Στα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας, τα οποία διατηρούνται στα 34 δισ., όπως ξεκαθάρισε χθες ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, θα στραφεί η κυβέρνηση για να χρηματοδοτήσει το επόμενο πακέτο μέτρων στήριξης. Στο οικονομικό επιτελείο δεν άνοιξαν χθες τα χαρτιά τους όσον αφορά το ακριβές περιεχόμενο του πακέτου.
Από την έντυπη έκδοση
Στα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας, τα οποία διατηρούνται στα 34 δισ., όπως ξεκαθάρισε χθες ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, θα στραφεί η κυβέρνηση για να χρηματοδοτήσει το επόμενο πακέτο μέτρων στήριξης. Στο οικονομικό επιτελείο δεν άνοιξαν χθες τα χαρτιά τους όσον αφορά το ακριβές περιεχόμενο του πακέτου.
Ωστόσο, είναι δεδομένες οι κατευθύνσεις: στήριξη της ρευστότητας των επιχειρήσεων -ειδικά στις περιοχές όπου λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα κατά της πανδημίας-, στήριξη εργαζομένων, αλλά και ξεκαθάρισμα της κατάστασης με τα ενοίκια, που από τη μια συνιστούν βασικό στοιχείο κόστους για τους πληττόμενους επαγγελματίες, αλλά από την άλλη αποτελούν εισόδημα για τους ιδιοκτήτες ακινήτων.
3η επιστρεπτέα προκαταβολή από τις αρχές Σεπτεμβρίου
Δεδομένη θεωρείται η ενεργοποίηση της 3ης φάσης της επιστρεπτέας προκαταβολής με έναν προϋπολογισμό της τάξεως του 1,2 δισ. ευρώ. Χθες ο κ. Σταϊκούρας ξεκαθάρισε ότι η 3η φάση θα «τρέξει» από τις αρχές Σεπτεμβρίου. Άφησε, μάλιστα, ανοικτό το ενδεχόμενο η κατανομή των χρημάτων να γίνει με βάση τα ποσοστά μείωσης των εσόδων για όλο το χρονικό διάστημα μέχρι και τον Αύγουστο (σ.σ.: κάτι δύσκολο, καθώς θα χρειαστεί για μια ακόμη φορά να «πιεστούν» οι λογιστές προκειμένου να δηλώσουν τα μηνιαία στοιχεία εσόδων του Αυγούστου μέσα στις πρώτες ημέρες του Σεπτέμβρη τη στιγμή που δεν θα έχουν καν συγκεντρωθεί τα τιμολόγια ειδικά από τις εταιρείες με απλογραφικά βιβλία).
Στην κατεύθυνση του να «πέσει χρήμα» στην αγορά κινείται και η δεδομένη πλέον απόφαση να αποδοθούν το ταχύτερο δυνατόν στους συνταξιούχους τα αναδρομικά που δικαιούνται από τρεις διαφορετικές «πηγές»:
1 Την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ με την οποία κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι περικοπές που έγιναν στις κύριες συντάξεις για το χρονικό διάστημα από τον Ιούνιο του 2015 έως τον Μάιο του 2016. Δεδομένης της πολιτικής απόφασης να καταβληθούν τα αναδρομικά σε όλους τους συνταξιούχους (και του Δημοσίου), αλλά μόνο για τις κύριες συντάξεις, αυτή θα είναι και η μεγαλύτερη «πηγή» ρευστότητας, καθώς το δημοσιονομικό κόστος έχει εκτιμηθεί περίπου στο 1,4 δισ. ευρώ. Χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης προσδιόρισε χρονικά την καταβολή για μέσα στο φθινόπωρο, ενώ ξεκαθάρισε ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν το επόμενο 10ήμερο.
2 Την καταβολή των αναδρομικών στους συνταξιούχους με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης. Τα αναδρομικά αφορούν πρωτίστως όσους συνταξιοδοτήθηκαν μετά τον Μάιο του 2016. Αυτοί θα εισπράξουν αναδρομικά από τον Οκτώβριο του 2019 και μετά.
3 Την καταβολή των αναδρομικών στους συνταξιούχους που εξακολουθούν να απασχολούνται, καθώς ο συντελεστής μείωσης της σύνταξης περιορίζεται από το 60% που ίσχυε μέχρι τώρα στο 30%. Τα αναδρομικά αφορούν την περίοδο από τις αρχές Μαρτίου και μετά.
«Αγκάθια» ενοικίων και εργαζομένων
Σε ό,τι αφορά τα ενοίκια, εκτιμάται ότι οι... αναδουλειές σε κλάδους όπως είναι η εστίαση ή τα καταλύματα μπορεί να συνεχιστούν και τους επόμενους μήνες του έτους, κάτι που καθιστά άμεση την ανάγκη στήριξης. Από την άλλη, υπάρχει ιδιαίτερος προβληματισμός για το αν θα πρέπει να συνεχιστεί το... κούρεμα διά νόμου. Εξετάζονται εναλλακτικά σχέδια για συμφωνία προσωρινής μείωσης ενοικίων ανάμεσα στους ενοικιαστές και στους ιδιοκτήτες, με τους τελευταίους, σε περίπτωση που υπογράψουν για την προσωρινή μείωση του ενοικίου, να μπορούν να κάνουν χρήση φορολογικών απαλλαγών. Αυτό το μέτρο θα έχει το ίδιο δημοσιονομικό κόστος με το «υποχρεωτικό κούρεμα».
Ο μεγαλύτερος «πονοκέφαλος» έχει να κάνει με την ανάγκη στήριξης των εργαζομένων και ειδικά των εποχικών, οι οποίοι δεν εξασφάλισαν εισόδημα κατά την τουριστική περίοδο. Πολλοί είναι αμφίβολο ακόμη και αν έχουν συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμόενσήμων για επίδομα ανεργίας τον χειμώνα. Εξετάζονται, μεταξύ άλλων, η παράταση των υφιστάμενων μέτρων (αναστολές, «Συν-Εργασία» κ.λπ.) ή η οργάνωση επιδοτούμενων προγραμμάτων επιμόρφωσης.