Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 06 Οκτωβρίου 2020 07:36

Σε υψηλά έτους οι ναύλοι στα πλοία χύδην ξηρού φορτίου

Ούτε οι κινεζικές διακοπές ούτε ο κορονοϊός εμπόδισαν τον Baltic Dry Index, τον βασικό δείκτη της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, να σκαρφαλώσει σε νέο υψηλό έτους. Χθες έκλεισε στις 2.071 μονάδες, επίδοση που είχε να παρουσιάσει έναν χρόνο και συγκεκριμένα από τις 25 Σεπτεμβρίου 2019 (2.053 μονάδες). Παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε σε περίοδο κινεζικών διακοπών (1-8 Οκτωβρίου λόγω της εθνικής τους εορτής αλλά και του Φεστιβάλ του Φθινοπώρου), εν τούτοις συνεχίσθηκε το ράλι της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Lion Shipbrokers, κυρίως των capesize πλοίων.

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Ούτε οι κινεζικές διακοπές ούτε ο κορωνοϊός εμπόδισαν τον Baltic Dry Index, τον βασικό δείκτη της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, να σκαρφαλώσει σε νέο υψηλό έτους. Χθες έκλεισε στις 2.071 μονάδες, επίδοση που είχε να παρουσιάσει έναν χρόνο και συγκεκριμένα από τις 25 Σεπτεμβρίου 2019 (2.053 μονάδες). Παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε σε περίοδο κινεζικών διακοπών (1-8 Οκτωβρίου λόγω της εθνικής τους εορτής αλλά και του Φεστιβάλ του Φθινοπώρου), εν τούτοις συνεχίσθηκε το ράλι της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Lion Shipbrokers, κυρίως των capesize πλοίων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης των capes έκλεισε χθες στις 4.135 μονάδες, όταν τη Δευτέρα 28/9 ήταν μόλις στις 2.862 μονάδες. Μέσα σε διάστημα πέντε εργάσιμων ημερών ο δείκτης ανήλθε στις 4.135 μονάδες σημειώνοντας άνοδο κατά 44,47%.

Όπως σημειώνει το Baltic Exchange η έντονη δραστηριότητα την προηγούμενη εβδομάδα ώθησε τον δείκτη του Capesize 5TC πάνω και από το επίπεδο των 30.000 την ημέρα, φτάνοντας σε νέα υψηλά για το έτος. Να σημειωθεί ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα capes ήταν χθες στα 34.293 δολ., ενώ την προηγούμενη Δευτέρα 28/9 ήταν στα 23.733 δολ., σημειώνοντας άνοδο κατά 44% περίπου μέσα σε μία εβδομάδα. Και αναμένεται και συνέχεια, σύμφωνα με το Baltic Exchlange, το οποίο κατέγραφε ιδιαίτερα έντονους ανοδικούς ναύλους σε όλες τις διαδρομές.

Από την προηγούμενη εβδομάδα ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal σημείωνε ότι οι ναύλοι στη spot αγορά για τα Capesize πλοία κατέγραψαν σημαντική άνοδο, αν και υπάρχουν ορισμένες επιφυλάξεις στην αγορά σχετικά με τα πιθανά επίπεδα που θα δούμε κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Όταν αντικρίζουμε την αγορά σιδηρομεταλλεύματος παρατηρούμε διάφορα θετικά βασικά στοιχεία που οδηγούν και υποστηρίζουν τη μακροπρόθεσμη δυναμική, που με τη σειρά τους επηρεάζουν τα επίπεδα των ναύλων για το εμπόρευμα.

Το σιδηρομετάλλευμα
Οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος έχουν πλέον μειωθεί μετά την άνοδο στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων έξι χρόνων νωρίτερα τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, λόγω των διακοπών του εφοδιασμού στη Βραζιλία και του ρεκόρ παραγωγής χάλυβα στην Κίνα. Οι παρατηρητές της αγοράς έχουν προειδοποιήσει για πιθανή βραχυπρόθεσμη επιβράδυνση των τιμών αυτόν τον μήνα, αν και μεγάλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και αναλυτές ανέφεραν ότι η ισχυρή κινεζική ζήτηση πιθανότατα θα υποστηρίξει τις τιμές για το υπόλοιπο του έτους. Η κυριαρχία της Κίνας στην κατανάλωση σιδηρομεταλλεύματος της δίνει σημαντική ικανότητα να καθορίζει τις παγκόσμιες τιμές. Η κινεζική παραγωγή χάλυβα προβλέπεται να μειωθεί ελαφρώς σε 987 εκατομμύρια τόνους φέτος, πριν ενδεχομένως να ανακάμψει σε περισσότερους από 1 δισεκατομμύριο τόνους το 2021. Η Κίνα εισάγει διά θαλάσσης περισσότερο από το 70% του σιδηρομεταλλεύματος για να τροφοδοτήσει τη χαλυβουργία της - η οποία είναι η πιο ισχυρή στον κόσμο.

Αυξημένες τιμές
Επίσης, από την πλευρά της προσφοράς, η Αυστραλία κυριαρχεί και αναμένει αυξημένες τιμές σιδηρομεταλλεύματος για τα επόμενα δύο χρόνια. Προβλέπεται ότι οι εξαγωγές της χώρας θα κινηθούν ανοδικά και το επόμενο έτος, γεγονός που υπογραμμίζει την οικονομική ευκαιρία που παρουσιάζεται από την απουσία μεγάλου αριθμού κρουσμάτων κορωνοϊού στη Δυτική Αυστραλία, η οποία είναι υπεύθυνη για τη συντριπτική πλειονότητα της παραγωγής μεταλλεύματος στη χώρα. Τα ορυχεία της Αυστραλίας απολαμβάνουν τις ισχυρότερες τιμές σιδηρομεταλλεύματος εδώ και έξι χρόνια λόγω της κινεζικής ζήτησης και της διακοπής της προσφοράς στη Βραζιλία, όπου η ασφάλεια των φραγμάτων και τα προβλήματα που προκλήθηκαν από την πανδημία έχουν επηρεάσει δυσμενώς τα επίπεδα παραγωγής.

Οι εισαγωγές του Πεκίνου
Τα υψηλά επίπεδα εισαγωγών της Κίνας, μέχρι στιγμής, ήταν αρκετά για να υποστηρίξουν μια άνοδο της ναυλαγοράς, σημειώνει η Intermodal, ωστόσο η μεταβλητότητα εξακολουθεί να υπάρχει για την αγορά ξηρού χύδην φορτίου και όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος ελπίζεται ότι και ο υπόλοιπος κόσμος θα ακολουθήσει επίσης το ίδιο κύμα ανάκαμψης κάποια στιγμή σύντομα.

Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, το peak των αρνητικών επιπτώσεων του κορωνοϊού έχει μάλλον περάσει καθώς παρατηρούνται τάσεις βελτίωσης σε όλες σχεδόν τις ναυτιλιακές αγορές. Ειδικά στα bulkers φαίνεται ένα παράθυρο «βελτίωσης» μετά το σχετικά φτωχό πρώτο εξάμηνο του έτους.