Ανοικτή για όλους από σήμερα η πρόσβαση στα νησιά, ωστόσο τα πρώτα μηνύματα δεν φαίνεται ότι μεταβάλλουν πολύ τις αρχικές απαισιόδοξες εκτιμήσεις των ακτοοπλόων για το πώς θα κυμανθεί η επιβατική κίνηση τις τελευταίες ημέρες του Μαΐου και ολόκληρο τον Ιούνιο.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ανοικτή για όλους από σήμερα η πρόσβαση στα νησιά, ωστόσο τα πρώτα μηνύματα δεν φαίνεται ότι μεταβάλλουν πολύ τις αρχικές απαισιόδοξες εκτιμήσεις των ακτοοπλόων για το πώς θα κυμανθεί η επιβατική κίνηση τις τελευταίες ημέρες του Μαΐου και ολόκληρο τον Ιούνιο.
Σήμερα από το λιμάνι του Πειραιά θα εκτελεσθούν επτά δρομολόγια πλοίων (δύο για Κυκλάδες, ένα για Χίο, Μυτιλήνη και τέσσερα για την Κρήτη). Από τη Ραφήνα θα αναχωρήσει ένα πλοίο για τις Κυκλάδες και τρία από το Λαύριο, δύο για Κέα - Κύθνο - Σύρο και ένα για Άγ. Ευστράτιο - Λήμνο - Καβάλα.
Τα πλοία ταξιδεύουν με μειωμένο πρωτόκολλο, καθώς το κάθε ένα φιλοξενεί μόνο το 50% των επιβατών που προβλέπουν τα χαρτιά του, εκτός αν πρόκειται για πλοίο με καμπίνες, που το ποσοστό αυτό γίνεται 55%.
Να σημειωθεί πάντως ότι υπό κανονικές συνθήκες σήμερα για Κυκλάδες θα υπήρχαν δύο ακόμη δρομολόγια συμβατικών πλοίων, χωρίς να υπολογίζουμε τα ταχύπλοα.
Ωστόσο, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στη «Ν», στα σημερινά δρομολόγια παρατηρείται μια σχετικά αυξημένη ζήτηση για Κυκλάδες (για την Κρήτη επιτρέπεται η μετάβαση από την προηγούμενη εβδομάδα) σε σύγκριση βέβαια με τις προηγούμενες ημέρες που δεν επιτρεπόταν η μετακίνηση προς τα νησιά, καθώς κόσμος που δεν μπορούσε έως τώρα να επισκεφθεί τα εξοχικά του βρήκε την ευκαιρία έπειτα από μήνες να κάνει το πρώτο ταξίδι.
Επίσης αυξάνεται και ο αριθμός των εργαζομένων που μεταβαίνουν στα νησιά, καθώς προετοιμάζονται για την έναρξη λειτουργίας, καταστήματα, εστιατόρια, ξενοδοχεία κ.λπ.
Ζήτηση από φορτηγά
Αυτό που όμως ξεχώρισε τις προηγούμενες ημέρες και φαίνεται να καταγράφεται και για τις επόμενες, είναι η αυξημένη ζήτηση από φορτηγά. Καθώς σταδιακά η οικονομία των νησιών ανοίγει και μάλιστα νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό, υπάρχει ανάγκη μεταφοράς υλικών και προϊόντων στα νησιά, με αποτέλεσμα να καταγράφεται αυξημένη μεταφορική κίνηση σε φορτηγά.
Όμως δεν συμβαίνει το ίδιο για επιβάτες, καθώς μετά την αρχική αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για σήμερα Δευτέρα, στη συνέχεια η επιβατική κίνηση αναμένεται να πέσει και πάλι σημαντικά. Όμως αυτή η αυξημένη κίνηση σε φορτηγά δημιουργεί κάποια προβλήματα, καθώς τα γκαράζ ορισμένων πλοίων δεν επαρκούν για μεταφορά φορτηγών και Ι.Χ. και ίσως θα πρέπει μετά τις 31 Μαΐου, που λήγει το υφιστάμενο καθεστώς άγονων γραμμών και εν όψει του σχεδιασμού για τον Ιούνιο, να ληφθούν υπ’ όψιν αυτές οι ανάγκες και να σχεδιαστούν πιο ευέλικτα δρομολόγια.
Ακτοπλοϊκοί κύκλοι σημείωναν στη «Ν» ότι και ο Ιούνιος θα είναι πολύ προβληματικός μήνας για την ακτοπλοΐα και η κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει τη στήριξη του κλάδου με μισθωμένα δρομολόγια. Για τον Ιούνιο οι ακτοπλόοι προϋπολογίζουν πτώση της κίνησης κατά 90% σε σύγκριση με τον Ιούνιο πέρυσι και αντίστοιχη μείωση στα οχήματα.
Ελπίδες για Ιούλιο - Αύγουστο
Η ακτοπλοΐα ελπίζει σε κάτι διαφορετικό από τον Ιούλιο και για τον λόγο αυτό ζητά την αύξηση της μεταφορικής δυναμικότητας των πλοίων από τις 15 Ιουνίου και μετά, πάνω από το 50% του πρωτοκόλλου, μέτρο που ισχύει από σήμερα Δευτέρα και μέχρι τη 15η Ιουνίου. Λόγω της αναμενόμενης αύξησης της κίνησης στην ακτοπλοΐα, από τις αρχές Ιουλίου, ο ΣΕΕΝ έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για μετά τη 15η Ιουνίου, η οποία προβλέπει να αντιστοιχεί ένας επιβάτης σε κάθε δύο τετραγωνικά μέτρα επιφανείας του πλοίου, μια πρόταση που εναρμονίζεται με τις συγκεντρώσεις ατόμων σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
Αν δεν γίνει αυτό και παραμείνει το 50% και για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, τότε θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν θα εξυπηρετηθεί ούτε το 25% της περσινής κίνησης, δεδομένου ότι με τον όρο του 50% δεν πρόκειται να δρομολογηθούν ταχύπλοα πλοία τα οποία δεν θα είναι βιώσιμα. Έτσι όλο το βάρος θα πέσει στα υφιστάμενα συμβατικά. Συνεπώς εάν δεν αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα του πλοίου θα πρέπει να βρεθεί τρόπος οικονομικής του στήριξης.
Οι κρατήσεις της Δευτέρας
Μέχρι χθες το μεσημέρι οι κρατήσεις για το πλοίο «Blue Star Naxos», που πραγματοποιεί σήμερα, Δευτέρα 25/05, από το λιμάνι του Πειραιά το δρομολόγιο Πάρο - Νάξο- Δονούσα - Αιγιάλη - Αστυπάλαια, έφθασαν τις 700, με 150 οχήματα.
Επίσης για το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Διονύσιος Σολωμός», που πραγματοποιεί σήμερα από τον Πειραιά το δρομολόγιο για Σέριφο - Σίφνο - Μήλο - Κίμωλο - Φολέγανδρο - Σίκινο - Ίο - Θήρα, έγιναν έως χθες το μεσημέρι περί τις 350 κρατήσεις με μειωμένο κατά 50% πρωτόκολλο τους 500 επιβάτες.
Από το λιμάνι της Ραφήνας για το «Super Ferry II» με προορισμό Άνδρο - Τήνο - Μύκονο η πληρότητα έφτασε στο 90% του μειωμένου πρωτοκόλλου.
Για το θέμα αντιμετώπισης τυχόν κρούσματος κορονοϊού σε μικρό νησί ο υπουργός έχει αναφέρει ότι το Λιμενικό Σώμα θα παραλάβει το καλοκαίρι τρία πλωτά ασθενοφόρα και υπάρχει πλάνο παραλαβής τριών ακόμη (δύο στις Κυκλάδες και ένα στη Ρόδο).
Συνάντηση ΥΕΝ με ΣΕΕΝ
Το θέμα των μισθώσεων άγονων γραμμών, η αλλαγή του πρωτοκόλλου, οι συνθέσεις και γενικότερα ο σχεδιασμός των ακτοπλοϊκών δρομολογίων για τον Ιούνιο είναι μεταξύ άλλων τα θέματα που θα συζητηθούν στη σημερινή προγραμματισμένη συνάντηση του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη με τον πρόεδρο του του ΣΕΕΝ Μιχάλη Σακέλλη και άλλα μέλη του προεδρείου.
Ο ΥΕΝ Γιάννης Πλακιωτάκης εν όψει της ελεύθερης μετακίνησης των πολιτών προς τα νησιά από σήμερα Δευτέρα έχει αναφέρει ότι τα πρωτόκολλα των επιβατών στα πλοία της ακτοπλοΐας που ισχύουν έως τις 15/06 παρακολουθούνται καθημερινά και σε συνεργασία με τους ειδικούς επιστήμονες και όταν τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν θα επαναξιολογηθούν.
Από την πλευρά των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων τονιζόταν χθες στη «Ν» ότι η κυβέρνηση πρέπει να κατανοήσει ότι πέραν των αεροπορικών εταιρειών με την ίδια θέρμη θα πρέπει να στηρίξει και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που διατηρούν ζωντανή τη νησιωτική οικονομία και επιτελούν και εθνικό έργο.