου προβλέπει να ναυτολογούνται χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα», υποστηρίζουν.
Παρότι, όπως αναφέρουν, με ευθύνη των εφοπλιστών, της κυβέρνησης, συνεχίζεται ο πολύμηνος εγκλωβισμός των χιλιάδων ναυτεργατών στα ποντοπόρα, στις 5 Νοέμβρη σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης ψηφίστηκε άρθρο, που δίνει την δυνατότητα στου εφοπλιστές στα υπό ελληνική σημαία ποντοπόρα πλοία, να εφαρμόζουν τα «διεθνή κρατούντα» για το σύνολο των ναυτεργατών, δηλ. δουλεία χωρίς ΣΣΕ και κοινωνική ασφάλιση.
Τα σωματεία δηλώνουν ότι μαζικές είναι οι απολύσεις στα επιβατηγά πλοία με την πλειοψηφία των ναυτεργατών να έχει δουλέψει ελάχιστους μήνες. Η επιδότηση σε όσους είναι σε αναστολή έχει να δοθεί από τον Μάιο, ενώ συνολικά οι άνεργοι είναι χωρίς καμία ουσιαστική κάλυψη των αναγκών τους. Επίσης αναφέρουν ότι τραγικά είναι τα οικονομικά αδιέξοδα για τους χιλιάδες συνταξιούχους του ΝΑΤ, από τις μεγάλες καθυστερήσεις στην έκδοση προσωρινών συντάξεων πάνω από 10 μήνες, των οριστικών πάνω από 26 μήνες, του εφάπαξ πάνω από 2 ½ χρόνια, ενώ μόνο 38 έχουν πάρει επικουρική σύνταξη από τον Μάη του 2016.