Την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων που εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια με ευνοϊκούς όρους, όπως εκπτώσεις έως 75% και πληρωμή του τελικού ποσού μέχρι και σε δύο χρόνια, προβλέπει διάταξη του φορολογικού νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή.
Από την έντυπη έκδοση
Την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων που εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια με ευνοϊκούς όρους, όπως εκπτώσεις έως 75% και πληρωμή του τελικού ποσού μέχρι και σε δύο χρόνια, προβλέπει διάταξη του φορολογικού νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή.
Πρόκειται για πάνω από 80.000 υποθέσεις οι οποίες εκκρεμούν στα φορολογικά δικαστήρια ή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), αλλά καθυστερεί η εκδίκασή τους. Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι η ταχεία περαίωσή τους, ώστε και το Δημόσιο να εισπράξει άμεσα έσοδα και να αποσυμφορηθούν τα δικαστήρια, ενώ διευκρινίζεται πως εξαιρούνται οι τελωνειακές υποθέσεις.
Η περαίωση είναι ειδικού τύπου, καθώς οι υποθέσεις θα εξετάζονται από επιτροπές στις οποίες θα μετέχουν δικαστές, ενώ οι εφοριακοί υπάλληλοι θα εισηγούνται μεν, αλλά δεν θα έχουν δικαίωμα ψήφου.
Οι ενδιαφερόμενοι που έχουν εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις στα δικαστήρια, εφόσον επιθυμούν την εξωδικαστική περαίωσή τους, θα έχουν την ευκαιρία να υποβάλουν αίτηση μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2020 στην αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα πρέπει να αποφανθεί μέχρι 31 Μαΐου 2021 ή μέχρι 31 Ιουλίου 2021, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία υπάγονται οι υποθέσεις.
Αναλυτικότερα, το νομοσχέδιο προβλέπει τη σύσταση Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης των φορολογικών διαφορών που εκκρεμούν ενώπιον του ΣτΕ και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων με στόχο την ταχεία επίλυση των διαφορών αυτών, την αποσυμφόρηση της διοικητικής δικαιοσύνης και την τόνωση των φορολογικών εσόδων. Η επιτροπή θα λειτουργεί σε τριμελείς συνθέσεις, προκειμένου να διασφαλίζεται η ταχεία διεκπεραίωση των υποθέσεων και θα συγκροτείται από πρόσωπα με προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία που θα εξασφαλίζουν τη δίκαιη και αμερόληπτη διεκπεραίωση των υποθέσεων, αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου.
Έδρα της επιτροπής είναι η Αθήνα και παράρτημά της θα λειτουργεί και στη Θεσσαλονίκη. Η επιτροπή λειτουργεί σε τριμελή τμήματα, ο συνολικός αριθμός των οποίων δεν δύναται να υπερβεί τα 10. Τα τμήματα της επιτροπής τα οποία λειτουργούν στην Αθήνα είναι αρμόδια για τις υποθέσεις οι οποίες εκκρεμούν ενώπιον του ΣτΕ, των Διοικητικών Εφετείων Αθήνας, Πειραιά, Πατρών, Τρίπολης και Χανίων και των Διοικητικών Πρωτοδικείων που εδρεύουν στις Περιφέρειες αυτών. Τα τμήματα της επιτροπής τα οποία λειτουργούν στη Θεσσαλονίκη είναι αρμόδια για τις υποθέσεις οι οποίες εκκρεμούν ενώπιον των Διοικητικών Εφετείων Θεσσαλονίκης, Λάρισας, Ιωαννίνων και Κομοτηνής και των Διοικητικών Πρωτοδικείων που εδρεύουν στις Περιφέρειες αυτών. Πρόεδρος εκάστου τμήματος ορίζεται πρώην δικαστικός λειτουργός των Διοικητικών Δικαστηρίων με βαθμό τουλάχιστον προέδρου Εφετών. Μέλη εκάστου τμήματος ορίζονται ένας πρώην δικαστικός λειτουργός των Διοικητικών Δικαστηρίων με βαθμό τουλάχιστον εφέτη και ένα μέλος του κύριου προσωπικού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Στα τμήματα εισηγούνται χωρίς δικαίωμα ψήφου εφοριακοί υπάλληλοι.
Η διαδικασία της περαίωσης
Ο φορολογούμενος που έχει εκκρεμείς ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων διαφορές από πράξη επιβολής φόρου ή προστίμων μπορεί να υποβάλει αίτηση ενώπιον της επιτροπής, με αίτημα την εξώδικη επίλυση της διαφοράς. Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020. Το αίτημα μπορεί να αφορά μόνο σε υποθέσεις που εκκρεμούν και δεν έχουν συζητηθεί ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων ως τις 30 Οκτωβρίου 2020. Αίτημα μπορεί να υποβληθεί και για εκκρεμείς έως τις 30 Οκτωβρίου 2020 ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών φορολογικές διαφορές από πράξεις επιβολής φόρου ή προστίμων, εφόσον αυτές καταστούν εκκρεμείς, ενώπιον των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων έως τις 30 Δεκεμβρίου 2020