Μια ολόκληρη χρονιά «Χριστούγεννα» αποτελεί το 2020 για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ αντίθετα σε έτος «των παθών» παραμένει η φετινή χρονιά για την παραδοσιακή μικρή λιανική, αλλά και για μεγάλη μερίδα προμηθευτών και χονδρεμπόρων με σημαντική έκθεση στο κανάλι της εστίασης.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Μια ολόκληρη χρονιά «Χριστούγεννα» αποτελεί το 2020 για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ αντίθετα σε έτος «των παθών» παραμένει η φετινή χρονιά για την παραδοσιακή μικρή λιανική, αλλά και για μεγάλη μερίδα προμηθευτών και χονδρεμπόρων με σημαντική έκθεση στο κανάλι της εστίασης.
Το δεύτερο καθολικό lockdown της χώρας, που ξεκινά από το Σάββατο, έρχεται να ξαναμοιράσει την τράπουλα της κατανάλωσης των βασικών ειδών των νοικοκυριών, αναδεικνύοντας σε απόλυτα κυρίαρχους της παρτίδας του 2020 τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Η πορεία της κατανάλωσης μέχρι και τον Οκτώβριο βρήκε τα σούπερ μάρκετ με ενισχυμένα έσοδα της τάξεως του 9,1%, ενώ το δεύτερο lockdown αναμένεται να επιταχύνει ακόμα περισσότερο τον ρυθμό αύξησης. Εάν παραδοσιακά ο καλύτερος μήνας των αλυσίδων είναι ο Δεκέμβριος, φέτος, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στη «Ν» εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, «αναμένουμε κίνηση σαν Χριστούγεννα από τον Νοέμβρη».
Επί της ουσίας όμως από τον Μάρτιο και μετά η αγορά των αλυσίδων διατήρησε μια ανοδική πορεία εσόδων που ξεπέρασε και τις επιδόσεις της περιόδου του δημοψηφίσματος το 2015. Μπορεί η συγκυρία της πανδημίας να αποτελεί μια μαύρη περίοδο της ιστορίας, τόσο για τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό νεκρών, όσο και για τις τεράστιες απώλειες στις οικονομίες, όμως για τα σούπερ μάρκετ αποτελεί ένα από τα καλύτερα «ποδαρικά» στη νέα δεκαετία.
Τον Σεπτέμβριο οι αναθεωρημένες προβλέψεις των αναλυτών της IRI για την πορεία των φετινών εσόδων στις ταχυκίνητες κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται στις αλυσίδες τοποθετούσαν τη συνολική αύξηση του τζίρου στο 7%. Αυτή η εκτίμηση βασίστηκε σε περιορισμένο αριθμό ημερήσιο κρουσμάτων και σε ένα ενδεχόμενο ήπιο lockdowvn τον Οκτώβριο. Ωστόσο, με γνώμονα ότι από τον Αύγουστο και μετά ο ρυθμός αύξησης της κατανάλωσης διατηρεί μια τάση γύρω στο 9% -ενώ τα κρούσματα αυξήθηκαν κατακόρυφα με αποτέλεσμα το δεύτερο καθολικό lockdown- τον Νοέμβριο οι εκτιμήσεις αναπροσαρμόστηκαν και πλέον η IRI εκτιμά ότι η συνολική αύξηση του τζίρου των αλυσίδων θα κινηθεί στα επίπεδα του 8%-8,5%.
Ωστόσο, η φετινή εκτόξευση των εσόδων συνοδεύεται με ένα εξίσου επιβαρυμένο λειτουργικό κόστος για τα σούπερ μάρκετ, που σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) μεταφράζεται σε επιβάρυνση της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο.
«Η κρίση Covid -19 επίσπευσε “βίαια” την ανάπτυξη επενδυτικών σχεδιασμών, όπως για παράδειγμα τα δίκτυα ηλεκτρονικών πωλήσεων, ενώ ταυτόχρονα έθεσε σε προτεραιότητα κόστη για την ασφάλεια των εργαζομένων, για αύξηση των θέσεων εργασίας, στόλου οχημάτων κτλ. Τα αναγκαία μέτρα αυτά αποτελούν μια επιβάρυνση που αγγίζει το 2%-3% του συνολικού τζίρου των καταστημάτων» σημειώνουν στελέχη των αλυσίδων.