Τα σκάφη αναψυχής ανεβάζουν την αυλαία για τη φετινή τουριστική σεζόν από την ερχόμενη εβδομάδα, αλλά η κατάσταση στον κλάδο μόνο ως ενθαρρυντική δεν κρίνεται αυτή τη στιγμή. Τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, τουλάχιστον τα μεγάλα, έχουν ελάχιστους εξασφαλισμένους ναύλους, ενώ και τα έσοδα των μαρινών βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση, εξαιτίας των επιπτώσεων που έχει επιφέρει η πανδημία του κορονοϊού.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τα σκάφη αναψυχής ανεβάζουν την αυλαία για τη φετινή τουριστική σεζόν από την ερχόμενη εβδομάδα, αλλά η κατάσταση στον κλάδο μόνο ως ενθαρρυντική δεν κρίνεται αυτή τη στιγμή. Τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, τουλάχιστον τα μεγάλα, έχουν ελάχιστους εξασφαλισμένους ναύλους, ενώ και τα έσοδα των μαρινών βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση, εξαιτίας των επιπτώσεων που έχει επιφέρει η πανδημία του κορονοϊού.
Μιλώντας στο διαδικτυακό συνέδριο του Economist «Μεταφορές και Τουρισμός» με θέμα: «Μπορεί να ανακάμψει η τουριστική αγορά μετά τον Covid-19», ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας Σταύρος Κατσικάδης αναφέρθηκε αναλυτικά στα θέματα του κλάδου, δίνοντας μια ξεκάθαρη εικόνα για το τι συμβαίνει σήμερα αλλά και τις προοπτικές της επόμενης μέρας.
Βαριές απώλειες
Για τις μαρίνες τόνισε ότι καταγράφεται μείωση εσόδων λόγω της τρίμηνης αναστολής λειτουργίας. Πιο συγκεκριμένα ανέφερε ότι τα ενοίκια για καταστήματα, εστιατόρια, γραφεία & υπηρεσίες έχουν μειωθεί κατά 40%, ενώ μηδενικά είναι και τα έσοδα από πάρκινγκ, διαφήμιση. Παράλληλα καταγράφεται ακύρωση αφίξεων νέων σκαφών, αναβολή συμφωνιών, ενώ και τα έσοδα από τα διερχόμενα σκάφη είναι μηδενικά. Υπογράμμισε ότι οι απώλειες είναι μεγαλύτερες στις περιφερειακές μαρίνες, δηλαδή στις μαρίνες Ιονίου και Ανατολικού Αιγαίου, ενώ παράλληλα έθεσε και τα ζητήματα του μεταναστευτικού.
Όσον αφορά τα μέτρα που έλαβε το κράτος για την ανακούφιση του κλάδου, σύμφωνα με τον κ. Κατσικάδη αυτά αφορούν την έκπτωση 40% του ενοικίου παραχώρησης για τον Απρίλιο και την έκπτωση 25% ΦΠΑ επίσης για τον Απρίλιο.
Ακυρώσεις και αναβολές
Όσον αφορά τους πελάτες των μαρινών, τα σκάφη αναψυχής δηλαδή, σημείωσε ότι το μέγεθος των οικονομικών ζημιών είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί. Ωστόσο τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την αγορά είναι η ακύρωση ναύλων και η αναβολή προπληρωμών. Επίσης υπογράμμισε ότι όσο μικρότερη είναι η χωρητικότητα των σκαφών, τόσο μεγαλύτερη η προβλεπόμενη ζημιά (εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων και της χαμηλότερης ζήτησης). Η αβεβαιότητα είναι αυτή που θα κυριαρχήσει την προσεχή περίοδο, ενώ ανησυχία υπάρχει για τις μικρές επιχειρήσεις (πρακτορεύσεις, ναυλώσεις, πωλήσεις σκαφών, μεμονωμένοι επαγγελματίες), σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κατσικάδης. Όσον αφορά τα μέτρα που έλαβε η πολιτεία για τα σκάφη αναψυχής, αυτά αφορούν τη μείωση του ΦΠΑ στο 12% και το επίδομα ενίσχυσης εργαζομένων σε επιχειρήσεις που έχουν αναστείλει τη δραστηριότητά τους (μαρίνες & yachting) στην εποχή του κορονοϊού.
Πώς θα μειωθούν οι ζημιές
Για την ανάκαμψη του κλάδου στη μετά κορονοϊό περίοδο ανέφερε ότι οι παράγοντες που επηρεάζουν το τελικό επίπεδο των ζημιών της βιομηχανίας είναι: * Η έγκαιρη εφαρμογή των πρωτοκόλλων υγείας και λειτουργίας στις μαρίνες και το yachting * Η παράταση της τουριστικής περιόδου και της περιόδου ναύλωσης σκαφών στην Ελλάδα * Η προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας στο εξωτερικό (ασφάλεια, κλίμα, προορισμοί, προσφορές) * Η οικονομική βοήθεια από το Κράτος στις μμε και την απασχόληση (πρόγραμμα SURE, επιδότηση εργασίας κ.ά.) * Ο απαιτούμενος χρόνος για το αντιιικό/εμβόλιο με το ερώτημα που κυριαρχεί να είναι αν θα σωθεί η επόμενη σεζόν.
Οι νέες προκλήσεις
Η πανδημία του κορονοϊού, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Σταύρος Κατσικάδης, έφερε και μια σειρά από προκλήσεις που πρέπει να απαντηθούν. Προκλήσεις όπως: *Ηλεκτρονικές λύσεις, ψηφιακή τεχνολογία (e-συνέδρια, CRM, άμεση επικοινωνία, εξυπηρέτηση πελατών, λογισμικό) *Λιγότερο χαρτί, εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση άσκοπων μετακινήσεων και χρόνου αναμονής των μαρινών *Παραγωγικότητα, αναδιοργάνωση ανθρώπινου δυναμικού, σχέδια έκτακτης ανάγκης, εκπαίδευση *Αναμόρφωση του Δημόσιου τομέα και των διαδικασιών, λιγότερη γραφειοκρατία.
Στην Ευρώπη
Συνολικά στην Ευρώπη λειτουργούν 32.000 εταιρείες θαλάσσιου τουρισμού, εκ των οποίων το 97% είναι μικρομεσαίες. Ο κλάδος δημιουργεί 280.000 άμεσες θέσεις απασχόλησης, ενώ η δραστηριότητα αφορά 70.000 χλμ. ακτογραμμής και 37.000 χλμ. εσωτερικών υδατογραμμών.
Στην Ελλάδα η ακτογραμμή είναι 16.000 χλμ. με 6.000 νησιά και νησίδες, ενώ τα έσοδα από τα σκάφη και οι μαρίνες συμβάλλουν στο 1,41% του ΑΕΠ. Δημιουργούνται 43.626 θέσεις εργασίας στον θαλάσσιο τουρισμό, υπάρχουν 60 μαρίνες και 13.000 οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού. Από τα σκάφη αναψυχής τα 17.428 είναι ιδιωτικά και τα 6.109 επαγγελματικά.
Όπως σημείωσε ο κ. Κατσικάδης, οι δαπάνες όσων προτιμούν να κάνουν ταξίδια με σκάφη είναι κατά μέσο όρο έως 5 φορές μεγαλύτερες σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία.