Θεωρείται το γερμανικό “γεφύρι της Άρτας” εξαιτίας των αλλεπάλληλων αστοχιών σε κάθε επίπεδο. Μετά από 9 χρόνια αναβολών, το αεροδρόμιο του Βερολίνου μπαίνει σε λειτουργία στις 31 Οκτωβρίου. Νέο εμπόδιο ο κορωνοϊός.
Θεωρείται το γερμανικό “γεφύρι της Άρτας” εξαιτίας των αλλεπάλληλων αστοχιών σε κάθε επίπεδο. Μετά από 9 χρόνια αναβολών, το αεροδρόμιο του Βερολίνου μπαίνει σε λειτουργία στις 31 Οκτωβρίου. Νέο εμπόδιο ο κορωνοϊός.
Εάν πάνε μέχρι τέλους όλα καλά και δεν συμβεί και πάλι κάποια αναποδιά, στις 31 Οκτωβρίου μπαίνει σε λειτουργία το νεόδμητο αεροδρόμιο του Βερολίνου “Βίλι Μπραντ”, με τα αρχικά BER. Οι αεροπορικές εταιρείες Lufthansa και Easyjet θα είναι οι πρώτες που θα προσγειωθούν μεταφέροντας επιβάτες, όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα από την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου. Οι πρώτες απογειώσεις θα γίνουν την επόμενη από την Easyjet. Εορταστικές εκδηλώσεις με προσκεκλημένους πολιτικούς και εκπροσώπους από το οικονομικό και βιομηχανικό κατεστημένο δεν πρόκειται να γίνουν. Δεν το επιτρέπει η πολυτάραχη ιστορία κατασκευής του που έκανε τον προϋπολογισμό των αρχικά 1,9 δις ευρώ να εκτιναχθεί στα 6 δις ευρώ, αλλά τώρα προστέθηκε και η “λαίλαπα” του κορωνοϊού.
Ευκαιρίες για τη γερμανική πρωτεύουσα
Θα μπορούσε να γράψει κανείς πολλά για τις καθυστερήσεις που οφείλονται σε ατυχίες, αλλά και σε κακή κατασκευή. Κανονικά το νέο αεροδρόμιο επρόκειτο να εγκαινιαστεί το 2011, αλλά η χρεοκοπία αρχιτεκτονικού γραφείου και η νέα ευρωπαϊκή οδηγία για τους ελέγχους αποσκευών οδήγησαν σε αναβολή. Το 2012 ο μηχανισμός πυροπροστασίας παρουσίασε τόσα πολλά προβλήματα στις δοκιμές που οι αρχές παροχής άδειας αρνήθηκαν να δώσουν το πράσινο φως. Ακολούθησαν νέες ημερομηνίες εγκαινίων και νέες αναβολές που οφείλονται μεταξύ άλλων και σε πολλές αλλαγές στη σύνθεση του εποπτικού συμβουλίου. Τελικά η 31η Οκτωβρίου φαίνεται ότι θα είναι η καταληκτική ημερομηνία, ένα γεγονός για τη γερμανική πρωτεύουσα. Από πολλές απόψεις. Μέχρι τώρα το Βερολίνο με τα δύο του αεροδρόμια στο Τέγκελ και το Σένεφελντ προσέλκυε περισσότερο επιβάτες με τουριστικό προορισμό το ίδιο το Βερολίνο. Πολλές πτήσεις μακρινών αποστάσεων δεν περιλαμβάνονται στο πτητικό πρόγραμμα των αεροδρομίων. Με άλλα λόγια δεν υπάρχει λόγος για τους τουρίστες να επιλέξουν το Βερολίνο για να μετεπιβιβαστούν για άλλους προορισμούς.
Με το άνοιγμα τώρα του BER καλύπτεται αυτό το κενό και παρουσιάζεται μια νέα ευκαιρία που δεν είχε η πρωτεύουσα, σε αντίθεση με τα αεροδρόμια της Φραγκφούρτης και του Μονάχου, τα οποία προσφέρουν μαζί πάνω από 100 διηπειρωτικές συνδέσεις στο πρόγραμμά τους, όπως επεσήμανε ο Λίτκε Ντάλντρουπ, επικεφαλής του BER. Αυτό θα έχει αντίκτυπο στην οικονομία και την επιχειρηματικότητα του Βερολίνου, όπως τονίζει ο Κρίστιαν Αμζίνκ, επικεφαλής του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Βερολίνο - Βρανδεμβούργο UVB. „Κάθε νέα υπερπόντια πτήση επενεργεί σαν την εγκατάσταση μιας μεγάλης επιχείρησης στο Βερολίνο. Η ομοσπονδία ως σημαντικός μέτοχος του BER οφείλει να εξασφαλίσει για την περιοχή της γερμανικής πρωτεύουσας περισσότερα δικαιώματα για πτήσεις και το κλειδί γι αυτό είναι συμφωνίες για την εναέρια κυκλοφορία”.
“Η κατάσταση είναι δραματική”
Σε κάθε περίπτωση το Βερολίνο με το νέο αεροδρόμιο διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις να αναβαθμιστεί και να συναγωνιστεί τη Φρανκφούρτη και το Μόναχο. Η έναρξη λειτουργίας του BER τέλος Οκτωβρίου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί λοιπόν ως ιστορική στιγμή, εάν δεν υπήρχε ο κορωνοϊός που χτυπά αλύπητα όλο τον κλάδο αερομεταφορών από τα μέσα Μαρτίου. “Διάγουμε τη μεγαλύτερη κρίση στην εναέρια κυκλοφορία από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο” λέει ο Λίτκε Ντάλντρουπ. “Τον Απρίλιο και τον Μάιο οι οικονομικές απώλειες ήταν ένα εκατομμύριο ευρώ την ημέρα”. Βέβαια, το BER είχε τύχη μέσα στην ατυχία διότι η πανδημία εμφανίστηκε όταν οι οικοδομικές εργασίες είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί. “Αλλά από οικονομικής πλευράς η κατάσταση είναι δραματική” τονίζει ο επικεφαλής του αεροδρομίου. “Λίγο πριν ξεκινήσει να λειτουργεί εκατοντάδες εργαζόμενοι πρέπει να επιστρέψουν στο σύστημα μειωμένου ωραρίου, το επιβατικό κοινό συρρικνώνεται εμφανώς και ενώ πέρυσι οι επιβάτες στα αεροδρόμια Τέγκελ και Σένεφελντ ήταν 35,6 εκατομμύρια, το 2020 δεν θα ξεπεράσουν τα 10 εκατομμύρια.”.
Ο Λίτκε Ντάλντρουπ δεν βλέπει φως στο τούνελ όσο καιρό υπάρχει ο κορωνοϊός. “Για να επιστρέψουμε στα επίπεδα προ κορωνοϊού θα πρέπει να περάσουν τρία, τέσσερα, ίσως και πέντε χρόνια”, είναι η πρόγνωσή του. “Αλλά ακόμη κι αν βρεθεί εμβόλιο, δεν είναι σίγουρο ότι θα επιστρέψει η χαρά για ταξίδια χωρίς προσκόμματα και δυσκολίες, συμπληρώνει”. Πότε το νέο αεροδρόμιο του Βερολίνου θα είναι κερδοφόρο; Κανείς δεν ξέρει, ούτε ο ίδιος ο Ντάλντρουπ. “Δεν μπορώ να σας πω, ούτε καν ποιες αεροπορικές εταιρείες θα πετούν του χρόνου. Όσο κι αν είναι πικρό, πρέπει να πορευτούμε βλέποντας και κάνοντας. Πολλά θα εξαρτηθούν από το πότε θα βρεθεί αποτελεσματικό εμβόλιο και σε ποιες χώρες. Μέχρι τότε όλοι μας στον κλάδο των αεροπορικών συγκοινωνιών θα έχουμε σοβαρά προβλήματα”.