Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 22 Ιουνίου 2020 18:44

Επενδύσεις εν μέσω πανδημίας στην online αγορά καλλυντικών

Με την online αγορά προϊόντων ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας να αναπτύσσεται με διψήφιο ρυθμό, διατηρώντας τη δυναμική της και μετά το lockdown, δεν προκαλεί έκπληξη ότι μεγάλοι όμιλοι επενδύουν στο ψηφιακό κανάλι, με ενδεικτική περίπτωση την πρόσφατη είσοδο της επιχειρηματικής οικογένειας Σαράντη με το scarletbeauty.gr, το οποίο έκανε ντεμπούτο κατά την περίοδο των περιοριστικών μέτρων, στις 13 Απρίλιου. 

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Με την online αγορά προϊόντων ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας να αναπτύσσεται με διψήφιο ρυθμό, διατηρώντας τη δυναμική της και μετά το lockdown, δεν προκαλεί έκπληξη ότι μεγάλοι όμιλοι επενδύουν στο ψηφιακό κανάλι, με ενδεικτική περίπτωση την πρόσφατη είσοδο της επιχειρηματικής οικογένειας Σαράντη με το scarletbeauty.gr, το οποίο έκανε ντεμπούτο κατά την περίοδο των περιοριστικών μέτρων, στις 13 Απρίλιου.

Το θετικό momentum για την online αγορά καλλυντικών αποτυπώνεται στις εκτιμήσεις ότι το μερίδιό της στη συνολική πίτα των online πωλήσεων διπλασιάζεται. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο στην επιλεκτική διανομή το 2019 η online αγορά καλλυντικών ανήλθε σε 15 εκατ. ευρώ, κατά προσέγγιση, ενώ το 2020 είναι δεδομένο ότι θα κλείσει με αυξημένο συνολικό τζίρο, πιθανώς διπλάσιο από πέρυσι. Επίσης, ο τζίρος των καλλυντικών, που ξεπερνούσε ήδη από τα τέλη του 2018 τα 100 εκατ. ευρώ στα online φαρμακεία, εκτιμάται, με βάση επεξεργασία στοιχείων από παράγοντες της αγοράς, ότι αγγίζει τριπλάσιο μέγεθος σήμερα σε συνέχεια της αλματώδους ανάπτυξης εν μέσω lockdown.

Στοιχεία της Convert Group, σε πρόσφατη μελέτη της για τις επιδόσεις των online φαρμακείων στην Ελλάδα το πρώτο τρίμηνο του 2020, ανέδειξαν την κατηγορία ομορφιάς και προσωπικής περιποίησης ανάμεσα στις μεγαλύτερες με κατανομή πωλήσεων 44%, ακολουθούμενη από τα συμπληρώματα διατροφής και τις βιταμίνες με 29%. Επίσης, οι θετικές προοπτικές των καλλυντικών στο online κανάλι επιβεβαιώνονται από τη συνεχή ανάπτυξη της αγοράς και μετά το lockdown, όπως αναφέρει στη «Ν» ο Θεόδωρος Γιαρμενίτης, πρόεδρος του Δ.Σ. του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ).

Ο ανταγωνισμός

Αυτές οι προοπτικές, σε συνδυασμό με τις αλλαγές στις καταναλωτικές τάσεις τα τελευταία χρόνια, έχουν μαγνητίσει ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, από retailers και διανομείς μέχρι παραγωγούς. Έτσι, πέρα από τη συνεχή ανάπτυξη της κατηγορίας καλλυντικών στα online φαρμακεία (με παίκτες όπως Pharmacy295, O Farmakopoios Mou, My Pharmacy κ.ά.), τοποθετήθηκαν στην αγορά οι μεγάλοι λιανέμποροι, που ελέγχουν κυρίως την αγορά ευρείας διανομής, με ενδεικτικές πλατφόρμες το caremarket (Σκλαβενίτης), το AB shop (ΑΒ Βασιλόπουλος), το Μασούτης eshop, αλλά και οι όμιλοι που ελέγχουν τα μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά καλλυντικών τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική αγορά. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι το atticabeauty, που ελέγχεται από την Αττικά Πολυκαταστήματα, το e-shop των πολυκαταστημάτων Hondos Center, το e-shop της αλυσίδας καλλυντικών Sephora και πλέον το scarletbeauty της επιχειρηματικής οικογένειας Σαράντη. Για το τελευταίο, η ιδέα προϋπήρχε. Δεν θα μπορούσε, εξάλλου, να στηθεί ένα τόσο σημαντικό project με τους περιορισμούς του lockdown.

Όπως εξηγεί στη «Ν» η Χρυσάνθη Ντάφλα, Marketing Manager του scarletbeauty.gr, η συγκυρία ήταν καταλυτική για την επίσπευση του λανσαρίσματος, που επιβεβαιώνει τις βλέψεις του Γρηγόρη Σαράντη, επικεφαλής του φερώνυμου ομίλου, να γίνουν προσβάσιμα σε κάθε σημείο της χώρας τα κορυφαία προϊόντα ομορφιάς. Το scarletbeauty.gr δημιουργήθηκε αρχικά με αποκλειστικό σκοπό να υποστηρίξει τα σήματα που αναπτύσσουν εταιρείες του επιχειρηματικού ομίλου Σαράντη, καθώς και άλλα νέα exclusive brands καλλυντικών. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Σαράντη διαθέτει portfolio με μάρκες καλλυντικών επιλεκτικής διανομής, συνεργαζόμενος με οίκους, μεταξύ των οποίων La Prairie, Chopard, Prada, Nina Ricci, Trussardi, Salvatore Ferragamo, Cartier και Jean Paul Gautier.

Συνολικά διαθέτει πάνω από 80 εμπορικά σήματα, μάρκες με υψηλή αναγνωρισιμότητα που παράγονται στις εγκαταστάσεις του (όπως STR8, BU, C-THRU, Noxzema, Carroten, Bioten, Elmiplant, Kolastyna, Orzene κ.ά.), μάρκες των οποίων έχει εξασφαλίσει την αποκλειστική διανομή (όπως WELLA, Johnson & Johnson, Antonio Banderas, Pearl Drops, Vidal, Denim και Wash & Go), αλλά και βιταμίνες και συμπληρώματα που παράγει και αντιπροσωπεύει (όπως Solene, Lanes και Clearblue).

Οι στόχοι

Η κ. Ντάφλα, πάντως, διευκρινίζει ότι οι στόχοι πωλήσεων στο e-shop δεν συνδέονται με τους στόχους σε ομιλικό επίπεδο. «Το scarletbeauty.gr είναι ένας pure player στο διαδικτυακό εμπόριο, ανεξάρτητο από ομίλους», αναφέρει μεταξύ άλλων. Απαντώντας σε ερώτημα για τη συμπεριφορά των καταναλωτών που πριμοδοτεί το μερίδιο των καλλυντικών στο e-commerce, προσθέτει ότι «σήμερα κυμαίνεται στην Ελλάδα στα όρια του διψήφιου market share, με ανοδικές τάσεις.

Σίγουρα το όποιο User Experience ενός site και τα πλεονεκτήματα του digital θα συμφωνήσετε ότι προφανώς και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τη φυσική εμπειρία που βιώνει κάποιος στο φυσικό κατάστημα, με την προσωπική επαφή και όλες τις αισθήσεις ενεργοποιημένες. Όσο και εάν γίνεται λόγος για digital beauty brands, ΑΙ, AR και ψηφιακές εφαρμογές, η επαφή με τον άνθρωπο και η δοκιμή στο counter της μάρκας με τη βοήθεια της αισθητικού ή συμβούλου ομορφιάς ή του makeup artist, είναι αναντικατάστατα. Ή καλύτερα, θα λέγαμε ότι θα πρέπει να αλληλοσυμπληρώνονται για τη μέγιστη εμπειρία αγοράς. Δεν γνωρίζουμε, βέβαια, τι εκπλήξεις μας επιφυλάσσουν το μέλλον και η τεχνολογία…».

Σχετικά με τη διεθνή τάση της βιομηχανίας καλλυντικών να επενδύει στην ψηφιακή αγορά με στόχο καλύτερη επαφή με τους καταναλωτές, καλύτερα περιθώρια κέρδους, αλλά και καλύτερο έλεγχο της αλυσίδας αξίας των προϊόντων, η κ. Ντάφλα αναφέρει: «Η ψηφιακή παρουσία, η χρήση των SoMe και οι όποιες χρήσεις του Internet of Things στην ομορφιά προφανώς και έχουν αναπτύξει τη βιομηχανία μας και έχουν βοηθήσει στο να μπουν και μικρότερα startup brands (indie beauty brands).

Είναι γνωστό, όμως, ότι το e-commerce είναι "ακριβό σπορ". Η βιωσιμότητα και η κερδοφορία του εξαρτώνται από τις επενδύσεις που θα γίνουν και τη διαρκή υποστήριξη που χρειάζεται σε πόρους (διαφήμιση, ανάπτυξη, υποδομή κ.λπ.). Η συντήρηση ενός eshop θα μπορούσε να είναι τόσο κοστοβόρα, όσο ενός φυσικού καταστήματος λιανικής το οποίο έχει πάγια έξοδα. Μια omnichannel στρατηγική είναι η προσέγγιση που θα μπορούσε να απογειώσει την αγοραστική εμπειρία».

Εν κατακλείδι, η κ. Ντάφλα αναφέρεται και στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα του scarletbeauty.gr σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, τις ενέργειες για συσκευασίες από ανακυκλώσιμα υλικά, περιορισμό της χρήσης πλαστικών, αύξηση της χρήσης οικολογικών, μη τοξικών βερνικιών νερού στις εκτυπώσεις και υποστήριξη της πιστοποίησης Forest Stewardship Council (FSC).