Οικονομία & Αγορές
Κυριακή, 18 Οκτωβρίου 2020 13:11

Κοντά σε μια ιστορική συμφωνία η παγκόσμια ναυτιλία

Κοντά σε συμφωνία για την ανάληψη δεσμεύσεων, με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων στην εμπορική ναυτιλία, βρίσκονται σχεδόν 200 χώρες ανά τον κόσμο, στο πλαίσιο της διεθνούς προσπάθειας για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής. Οι διαπραγματεύσεις, υπό την ομπρέλα του ΟΗΕ και του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας (IMO), "τρέχουν" από το 2018 και στόχος είναι να εξευρεθεί ένας κοινός τόπος για το πώς η ναυτιλία, από τα κοντέινερς έως τα τάνκερ, θα "ξεφορτωθεί" τις εκπομπές ρύπων. 

Κοντά σε συμφωνία για την ανάληψη δεσμεύσεων, με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων στην εμπορική ναυτιλία, βρίσκονται σχεδόν 200 χώρες ανά τον κόσμο, στο πλαίσιο της διεθνούς προσπάθειας για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής.

Οι διαπραγματεύσεις, υπό την ομπρέλα του ΟΗΕ και του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας (IMO), "τρέχουν" από το 2018 και στόχος είναι να εξευρεθεί ένας κοινός τόπος για το πώς η ναυτιλία, από τα κοντέινερς έως τα τάνκερ, θα "ξεφορτωθεί" τις εκπομπές ρύπων. 

Σύμφωνα με πληροφορίες του πρακτορείου Bloomberg, ο κλάδος έχει δεσμευτεί να μειώσει κατά 50% τις εκπομπές έως το 2050. Αυτή τη στιγμή, οι διαβουλεύσεις αφορούν τον καθορισμό ενός συστήματος αξιολόγησης, το οποίο θα υπολογίζει την ένταση και το μέγεθος των εκπομπών των πλοίων. 

Σύμφωνα με το Διεθνές Επιμελητήριο Ναυτιλίας (ICS), η προωθούμενη συμφωνία θα αντανακλά ένα σημαντικό ορόσημο για τον κλάδο και θα απαντά στις ανησυχίες των περιβαλλοντικών οργανώσεων. "Ξέρουμε ότι μπορούμε να κάνουμε περισσότερα και αυτό που πρέπει να κάνουμε, είναι να δουλέψουμε στην πράξη προς αυτή την κατεύθυνση" δήλωσε ο Σίμον Μπένετ, αναπληρωτής γενικός γραμματέας του ICS. "Εάν δεν βρούμε μια πραγματική παγκόσμια λύση για την ολική απαλλαγή από τον άνθρακα, τότε θα πρέπει να στραφούμε σε ριζικές και καινοτόμες τεχνολογικές λύσης" έσπευσε να προσθέσει. 

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με το Bloomberg, η κύρια διαφωνία συνίσταται στα μέτρα, τα οποία θα επιβάλλονται σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.

  • Οι ευρωπαϊκές χώρες θεωρούν ότι τα πλέον περιβαλλοντικά επιβλαβή πλοία θα πρέπει να αποσυρθούν έως το 2029, εκτός αν καταφέρουν να συμμορφωθούν με τους κανόνες.
  • Άλλες χώρες, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, εκτιμούν ότι η πρόταση της Ευρώπης είναι υπερβολικά αυστηρή και αντιπροτείνουν μηχανισμούς επιβολής προστίμων ή κυρώσεων, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανόνες.
  • Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως και οι χώρες που θεωρούνται πιο ευάλωτες έναντι της Κλιματικής Αλλαγής, επιδιώκουν την επιβολή ακόμη πιο αυστηρών μέτρων, υποστηρίζοντας ότι οι εκπομπές θα συνεχίσουν να αυξάνονται και τα επόμενα χρόνια. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλάδος της ναυτιλίας θεωρείται υπεύθυνος για ένα τεράστιο μέρος της μόλυνσης του περιβάλλοντος. Κι αυτό, διότι αρκετά πλοία κινούνται με ορυκτά καύσιμα, τα οποία είναι πλούσια σε θείο. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συνολικές εκπομπές ρύπων από τη ναυτιλία ισούνται με τις αντίστοιχες της Γερμανίας, αποτελώντας την 6η μεγαλύτερη πηγή μόλυνσης, παγκοσμίως. 

naftemporiki.gr με πληροφορίες από Bloomberg