Η εσπευσμένη αλλαγή του τρόπου εργασίας και η αναπροσαρμογή των διαδικασιών σε ψηφιακό περιβάλλον διασφάλισαν την επιχειρησιακή συνέχεια εν μέσω πανδημίας . Την ίδια στιγμή όμως οι αλλαγές άνοιξαν πολλά «μέτωπα» για τους επαγγελματίες από τον ευρύτερο χώρο της κανονιστικής συμμόρφωσης. Οι σημαντικότερες από αυτές τις προκλήσεις συζητήθηκαν στο πλαίσιο του τέταρτου live video webcast της KPMG για την επίδραση του κορωνοϊού στο επιχειρείν.
Η εσπευσμένη αλλαγή του τρόπου εργασίας και η αναπροσαρμογή των διαδικασιών σε ψηφιακό περιβάλλον διασφάλισαν την επιχειρησιακή συνέχεια εν μέσω πανδημίας . Την ίδια στιγμή όμως οι αλλαγές άνοιξαν πολλά «μέτωπα» για τους επαγγελματίες από τον ευρύτερο χώρο της κανονιστικής συμμόρφωσης. Οι σημαντικότερες από αυτές τις προκλήσεις συζητήθηκαν στο πλαίσιο του τέταρτου live video webcast της KPMG για την επίδραση του κορωνοϊού στο επιχειρείν.
Η συγκυρία της πανδημίας και ο εγκλεισμός έγιναν εργαλεία στα χέρια πολλών απατεώνων ανά τον κόσμο, με αποτέλεσμα, όπως ανέφερε ο Άρης Δημητριάδης, Executive Director Κανονιστικής Συμμόρφωσης, Διαχείρισης Εταιρικών Κινδύνων & Ασφάλισης του ομίλου ΟΤΕ, να υπάρχει αλματώδης αύξηση σε επιθέσεις phishing ανά τον κόσμο. «Στενωπούς ελέγχου» δημιούργησαν και κρίσεις όπως οι διαταραχές στην αλυσίδα αξίας: ως εκ τούτου, όπως επεσήμανε ο Σοφοκλής Καραπιδάκης, Διευθυντής Κανονιστικής Συμμόρφωσης και Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, η κανονιστική συμμόρφωση έπρεπε να σταθμίσει την ανάγκη για γρήγορη προσαρμογή στις αλλαγές του περιβάλλοντος με την υποχρέωση για σωστό έλεγχο των νέων τρίτων -και τέταρτων- μερών με τα οποία συνεργάζεται ένας οργανισμός.
Να «λειτουργούν προδραστικά» σε οτιδήποτε αφορά την προστασία προσωπικών δεδομένων παρότρυνε τους επαγγελματίες του χώρου ο Αντώνης Ρούσσος, Executive Director, Ethics & Compliance, Global Head of Privacy και Group DPO της Astellas Pharma, καθώς οι πρωτόγνωρες συνθήκες δημιουργούν νέα διλλήματα σε ό,τι αφορά την προστασία της ιδιωτικής ζωής• ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά τη χρήση των hotlines για αναφορά συμπτωμάτων ασθένειας συναδέλφων, την «έκθεση» του ιδιωτικού βίου σε συνθήκες εργασιακών συναντήσεων μέσω τηλεδιασκέψεων, και φυσικά, το μείζον θέμα της θερμομέτρησης.
Σε περιόδους κρίσης, το “tone at the top” και η δημιουργία ηθικής κουλτούρας έχουν ιδιαίτερη σημασία –ειδικότερα σε συνθήκες όπου απουσιάζει η φυσική επαφή. Στην παρουσίασή του, ο Μάνος Μαρκάκης, Senior Manager Εταιρικής Διακυβέρνησης της KPMG στην Ελλάδα παρουσίασε ένα πλαίσιο “soft controls” για τη θέσπιση κανόνων καλής εταιρικής διακυβέρνησης σε περιόδους κρίσης, υπογραμμίζοντας ότι «σε συνθήκες όπως αυτές που βιώνουμε, έχει μεγάλη σημασία οι οργανισμοί να είναι ξεκάθαροι και να μην δημιουργούν αμφισημίες ως προς το τα χαρακτηριστικά της ηθικής συμπεριφοράς».
Στη συμβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης και των «έξυπνων» αλγόριθμων στον περιορισμό της διασποράς του ιού COVID-19 αναφέρθηκε η Μαρίζα Μέλλιου, Chief Audit Executive του ΟΠΑΠ, τονίζοντας ότι «ο εσωτερικός έλεγχος έχει την υποχρέωση να κάνει τις “δύσκολες” ερωτήσεις για τα δεδομένα που χρησιμοποιεί η Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά και τις προκαταλήψεις που αυτή διαμορφώνει στη “σκέψη” της» έτσι ώστε «να διασφαλίσουμε ότι η τεχνολογία θα χρησιμοποιείται για καλό σκοπό».
Στο σχέδιο της Τράπεζας της Ελλάδος για το digital onboarding εστίασε ο Ευάγγελος Τσεκρέκος, Πρόεδρος του ΣΕΚΑΣΕ, καθώς η ελέω κορωνοϊού ψηφιοποίηση της καθημερινότητάς μας καθιστά επιτακτική την ανάγκη ταυτοποίησης του πελάτη χωρίς έντυπα έγγραφα και φυσική παρουσία. Σύμφωνα με τον Ε. Τσεκρέκο, κομβικό ρόλο θα έχουν τα μητρώα του Δημοσίου, ενώ υπογράμμισε ότι τα ψηφιακά KYC repositories που δημιουργούνται εγείρουν νέους λειτουργικούς και κινδύνους ιδιωτικότητας, ως εκ τούτου, απαιτούνται νέες δεξιότητες και γνώσεις από τους επαγγελματίες κανονιστικής συμμόρφωσης.