Η Ευρώπη δεν πρέπει να καθυστερήσει τη διανομή των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ και πρέπει να συζητήσει για τη δημιουργία ενός μόνιμου δημοσιονομικού εργαλείου, δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ σε συνέντευξή της.
Η Ευρώπη δεν πρέπει να καθυστερήσει τη διανομή των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ και πρέπει να συζητήσει για τη δημιουργία ενός μόνιμου δημοσιονομικού εργαλείου, δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ σε συνέντευξή της.
Παράλληλα εμφανίσθηκε ικανοποιημένη από τη δράση της ΕΚΤ για την αντιμετώπιση της κρίσης του κορωνοϊού, ενώ απηύθυνε έκκληση στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να μην αποσύρουν ακόμη τα μέτρα στήριξης για τις οικονομίες τους.
Αναλυτικά η συνέντευξη της Κριστίν Λαγκάρντ στη γαλλική εφημερίδα Le Monde αναφέρει:
Με την επιδείνωση της πανδημίας, πολλές χώρες εισάγουν νέους περιορισμούς. Σε αυτό το πλαίσιο, ποιοι είναι οι φόβοι σας για την ευρωπαϊκή οικονομία;
Το δεύτερο κύμα της πανδημίας στην Ευρώπη, ιδίως στη Γαλλία, και οι νέοι περιορισμοί που προκύπτουν αυξάνουν την αβεβαιότητα και επιβαρύνουν την ανάκαμψη. Η ανάκαμψη που είδαμε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ήταν άνιση, αβέβαιη και ελλιπής και τώρα κινδυνεύει να χάσει δυναμική. Θα παρακολουθούμε στενά τους δείκτες όλο το φθινόπωρο. Το κεντρικό μας σενάριο προβλέπει μείωση του ΑΕΠ της Ευρωζώνης κατά 8% κατά μέσο όρο το 2020 και υπολογίζει μερικά και τοπικά μέτρα περιορισμού. Εάν η κατάσταση επιδεινωθεί, οι προβλέψεις μας, τις οποίες θα αναθεωρήσουμε τον Δεκέμβριο, θα είναι προφανώς πιο σκοτεινές.
Τον Μάρτιο, μερικοί άνθρωποι ήλπιζαν ότι η πανδημία θα προκαλούσε ένα βραχύβιο σοκ. Κάτι που δεν συνέβη. Τι μακροχρόνια τραύματα μπορεί να αφήσει αυτή η κρίση;
Οι απώλειες των θέσεων εργασίας είναι οι πιο σοβαρές. Αποτελούν κίνδυνο για τον κοινωνικό ιστό, το εισόδημα των νοικοκυριών, τη ζήτηση και την ανάπτυξη. Οι κυβερνήσεις στη Ευρωζώνη πρέπει να το προσέξουν πολύ. Πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητο να μην αποσυρθούν πολύ σύντομα τα δίχτυα δημοσιονομικής ασφάλειας που εφάρμοσαν οι κυβερνήσεις κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης.
Σε απάντηση στην επιβράδυνση της δραστηριότητας, η ΕΚΤ ξεκίνησε αγορές περιουσιακών στοιχείων ύψους άνω των 1,5 τρισ. ευρώ, κάτι που είναι άνευ προηγουμένου. Εάν η κρίση επιδεινωθεί, τι άλλο θα μπορέσει να κάνει;
Οι επιλογές στην εργαλειοθήκη μας δεν έχουν εξαντληθεί. Εάν πρέπει να γίνουν περισσότερα, θα κάνουμε περισσότερα. Όταν ανέλαβα τη θέση μου, μου είπαν ότι δεν είχε μείνει τίποτα, ότι όλα είχαν γίνει. Ωστόσο αυτό δεν ήταν σαφές! Έχουμε βρει τρόπους για τη σταθεροποίηση των αγορών και τη στήριξη της οικονομίας της Ευρωζώνης. Χάρη στη δράση μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου, εκτιμούμε ότι η ανάπτυξη θα είναι συνολικά 1,3 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερη και ο πληθωρισμός 0,8 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερος. Σύμφωνα με την εκτίμηση της ΕΚΤ, έχουμε σώσει ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας στη Ευρωζώνη. Οπότε, ενεργήσαμε και η δράση μας ήταν αποτελεσματική.
Το πρόγραμμα αγοράς έκτακτης ανάγκης της πανδημίας, το PEPP για σύντομο χρονικό διάστημα, το οποίο ξεκίνησε τον Μάρτιο, έχει καλμάρει αποτελεσματικά τις αγορές. Όμως υποστηρίζει πραγματικά την πραγματική οικονομία;
Το PEPP έχει έναν διπλό στόχο: πρώτον, τη σταθεροποίηση των αγορών και αυτός ο στόχος έχει εκπληρωθεί. Στη συνέχεια, να βοηθήσουμε να επαναφέρουμε τον πληθωρισμό στην προ-πανδημική του πορεία, διατηρώντας ταυτόχρονα τα επιτόκια χαμηλά και να διασφαλίσουμε ότι αυτά τα χαμηλά επιτόκια θα μεταφερθούν στην πραγματική οικονομία, η οποία λειτούργησε. Οι ενέργειές μας στην αγορά, σε συνδυασμό με το πρόγραμμα μακροπρόθεσμων δανείων προς την πραγματική οικονομία -τις γνωστές στοχευμένες πράξεις μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης (TLTROs) - επέτρεψαν να συνεχιστεί ο δανεισμός με πολύ χαμηλά επιτόκια. Τα επιτόκια δανεισμού για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις κυμαίνονται από 1,4% έως 1,5%. Στη Ευρωζώνη, ο όγκος των δανείων αυξήθηκε κατά 7% για τις επιχειρήσεις και 3% για τα νοικοκυριά.
Οι κεντρικές τράπεζες αναλαμβάνουν δράση τα τελευταία δέκα χρόνια και πρέπει ακόμη να κάνουν περισσότερα. Γιατί η δράση τους καθίσταται όλο και λιγότερο αποτελεσματική;
Μετά την κρίση του 2008, η δημοσιονομική πολιτική δεν ήταν στραμμένη στο μέλλον. Οι κεντρικές τράπεζες δούλευαν πολύ μεμονωμένα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την Ευρωζώνη. Αλλά τώρα βρισκόμαστε σε ένα διαφορετικό παράδειγμα. Η δημοσιονομική υποστήριξη παίζει τον ρόλο της και συνεργάζεται με τη νομισματική υποστήριξη. Αυτό είναι άνευ προηγουμένου και θα είναι αποτελεσματικό.
Τον Ιούλιο, η Ευρώπη συμφώνησε σε ένα άνευ προηγουμένου κοινό σχέδιο ύψους ανάκαμψης 750 δισεκατομμυρίων ευρώ. Είχατε λόγο για τον καθορισμό του ποσού;
Από τη συνάντηση του Eurogroup τον Απρίλιο, τόνισα την ανάγκη για ένα σχέδιο που να είναι ουσιαστικό, γρήγορο και ευέλικτο, αλλά ταυτόχρονα να στοχεύει τις χώρες και τους τομείς που το χρειάζονται περισσότερο. Σύμφωνα με την εκτίμησή μας, αυτό αντιστοιχούσε σε ένα ποσό μεταξύ 1 τρισ. ευρώ και 1,5 τρισ. ευρώ. Εάν λάβετε υπόψη τα 540 δισ. ευρώ του πρώτου πακέτου έκτακτης ανάγκης που συμφωνήθηκε από το Eurogroup -το οποίο περιελάμβανε στήριξη για την παροχή δανείων σε επιχειρήσεις, τα προγράμματα βραχυπρόθεσμης εργασίας (το σχέδιο SURE) και την πρόσθετη χρηματοδότηση μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM)- και τα 750 δισ. ευρώ του σχεδίου ανάκαμψης που εγκρίθηκαν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 21 Ιουλίου, θα μπορούσατε να πείτε ότι έχουμε φτάσει αυτό το ποσό.
Δεδομένου του επείγοντος της κρίσης, δεν υπάρχει κίνδυνος αυτά τα 750 δισ. ευρώ να διατεθούν πολύ αργά;
Στόχος της Επιτροπής είναι να βρίσκεται σε θέση να διανείμει αυτά τα χρήματα στις αρχές του 2021 και αυτό το χρονοδιάγραμμα πρέπει να διατηρηθεί. Η μπάλα βρίσκεται στο γήπεδο των εθνικών κυβερνήσεων, οι οποίες πρέπει να παρουσιάσουν τα σχέδια ανάκαμψής τους -μερικά από τα οποία είναι ήδη έτοιμα- και της Επιτροπής, η οποία θα πρέπει να τα εξετάσει προσεκτικά αλλά γρήγορα. Χρειαζόμαστε επίσης ταχεία πρόοδο από πολιτικής πλευράς, ιδίως την έγκριση των μέτρων από τα εθνικά κοινοβούλια.
Είναι σημαντικό αυτό το εξαιρετικό σχέδιο, το οποίο έχει σπάσει σημαντικά ταμπού σε ορισμένες χώρες, να έχει επιτυχία. Εάν δεν στοχοποιηθεί, εάν χαθεί σε έναν διοικητικό λαβύρινθο και δεν υποστηρίξει την πραγματική οικονομία και στον επαναπροσανατολισμό των χωρών μας να είναι πιο ψηφιακές και πράσινες, θα έχουμε χάσει μια ιστορική ευκαιρία να κάνουμε την πραγματική διαφορά.
Οι παράλληλες παρεμβάσεις της ΕΚΤ και των εθνικών κυβερνήσεων μας επέτρεψαν να αποφύγουμε μια οικονομική κρίση. Αλλά εάν συνεχιστούν αυτές οι δυσκολίες, διακινδυνεύουμε να δούμε την αναβίωση των φόβων ότι θα τεθεί σε κίνδυνο το οκδόμημα της Ευρωζώνης;
Θα επαναλάβω τα λόγια του προκατόχου μου: το ευρώ είναι μη αναστρέψιμο. Επιπλέον, το σχέδιο ανάκαμψης 750 δισ. ευρώ -ο συλλογικός δανεισμός που αντιπροσωπεύει το 5% του ΑΕΠ της Ε.Ε.- αποτελεί σημαντικό σημείο καμπής για την Ευρώπη. Έχει αλλάξει τα πράγματα εντελώς. Έχουμε τώρα ένα επιπλέον εργαλείο στη διάθεσή μας, ακόμα κι αν πρόκειται για την εξαίρεση. Οι εθνικές κυβερνήσεις έχουν δείξει ότι, εάν το απαιτήσει η κατάσταση, υπάρχει σαφώς η βούληση να συνεργαστούμε με αλληλεγγύη. Το 50% των 750 δισ. με τη μορφή επιχορηγήσεων για τις χώρες και τους τομείς που επλήγησαν περισσότερο είναι πραγματικά καινοτομία.
Έχει τελικά η Ευρωζώνη την αρχή του προϋπολογισμού που δεν διέθετε πάντα, για να ακολουθήσει τη νομισματική πολιτική;
Αυτό το εργαλείο αποκατάστασης αποτελεί απάντηση σε μια εξαιρετική κατάσταση. Θα πρέπει να συζητήσουμε την πιθανότητα να παραμείνει στην ευρωπαϊκή εργαλειοθήκη, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξανά εάν προκύψουν παρόμοιες περιστάσεις. Ελπίζω ότι θα υπάρξει επίσης συζήτηση σχετικά με ένα κοινό δημοσιονομικό εργαλείο για την Ευρωζώνη και ότι θα εμπλουτιστεί από την τρέχουσα εμπειρία μας.
Πηγή: ΕΚΤ