Συνεργασία με τον υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας Βασίλη Μαγγίνα είχε το πρωί ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργος Αλογοσκούφης εν όψει της έναρξης στη Βουλή του διαλόγου για την αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας. Ο διάλογος αρχίζει την Πέμπτη, σε κοινή συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, με την παρουσία των εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων.
Συνεργασία με τον υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας Βασίλη Μαγγίνα είχε το πρωί ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργος Αλογοσκούφης εν όψει της έναρξης στη Βουλή του διαλόγου για την αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας. Μετά τη συνάντηση δεν έγιναν δηλώσεις.
Ο διάλογος για το ασφαλιστικό αρχίζει αύριο, Πέμπτη 18 Οκτωβρίου, σε κοινή συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, με την παρουσία των εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων.
Στη συνεδρίαση, οι αρμόδιοι υπουργοί θα απευθυνθούν προς τις επιτροπές και τους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, ενώ στη συνέχεια θα ανταλλαγούν απόψεις για την καλύτερη δυνατή οργάνωση του διαλόγου και ιδίως τις σχετικές ενότητες και τη σειρά συζήτησής τους.
Τα συνδικάτα έχουν διατυπώσει την κατηγορηματική άποψη, ότι ο διάλογος θα πρέπει να γίνει σε τέσσερις ενότητες (1η ενότητα Χρηματοδότηση, 2η Ενοποιήσεις ομοειδών ασφαλιστικών φορέων, 3η Ενίσχυση των χαμηλών και μεσαίων συντάξεων, καθώς και της μητρότητας, και 4η Οργανωτικά και λειτουργικά ζητήματα). Σε κάθε ενότητα, η συζήτηση να περιορίζεται στα θέματα που έχουν περιληφθεί στη συγκεκριμένη θεματολογία, ενώ μόνο μετά την εξάντληση των θεμάτων κάθε ενότητας και με την προϋπόθεση ότι ο διάλογος θα οδηγήσει σε συγκλίσεις απόψεων και λύσεων, να συνεχίζεται η συζήτηση των θεμάτων της επόμενης ενότητας.
Για το θέμα της χρηματοδότησης, που αποτελεί βασικό όρο για τα συνδικάτα και αιτία «πολέμου», αν δεν υπάρξουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις και θετικές εξελίξεις στη συνέχεια, που σε πρώτη φάση θα «ελεγχθούν» με βάση το σχέδιο του νέου Προϋπολογισμού, είναι να δοθούν οι θεσμοθετημένοι πόροι, που προβλέπονταν, με κάλυψη των οφειλομένων από ελλιπείς τα προηγούμενα χρόνια χρηματοδοτήσεις πόρων, καθώς και των χρεών που υπάρχουν προς όλα τα Ταμεία.
Στην ενότητα για τη χρηματοδότηση του συστήματος εντάσσεται από τη ΓΣΕΕ και η βούληση και αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης στο θέμα της αποτελεσματικής αντιμετώπισης του προβλήματος της εισφοροδιαφυγής.
Στις συζητήσεις θα συνεκτιμηθούν στην πορεία τα στοιχεία του πορίσματος της ειδικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων και της αναλογιστικής μελέτης του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILO), που θα δοθούν τμηματικά, με αρχή τα στοιχεία που αφορούν στο ΙΚΑ και τον ΟΓΑ.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, υπουργός Επικρατείας, Θ. Ρουσόπουλος, κατά τη χθεσινή ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, είπε πως η έκθεση του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας δεν έχει φτάσει στα χέρια του προέδρου της Αναλογιστικής Αρχής, προκειμένου να τη διαβιβάσει στη συνέχεια στον αρμόδιο υπουργό. Ο εκπρόσωπος, αναφερόμενος στο περί 12 ετών όριο αντοχής για το ΙΚΑ, που εμφανίζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, ως απόσπασμα της έκθεσης, το απέδωσε στην παλαιά έκθεση του 2001.
Κύκλοι, πάντως, που διοχετεύουν τις πληροφορίες, επιμένουν ότι στην έκθεση θα αναφέρεται πως θα πρέπει νωρίτερα, σε σχέση με το χρόνο που όριζε η προηγούμενη αναλογιστική μελέτη από το βρετανικό οίκο, να γίνουν οι αναγκαίες παρεμβάσεις, που θα εξασφαλίσουν βιωσιμότητα του συστήματος σε βάθος χρόνου. Επίσης, θα σημειώνεται ότι θα πρέπει να αντιμετωπισθεί άμεσα η νομοθετική πολυπλοκότητα του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, η πολυδιάσπαση και πολυνομία και η ανταποδοτικότητα εισφορών σε σχέση με τις παροχές.
ΠΟΠΟΚΠ: Περιορισμένα τα περιθώρια αύξησης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ περιορισμένα θεωρούνται τα περιθώρια για περαιτέρω αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού Κοινωνικής Πολιτικής (ΠΟΠΟΚΠ), καθώς η πλειοψηφία των «παλαιών» ασφαλισμένων -όσων ασφαλίσθηκαν για πρώτη φορά πριν το τέλος του 1992- έχουν ήδη θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης, ενώ οι νέοι ασφαλισμένοι -όσοι ασφαλίσθηκαν από 1.1.93 κι ύστερα- αποτελούν ήδη το 40% των ασφαλισμένων και τα όρια ηλικίας είναι ήδη αυξημένα.
Συγκεκριμένα, η Ομοσπονδία επεσήμανε ότι, με την έναρξη του διαλόγου, δεν θα συζητηθούν μόνο τα όρια ηλικίας, αλλά και ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων, οι ενοποιήσεις Ταμείων, η μορφή των κλάδων υγείας, τα κατώτατα όρια συντάξεων κ.λπ. Επιχειρώντας λοιπόν να δώσει μια σαφή εικόνα για τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, η ΠΟΠΟΚΠ προχώρησε στην αποτύπωση του υπάρχοντος συστήματος, σε ό,τι αφορά τα ισχύοντα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης.
Νέοι ασφαλισμένοι
Σε ό,τι αφορά τους νέους ασφαλισμένους, οι οποίοι αποτελούν σήμερα το 40% του συνόλου φθάνοντας το 1,5 εκατ. περίπου εργαζόμενους, σύμφωνα με την Ομοσπονδία, τα περιθώρια αύξησης των ορίων ηλικίας είναι ουσιαστικά ανύπαρκτα.
Και αυτό γιατί υπάρχει ενιαίο καθεστώς συνταξιοδότησης, τόσο σε ό,τι αφορά το όριο ηλικίας όσο και στον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης, ανεξάρτητα αν οι ασφαλισμένοι εργάζονται στον ιδιωτικό ή το δημόσιο τομέα. Η σύνταξη για 35 χρόνια ασφάλισης και σε ηλικία 65 ετών, ανέρχεται στο 70% των συντάξιμων αποδοχών για την κύρια σύνταξη και στο 20% των συντάξιμων αποδοχών για την επικουρική σύνταξη.
Εναλλακτικά οι νέοι ασφαλισμένοι μπορούν να πάρουν πλήρη σύνταξη, εφόσον συμπληρώσουν 37 χρόνια ασφάλισης.
Οι υπαγόμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα μπορούν να πάρουν σύνταξη στο 60ό έτος της ηλικίας τους (άνδρες - γυναίκες).
Μειωμένη σύνταξη χορηγείται στο 60ό έτος της ηλικίας για άνδρες - γυναίκες. Η μόνη κατηγορία ασφαλισμένων που μπορεί να συνταξιοδοτηθεί σε μικρότερη ηλικία είναι οι μητέρες ανηλίκων με 20 έτη ασφάλισης και ηλικία 50 ετών για μειωμένη σύνταξη και 55 για πλήρη σύνταξη.
Η ΠΟΠΟΚΠ σημείωσε πως μια ενδεχόμενη κατάργηση στο καθεστώς συνταξιοδότησης των μητέρων θα δημιουργήσει έντονο κοινωνικό πρόβλημα σε χιλιάδες γυναίκες σε μια χώρα που οι υποδομές στήριξης της οικογένειας είναι εντελώς ανεπαρκείς. Στις άλλες κατηγορίες, η μόνη περίπτωση από την οποία ενδεχομένως προκύψει μια αύξηση στο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης είναι μέσα από την αλλαγή της «λίστας» των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων και τον αποχαρακτηρισμό ορισμένων επαγγελμάτων που σήμερα ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία.
Παλαιοί ασφαλισμένοι
Σε ό,τι αφορά τους παλαιούς ασφαλισμένους, η συγκεκριμένη κατηγορία παρουσιάζει πολλές διαφορές στις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, στα όρια ηλικίας και στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων. Και οι διαφορές αυτές δεν περιορίζονται μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, αλλά και μεταξύ των ίδιων των Ταμείων.
Ευνοϊκότερες είναι οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης για τους εργαζομένους του δημοσίου ή ευρύτερου δημοσίου τομέα που προσελήφθησαν μέχρι τις 31/12/1982.
Στην περίπτωση αυτή, με τις αλλαγές που έχουν επέλθει, διατηρείται η 35ετία χωρίς όριο ηλικίας για το Δημόσιο και τις ΔΕΚΟ ή η συνταξιοδότηση με 25 χρόνια ασφάλισης και 60 ή 65 έτη για γυναίκες και άνδρες αντίστοιχα ή η 25ετής ασφάλιση χωρίς όριο ηλικίας για τις έγγαμες γυναίκες ή η συνταξιοδότηση σε ηλικία 50 ετών για μητέρες με ανήλικα παιδιά υπό συγκεκριμένες χρονικές προϋποθέσεις.
Σε κάθε περίπτωση όμως, η ΠΟΠΟΚΠ τονίζει ότι οι στρατιωτικοί ή οι γυναίκες που έχουν χαμηλότερα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης έχουν σε μεγάλο βαθμό θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα ή έχουν ήδη διανύσει ένα μεγάλο διάστημα σε ένα ασφαλιστικό καθεστώς, με αποτέλεσμα να θεωρείται άδικο να υποστούν αλλαγές. Αλλά και από άποψη οικονομική, πολύ λίγα πράγματα θα μπορούσε να περιμένει κάποιος από την αύξηση των ορίων ηλικίας συνολικά για το σύστημα.
Παράλληλα, επεσήμανε ότι, σήμερα, το μέσο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης στη χώρα μας είναι τα 61,5 έτη, μεγαλύτερο από το μέσο όριο των χωρών της Ε.Ε., με τάση να αυξηθεί τα επόμενα έτη στην ηλικία των 63 ετών.