Το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού μετατοπίζει για αργότερα την ανάκαμψη της ταξιδιωτικής ζήτησης, εξέλιξη που δοκιμάζει και άλλο τις αντοχές των αερομεταφορέων.
Το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού μετατοπίζει για αργότερα την ανάκαμψη της ταξιδιωτικής ζήτησης, εξέλιξη που δοκιμάζει και άλλο τις αντοχές των αερομεταφορέων.
Οι αεροπορικές εταιρείες τοποθετούσαν αρχικά τις ελπίδες για αναζωογόνηση του κλάδου στην άνοιξη- και έπειτα την καλοκαιρινή περίοδο. Καθώς όμως η ταξιδιωτική ζήτηση παρέμεινε αναιμική, ο χειμώνας αναμένεται να εξελιχθεί σε αγώνα επιβίωσης για τους αερομεταφορείς.
Για να διευκολύνουν την ταξιδιωτική ζήτηση, οι αερομεταφορείς έχουν ζητήσει την υιοθέτηση συστηματικών ελέγχων Covid-19 στα αεροδρόμια και την προώθηση συμφωνιών για τη δημιουργία ασφαλούς ζώνης ταξιδίων ( η λεγόμενη «ταξιδιωτική φούσκα» μεταξύ κρταών).
Δεδομένου μάλιστα ότι νωρίτερα μέσα στον μήνα η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) προειδοποίησε ότι οι αεροπορικές ανά τον κόσμο θα χάσουν φέτος έσοδα 418 δισ. δολαρίων, αεροπορικές οργανώσεις και αεροδρόμια προχώρησαν σε νέα έκκληση για παροχή οικονομικής βοήθειας.
Υπενθυμίζεται ότι η ΙΑΤΑ έχει ζητήσει την υιοθέτηση της εξέτασης για τον κορωνοϊό από όλους τους επιβάτες, ως ένα μέτρο που θα αντικαταστήσει την επιβολή καραντίνας σε μια προσπάθεια να αναζωογονηθεί η πεσμένη ταξιδιωτική ζήτηση.
Η πρόταση αυτή ήρθε μετά την δυσαρέσκεια της Ένωσης και των αεροδρομίων για την συντονισμένη προσέγγιση της ΕΕ όσον αφορά τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που συνδέονται με την πανδημία του κορωνοϊού.
Η κατάσταση είναι δύσκολη για τους αερομεταφορείς σε ολόκληρο τον κόσμο καθώς δεν φαίνεται να πιάνουν τις προβλέψεις που ήθελαν αύξηση της ταξιδιωτικής κίνησης και επαναφορά σε κανονικά επίπεδα κατά το τέταρτο τρίμηνο. Αντί αυτού όμως, οι αεροπορικές προχωρούν σε περικοπές εξόδων αναζητώντας τρόπο να στηρίξουν την οικονομική τους κατάσταση.
Η Cathay Pacific Airways του Χονγκ Κονγκ, για παράδειγμα, σε μια προσπάθεια να μειώσει τα έξοδά της θα περικόψει πάνω από 5.000 θέσεις εργασίας και θα σταματήσει τη λειτουργία ενός περιφερειακού της αερομεταφορέα.
Η μητρική εταιρεία της British Airways από την άλλη, η IAG, δεν αναμένει περαιτέρω μείωση στο τρίμηνο, ωστόσο, έχει μειώσει την δυναμικότητά της.
Την πώληση μετοχών αξίας 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων ενέκρινε η American Airlines Group προσπαθώντας να ανακάμψει καθώς χάνει έως και 30 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα αυτό το τρίμηνο.
Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι αερομεταφορείς στην Κίνα, όπου η πανδημία έχει τεθεί σε μεγάλο βαθμό υπό έλεγχο. Οι πτήσεις εσωτερικού στη χώρα στηρίζουν τον κλάδο των αερομεταφορών πιάνοντας μάλιστα επίπεδα μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα του προηγούμενου χρόνου.
Στις ΗΠΑ από την άλλη οι αερομεταφορείς από τον Μάρτιο μόνο τώρα κατάφεραν να μεταφέρουν πάνω από ένα εκατομμύριο επιβάτες μέσα σε μία ημέρα.
Παρόλα αυτά, τα αεροπορικά ταξίδια παραμένουν περίπου σε επίπεδα που πριν από τρεις δεκαετίες.
Υπάρχουν κάποια ενθαρρυντικά σημάδια για την υιοθέτηση κάποιων κριτηρίων που θα επιτρέψουν την ανάκαμψη των πτήσεων εξωτερικού, τα οποία έχουν μείνει πίσω, σημειώνει η Γκλόρια Μάνζο, διευθύνουσα σύμβουλος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Τουρισμού. «Ένα διεθνές πρωτόκολλο θα είναι έτοιμο τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες», συμπλήρωσε τονίζοντας πως δεν μπορούμε να περιμένουμε το εμβόλιο.
Σύμφωνα με την Μάνζο, «ταξιδιωτικοί διάδρομοι» μεταξύ Λονδίνου και Ντουμπάι, καθώς και μεταξύ Λονδίνου και Νιούαρκ, είναι έτοιμοι και απομένει η συμφωνία μεταξύ των κυβερνήσεων.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Bloomberg