Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 23 Ιουνίου 2020 16:08

Γ. Πλακιωτάκης: Ξεκινά η υλοποίηση του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ)

Το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ) αφορά ένα κορυφαίο έργο, όχι μόνο για το Λιμενικό Σώμα, αλλά γενικότερα για την πατρίδα μας, τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά την παρουσίαση των βασικών παραμέτρων του συστήματος.

Το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ) αφορά ένα κορυφαίο έργο, όχι μόνο για το Λιμενικό Σώμα, αλλά γενικότερα για την πατρίδα μας, τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά την παρουσίαση των βασικών παραμέτρων του συστήματος.

Σύμφωνα με τον υπουργό, η ενεργοποίηση του ΕΣΟΘΕ ενισχύει αποφασιστικά την προστασία των θαλασσών και των συνόρων της χώρας και συνιστά ακρογωνιαίο λίθο για τη δράση του Λιμενικού Σώματος.

«Είναι περιττό να τονίσω τη σημασία του έργου, σε επιχειρησιακό επίπεδο. Είναι προφανής και αυτονόητη. Διευκολύνει σημαντικά τη φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων μας και είναι άκρως απαραίτητο, ειδικά όταν αντιμετωπίζουμε την τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο. Η απουσία του κόστισε πολύ τα προηγούμενα χρόνια» είπε ο κ. Πλακιωτάκης.

Ο υπουργός καταλόγισε στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ την αποκλειστική ευθύνη για την καθυστέρηση της υλοποίησης του έργου. Όπως είπε, «είτε λόγω αναποτελεσματικότητας, είτε λόγω ιδεοληψιών που οδηγούσαν σε λάθος προτεραιότητες, επί 4,5 χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε - γιατί περί κατορθώματος πρόκειται - να μην υλοποιήσει το ΕΣΟΘΕ, παρά το ότι παρέλαβε εγκεκριμένη μελέτη και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση».

Αντιθέτως, όπως σημείωσε, η αναγκαιότητα ενός Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης επισημάνθηκε εγκαίρως και υιοθετήθηκε από την κυβέρνηση τη ΝΔ, τον Οκτώβριο του 2013, με βάση επιτελική που εκπονήθηκε από μικτή επιτροπή ΛΣ-ΓΕΕΘΑ.

Λίγους μήνες μετά, τον Μάρτιο του 2014, προτάθηκε από τον τότε υπουργό Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη η ενσωμάτωση του ΕΣΟΘΕ στον σχεδιασμό του Πολυετούς Προγράμματος Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ) 2014-2020, κάτι που έγινε πράξη τον Δεκέμβριο του 2014.

Κατά τον κ. Πλακιωτάκη, η πρόταση της τότε κυβέρνησης έγινε «πανηγυρικά αποδεκτή» από την Ε.Ε., η οποία θεώρησε το έργο ως ένα από τα εμβληματικά του προγράμματος.

«Δηλαδή, όταν το 2015 ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ τη διακυβέρνηση της χώρας, η μελέτη για το έργο είχε εγκριθεί σε ανώτατο επίπεδο, η χρηματοδότηση είχε ουσιαστικά εξασφαλιστεί και το επόμενο βήμα ήταν η σύνταξη προδιαγραφών ώστε να καταρτισθεί και να δημοσιευτεί το Τεύχος Προκήρυξης του διαγωνισμού.

Τον Αύγουστο του 2016, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, προχωρά στην υποβολή / ένταξη του ΕΣΟΘΕ στο πολυετές πρόγραμμα του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας.

Δυστυχώς, όμως, από το σημείο αυτό, η εξέλιξη του έργου καθυστερεί τραγικά.

Χρειάστηκε να περάσουν περίπου 21 μήνες, προκειμένου ο ΣΥΡΙΖΑ να συγκροτήσει Επιτροπή Τεχνικών Προδιαγραφών.

Βλέποντας να χάνεται πολύτιμος χρόνος και να απειλείται η κοινοτική χρηματοδότηση του Έργου, η Νέα Δημοκρατία, προειδοποιούσε, αλλά μάταια.

Με δύο ερωτήσεις μας, στους τότε υπουργούς Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή στις 17/4/2018 και Φώτη Κουβέλη στις 26/10/2018 και αφού είχαν περάσει πέρασαν άλλοι έξι μήνες χωρίς καμία εξέλιξη, επισημάναμε τις απαράδεκτες καθυστερήσεις και τους κινδύνους.

Το μόνο που έγινε, οκτώ μήνες από την τελευταία συζήτηση στη Βουλή και μόλις λίγες μέρες πριν από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, ήταν η ένταξη του Έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Μια κίνηση άνευ ουσίας. Μια ανέξοδη εγγραφή δαπάνης που δεν θα γινόταν ποτέ, αφού το έργο ουσιαστικά ήδη είχε βγει εκτός κοινοτικής χρηματοδότησης.

Ομολογία και παραδοχή, ότι το ΕΣΟΘΕ ήταν εκτός ορίων χρηματοδότησης, αποτελεί άλλωστε και η εντολή στις 05/11/2018 του κ. Κουβέλη να συρρικνωθεί το έργο προκειμένου να συντμηθεί το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του. Τα κινητά μέρη του έργου μειώθηκαν από επτά σε μόλις δυό, με συνέπεια να μένουν εκτός συστήματος σημαντικές περιοχές, που περιλάμβανε ο αρχικός σχεδιασμός» ανέφερε ο Γιάννης Πλακιωτάκης

Ο υπουργός μίλησε για συμπέρασμα «προφανές: 4,5 χρόνια χαμένα, για ένα έργο που είχε γίνει αποδεκτό ήδη στα τέλη του 2013, από όλους τους αρχηγούς των Ενόπλων Δυνάμεων και τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ. Για ένα έργο με χρηματοδοτικό πρόγραμμα που είχε σταλεί στην ΕΕ για έγκριση τον Δεκέμβριο του 2014. Για ένα έργο τεράστιας εθνικής σημασίας, που, αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν επιθυμούσε να υλοποιηθεί, αφήνοντας τα θαλάσσια σύνορα της χώρας μας χωρίς σύστημα ολοκληρωμένης επιτήρησης και οφείλει να απολογηθεί γι’ αυτό».

Σύμφωνα με τον κ. Πλακιωτάκη, η σημερινή κυβέρνηση έρχεται να διορθώσει το «τεράστιο αυτό λάθος», ξεκινά σήμερα τη διαδικασία υλοποίησης του ΕΣΟΘΕ.

Η επιλογή του αναδόχου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί αρχές του 2021. «Σε λίγους μήνες, τα θαλάσσια σύνορά μας θα προστατεύονται από ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο σύστημα επιτήρησης» τόνισε.

Όπως συμπλήρωσε, το έργο επανέρχεται στον αρχικό του σχεδιασμό, ώστε να καλύπτει όλες τις περιοχές, ενώ ενοποιήθηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές, προκειμένου να υλοποιηθεί ένα, ενιαίο και αδιαίρετο έργο ανοικτής αρχιτεκτονικής.

Πώς θα λειτουργεί το ΕΣΟΘΕ

Το ΕΣΟΘΕ παρουσίασε ο επικεφαλής του, αντιπλοίαρχος Λιμενικού Σώματος Γιώργος Χριστιανός. Όπως είπε, το έργο θα καλύψει μία περιοχή έρευνας και διάσωσης περίπου 1.150.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στην Ελλάδα, που αποτελεί σταυροδρόμι τριών ηπείρων όπου η υπάρχει πυκνότατη θαλάσσια κυκλοφορία καθ' όλη τη διάρκεια του έτους.

Όπως σημείωσε, το ύστημα θα αποτελείται από 35 σταθμούς προκειμένου να υπάρχει πλήρης επίγνωση του θαλάσσιου πεδίου και των καιρικών συνθηκών που επικρατούν (ύψος κύματος), ενώ  θα υπάρχουν ενσωματωμένα ραντάρ, σταθμοί βάσης και μετεωρολογικός σταθμός.

Σε 26 από αυτούς τους σταθμούς θα είναι εγκαταστημένοι ηλεκτρο-οπτικοί αισθητήρες με θερμικές κάμερες και κάμερες νυχτός, ενώ θα υπάρχει και απευθείας εικόνα από το θαλάσσιο πεδίο προκειμένου το λιμενικό να γνωρίζει για οποιοδήποτε συμβάν.

Πέραν των σταθμών του συστήματος, θα υπάρχουν και δύο αυτοκινούμενοι σταθμοί αισθητήρων πάνω σε οχήματα προκειμένου να μπορούν να καλύψουν επιχειρησιακά κενά.

Ο κ. Χριστιανός τόνισε ότι είναι ιδιαίτερο σημαντικό για το Λιμενικό Σώμα ότι θα υπάρχει για πρώτη φορά  επίγνωση του χώρου για να μπορεί να συνδράμει σε οποιοδήποτε περιστατικό σε κάποια θαλάσσια περιοχή κάτω υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Πρόσθεσε επίσης ότι τα επιδιωκόμενα οφέλη από την εφαρμογή του ΕΣΟΘΕ θα είναι η πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας στο θαλάσσιο πεδίο, η προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα σε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα και στοχευμένα για πρώτη φορά στο λιμενικό να παρέχει συνδρομή χωρίς να απαιτείται χρόνος για να εντοπιστεί το σκάφος που κινδυνεύει.

Θα υπάρχει άμεσα εικόνα πού βρίσκεται και τι γίνεται στο συγκεκριμένο σημείο, τόνισε.

Ο ανώτερος αξιωματικός του λιμενικού σώματος είπε ότι «μπαίνουμε σε μία νέα διαδικασία ορθολογισμού και διαχείρισης των μέσων του λιμενικού, που θα έχει ως αποτέλεσμα των εξοικονόμηση πόρων, καθώς δεν θα απασχολούνται πλέον 24 ώρες το 24ωρο σκάφη κι επιχειρησιακά μέσα στα θαλάσσια πεδία μη τυχόν εντοπίσουν κάποια από αυτά τα περιστατικά που μπορούν να συμβούν.

Τόνισε επίσης ότι για το ΕΣΟΘΕ έχει προβλεφθεί να υπάρχει γι αυτό ένα Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου που θα έχει έδρα το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, όπου όλη η εικόνα και ο ήχος θα μεταφέρεται στη διοίκηση, ενώ εξειδικευμένα στελέχη θα λαμβάνουν τις πληροφορίες και θα τις διοχετεύουν στη συνέχεια σε τοπικό επίπεδο στις λιμενικές αρχές και στα σκάφη για τη διαχείριση του οποιαδήποτε περιστατικού.

Συμπλήρωσε, τέλος, ότι έχει προβλεφθεί να υπάρξει ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών υποδομών στους σταθμούς που θα περιλαμβάνουν τόσο ραδιοζεύξεις και λογισμικό τελευταίας τεχνολογίας που θα ολοκληρώνει το σύστημα όλων των αισθητήρων στο ανατολικό Αιγαίο και την περιοχή της Κρήτης.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ