Στις πωλήσεις τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης θα περιοριστούν τα σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του lockdown, καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αποφάσισε να σταματήσουν τις πωλήσεις διαρκών αγαθών, ακολουθώντας το παράδειγμα της Γαλλίας.
Στις πωλήσεις τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης θα περιοριστούν τα σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του lockdown, καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αποφάσισε να σταματήσουν τις πωλήσεις διαρκών αγαθών, ακολουθώντας το παράδειγμα της Γαλλίας.
Η απόφαση, η οποία υπεγράφη το πρωί της Τρίτης, απαγορεύει την πώληση διαρκών αγαθών -όπως ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, παιχνίδια και βιβλία- από τα σούπερ μάρκετ, για όσο διάστημα είναι κλειστά τα εμπορικά καταστήματα.
Την υπογραφή της απόφασης ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, ενώ όπως εξήγησε, σκοπός είναι να μη δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Ο υπουργός έκανε επίσης γνωστό ότι ο πρωθυπουργός εξετάζει το αίτημα να ανοίξουν τα βιβλιοπωλεία, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση θα βρει τρόπο να στηρίξει το βιβλίο.
Ανέφερε ακόμη ότι στο σχέδιο νόμου που θα συζητηθεί την Τρίτη στις αρμόδιες επιτροπής της Βουλής θα υπάρχει διάταξη που δίνει το δικαίωμα στους φορείς των λαϊκών αγορών να επιλεγούν ποιες 6 ήμερες της εβδομάδας θέλουν να δουλέψουν δηλαδή αν θέλουν να έχουν ρεπό Σάββατο η Κυριακή.
Η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη έπειτα από πλήθος διαμαρτυριών της εμπορικής κοινότητας, η οποία τελεί σε αναγκαστική αναστολή των δραστηριοτήτων της. Θεσμικά, πρώτη ανέδειξε το συγκεκριμένο ζήτημα η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), με επιστολή της προς τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων και τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτη Σταμπουλίδη.
Την απόφαση είχε εξαγγείλει χθες ο κ. Γεωργιάδης μιλώντας στην διαδικτυακή εκδήλωση που διοργάνωσε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ)για την παρουσίαση δύο μελετών που εκπονήθηκαν από το Επιμελητήριο «Επαγγελματίες και κοινωνία στην Covid εποχή- Τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης και τα αποτελέσματά τους».
Απάντηση αλυσίδων
Από πλευράς των αλυσίδων σούπερ μάρκετ η εν λόγω εξέλιξη δημιουργεί «πονοκέφαλο», κυρίως σε επίπεδο logistics και χωροταξικού των καταστημάτων. Όπως αναφέρουν στη «Ν» στελέχη των σούπερ μάρκετ, «σε όρους τζίρου οι κατηγορίες που αφορούν για παράδειγμα ένδυση, υπόδηση, χαρτική ύλη κ.λπ. είναι κάτω του 2% για ένα μέσο κατάστημα. Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στα υπερμάρκετ, τα οποία περιλαμβάνουν και διευρυμένο κωδικολόγιο στα εν λόγω προϊόντα. Το βασικό πρόβλημα που δημιουργείται είναι τα άδεια ράφια. Δηλαδή εάν υποχρεωθούν τα σούπερ μάρκετ να αποσύρουν και να αποθηκεύσουν τα είδη που τίθενται στην απαγόρευση για το χρονικό διάστημα που θα ορίζεται τι θα τοποθετηθεί στον χώρο που αυτά καταλαμβάνουν, ο οποίος είθισται να είναι και μεγάλος. Το να παραμείνουν άδεια τα ράφια είναι μια αρνητική εικόνα για τα καταστήματα και εγείρει και άσχημα συναισθήματα στον καταναλωτή, σε μια ιδιαίτερα επιβαρυμένη περίοδο όπως αυτή της πανδημίας. Εξίσου προβληματικό είναι και το να αφήσεις τα προϊόντα στα ράφια, αλλά να μην μπορείς να τα πουλήσεις. Η αναδιοργάνωση των διαδρόμων και της χωροθέτησης στο ράφι δεν είναι μια απλή διαδικασία και αυτό είναι ένα άμεσο πρόβλημα που θα πρέπει να επιλυθεί από τα σούπερ μάρκετ σε χρόνο μηδέν».
Αντίστοιχα, σύμφωνα με άλλους εκπρόσωπους αλυσίδων, «η απαγόρευση πώλησης των επονομαζόμενων “διαρκών αγαθών” στον βαθμό που δεν περιλαμβάνουν μια διευρυμένη λίστα προϊόντων που παραδοσιακά διατίθενται στα σούπερ μάρκετ, όπως π.χ. οικιακά σκεύη και σκούπες κ.λπ. δεν αποτελεί σημαντική επίπτωση για τον τζίρο και την κερδοφορία των καταστημάτων. Είμαστε σε αναμονή να δούμε ποιες κατηγορίες και κωδικούς θα περιλαμβάνει η απόφαση. Το μείζον ζήτημα για την ώρα είναι να βρεθεί ένας τρόπος για να αποθηκευτούν οι κωδικοί των σούπερ μάρκετ που θα μπουν σε “καραντίνα” και πώς θα καλυφθεί το κενό στο ράφι».
Αξίζει πάντως να επισημανθεί ότι τα στελέχη των αλυσίδων κάνουν λόγο για «σπασμωδικές» κινήσεις από πλευράς της κυβέρνησης. «Το ζήτημα δεν είναι η απαγόρευση κάποιων κωδικών στα καταστήματα σούπερ μάρκετ, αλλά ο τρόπος που γίνεται. Μέσα σε δυο μέρες λαμβάνεται μια απόφαση και δεν υπάρχει χρόνος για προσαρμογή. Πιο ενδεικτικό παράδειγμα είναι το θέμα τού να ανοίξουν τα σούπερ μάρκετ τις Κυριακές. Τη μια στιγμή δρομολογούν την αναγκαστική λειτουργία την Κυριακή, μετά “μαζεύουν” την απόφασηκαι την μεταφέρουν για μια επόμενη Κυριακή».