Την αναλυτική φόρμουλα μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες το 2021 περιλαμβάνει το νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση με σωρεία προνοιακών και ασφαλιστικών ρυθμίσεων. Δίνεται επίσης δεύτερη ευκαιρία για το επίδομα γέννησης των 2.000 ευρώ, σε όσους γονείς δεν πρόλαβαν, λόγω και της πανδημίας, να υποβάλουν την προβλεπόμενη αίτηση εντός τριμήνου από τη γέννηση του παιδιού.
Από την έντυπη έκδοση
Την αναλυτική φόρμουλα μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες το 2021 περιλαμβάνει το νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση με σωρεία προνοιακών και ασφαλιστικών ρυθμίσεων. Δίνεται επίσης δεύτερη ευκαιρία για το επίδομα γέννησης των 2.000 ευρώ, σε όσους γονείς δεν πρόλαβαν, λόγω και της πανδημίας, να υποβάλουν την προβλεπόμενη αίτηση εντός τριμήνου από τη γέννηση του παιδιού.
Στο άρθρο 21, το νομοσχέδιο προβλέπει πως από την 1η Ιανουαρίου 2021 οι ασφαλιστικές εισφορές των μισθωτών εργαζομένων σε φορείς εκτός δημόσιων υπηρεσιών, αποκεντρωμένων διοικήσεων, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού και νομικών προσώπων αυτών, ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ εντός Γενικής Κυβέρνησης, μειώνονται κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες ως ακολούθως:
*Κατά 1,85 ποσοστιαία μονάδα (πμ) των ασφαλίστρων υπέρ κλάδου ανεργίας. Η μείωση επιμερίζεται κατά 1,49 πμ σε εργοδότη και 0,36 πμ σε εργαζόμενο. Το ασφάλιστρο υπέρ ανεργίας διαμορφώνεται σε 2,4% και κατανέμεται 1,2% στον εργοδότη και 1,2% στον εργαζόμενο.
*Κατά 0,30 ποσοστιαία μονάδα των ασφαλίστρων υπέρ του Ενιαίου Λογαριασμού για την εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών, η οποία θα μειωθεί κατά 0,12 από την εισφορά εργοδοτών υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού Ανεργίας (Ε.Κ.Λ.Α) και κατά 0,18 υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού Προγραμμάτων Επαγγελματικής Κατάρτισης και Εκπαίδευσης (Ε.Λ.Π.Ε.Κ.Ε.). Το συνολικό ασφάλιστρο διαμορφώνεται σε 0,16% και κατανέμεται κατά 0,06% στους εργοδότες υπέρ Ε.Λ.Π.Ε.Κ.Ε. και κατά 0,10% στους εργαζόμενους υπέρ Ε.Κ.Λ.Α.
*Κατά 0,85 πμ των ασφαλίστρων υπέρ του Ε.Λ.Ε.Κ.Π. Το αντίστοιχο ασφάλιστρο του εργαζομένου υπέρ Ε.Λ.Ε.Κ.Π. διαμορφώνεται σε 0,35% υπέρ πρώην ΟΕΕ.
Εισφορές 2017-2019
Με άλλη διάταξη επιχειρείται οριστική λύση για τις εκκρεμότητες υπολογισμού των εισφορών 2017-2019 των μη μισθωτών, προφανώς για ασφαλισμένους που έχουν υποβάλει τροποποιητικές φορολογικές δηλώσεις κ.ά. Όπως αναφέρεται, οι εισφορές ετών 2017, 2018 και 2019 των ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών υπολογίζονται οριστικά με βάση τις υποβληθείσες δηλώσεις φόρου εισοδήματος και τις τυχόν υποβληθείσες Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις (ΑΠΔ), αρχικές και τροποποιητικές, σε περίπτωση παράλληλης απασχόλησης, οι οποίες έχουν υποβληθεί έως την τελευταία μέρα του μήνα της δημοσίευσης του παρόντος νόμου (πιθανότατα έως 30 Νοεμβρίου).
Παράλληλα, δίνεται δεύτερη ευκαιρία για το επίδομα γέννησης των 2.000 ευρώ, σε όσους γονείς δεν πρόλαβαν, λόγω και της πανδημίας, να υποβάλουν την προβλεπόμενη αίτηση εντός τριμήνου από τη γέννηση του παιδιού. Πλέον όλοι όσοι έγιναν γονείς εντός του 2020 μπορούν να υποβάλλουν την ηλεκτρονική τους αίτηση έως 31 Δεκεμβρίου και αυτή να θεωρηθεί εμπρόθεσμη.
Απουσίες-εξαιρέσεις
Με άλλες διατάξεις, προβλέπεται εμπλοκή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην ΚΥΑ που θα ορίσει τις εξαιρέσεις για τη φοίτηση των παιδιών στο σχολείο, αν οι γονείς λαμβάνουν Επίδομα Παιδιού Α21 ή Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα ή Επίδομα Στέγασης. Από τον περασμένο Φεβρουάριο έχει οριστεί πως οι γονείς χάνουν το επίδομα αν το παιδί που φοιτά στο σχολείο χάσει χρονιά λόγω απουσιών. Η ρήτρα αυτή επρόκειτο να τεθεί σε εφαρμογή από την τρέχουσα σχολική χρονιά 2020-2021. Πλέον ορίζεται πως στη διευκρινιστική ΚΥΑ που θα ορίσει κάθε ειδικότερο, τεχνικό ή λεπτομερειακό θέμα και κυρίως τις εξαιρέσεις όταν οι απουσίες των μαθητών οφείλονται σε λόγους συναρτώμενους με την υγεία τους -πολύ περισσότερο τώρα λόγω και της πανδημίας του κορονοϊού- θα έχει εμπλοκή και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ η ΚΥΑ θα έχει αναδρομική ισχύ ώστε να ισχύσει από την έναρξη του σχολικού έτους 2020-2021.
Ασφαλιστική ενημερότητα
Με άλλη διάταξη ορίζεται πως για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς ανάληψης εκτέλεσης δημοσίων έργων ή προμηθειών από τον δημόσιο τομέα προσκομίζεται η βεβαίωση του Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Σύμβασης (ΕΕΕΣ) από τον υπόχρεο στην υπηρεσία που υποβάλλεται η προσφορά.
Η ίδια αλλαγή επέρχεται και προκειμένου να γίνει δεκτός εργολήπτης σε δημοπρασία οποιουδήποτε τεχνικού έργου. Αποδεικτικό ενημερότητας απαιτείται από τον οικοπεδούχο σε περίπτωση προσυμφώνου μεταβίβασης ποσοστών εξ αδιαιρέτου οικοπέδου στο πλαίσιο εργολαβικής σύμβασης με την οποία αναλαμβάνεται η ανέγερση πολυκατοικίας με αντιπαροχή, μόνο κατά τη σύνταξη του συμβολαιογραφικού προσυμφώνου με τον εργολάβο.
Στη συνέχεια, ο οικοπεδούχος απαλλάσσεται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας. Επίσης για να θεωρηθούν ασφαλιστικά ενήμερα τα νομικά πρόσωπα λαμβάνονται υπόψη οι οφειλές τους από τυχόν εργοδοτικές υποχρεώσεις. Διαγράφεται η ρύθμιση που προέβλεπε πως ειδικά για τις προσωπικές εταιρείες λαμβάνονται υπόψη τόσο οι οφειλές τους από τυχόν εργοδοτικές υποχρεώσεις όσο και οι οφειλές των φυσικών προσώπων που συμμετέχουν σε αυτές.
Ειδικά για τη μεταβίβαση ακινήτου εξ επαχθούς αιτίας ή για τη σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού, ορίζεται πως στις περιπτώσεις που το ποσό από τη μεταβίβαση ακινήτου δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας αυτού και δεν επαρκεί για την ολοσχερή εξόφληση του αναγραφόμενου ποσού στις βεβαιώσεις οφειλής προς τη ΔΟΥ και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, από αυτό ικανοποιούνται συμμέτρως οι απαιτήσεις της Φορολογικής Διοίκησης από φόρο προστιθέμενης αξίας, παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους με τις απαιτήσεις του e-ΕΦΚΑ.
Εφόσον ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις και υφίστανται επιπλέον οφειλές στο Δημόσιο και στους ΟΤΑ, αυτές ικανοποιούνται συμμέτρως από το εναπομείναν τίμημα.
Έως και 70 ημερομίσθια
Ορίζεται, ότι οι άνεργοι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ που πραγματοποίησαν ως και 70 ημερομίσθια ανά δωδεκάμηνο, μπορούν με αίτησή τους προς τον ΟΑΕΔ να βεβαιώνουν συνεχή χρόνο ανεργίας, αφαιρουμένου του ως άνω χρόνου εργασίας τους και κάθε χρονικού διαστήματος κατά το οποίο δεν ήταν εγγεγραμμένοι άνεργοι. Η ως άνω απασχόληση εφόσον πραγματοποιείται σε αγροτικές εργασίες δεν αποτελεί λόγο διακοπής της καταβολής της επιδότησης ανεργίας στους δικαιούχους αυτής.