Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 13 Απριλίου 2020 16:47

Κόντρα για τους χώρους υγιεινής στη ναυπηγοεπισκευή

«Αυτή η κολόνια κρατάει χρόνια». Με τη νεοελληνική αυτή έκφραση μπορεί να περιγραφεί η «κόντρα» που υφίσταται μεταξύ της διοίκησης του ΟΛΠ και των ναυπηγοεπισκευαστών, από τη στιγμή που ανέλαβε τα «ηνία» του μεγάλου λιμανιού της χώρας ο κινεζικός όμιλος Cosco.  

Από την έντυπη έκδοση

«Αυτή η κολόνια κρατάει χρόνια». Με τη νεοελληνική αυτή έκφραση μπορεί να περιγραφεί η «κόντρα» που υφίσταται μεταξύ της διοίκησης του ΟΛΠ και των ναυπηγοεπισκευαστών, από τη στιγμή που ανέλαβε τα «ηνία» του μεγάλου λιμανιού της χώρας ο κινεζικός όμιλος Cosco.  

Πεδίο αντιπαράθεσης αυτή τη φορά οι χώροι υγιεινής στην περιοχή της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, με αφορμή τα μέτρα προστασίας από την πανδημία του κορονοϊού. Είχαν προηγηθεί τα ζητήματα της άδειας ναυπηγείου που έχει ζητήσει να εκδώσει ο ΟΛΠ για την περιοχή και την οποία αντιμάχονται οι ναυπηγοεπισκευαστές, η προσπάθεια δημιουργίας μητρώου ναυπηγοεπισκευαστών από τον ΟΛΠ, αλλά και η κατάργηση θέσεων ναυπηγοεπισκευής που περιελάμβανε σε προηγούμενο στάδιο το επενδυτικό πρόγραμμα της Cosco. 

Τις τελευταίες ημέρες οι δύο πλευρές ανταλλάσσουν επιστολές, με αφορμή την έλλειψη χώρων υγιεινής στους χώρους που πραγματοποιούνται εργασίες στα πλοία. Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) ζήτησε από τον ΟΛΠ να κατασκευάσει τις απαραίτητες υποδομές στην περιοχή. Στη δεύτερη επιστολή του ΣΕΝΑΒΙ απάντησε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Captain Fu. 

Στην επιστολή του ο Captain Fu επισημαίνει ότι με βάση το νομοθετικό πλαίσιο που βρίσκεται σε ισχύ οι εργαζόμενοι στην επισκευή πλοίων μπορούν να εξυπηρετούνται στους χώρους υγιεινής των πλοίων. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, οι εργολάβοι των έργων στα πλοία υποχρεούνται να κατασκευάσουν τις απαραίτητες υποδομές, αναφέρει χαρακτηριστικά. Τονίζει επίσης ότι ο εκάστοτε τεχνικός προστασίας σε συνεργασία με τους επιχειρηματίες της ναυπηγοεπισκευής είναι υποχρεωμένοι να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα, υγιεινής και ασφάλειας για την αποφυγή ατυχημάτων. 

Το επενδυτικό έργο

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ κάνει εκτεταμένη αναφορά και στο επενδυτικό πρόγραμμα του λιμανιού. Σε αυτό, το οποίο βρίσκεται εν αναμονή, προκειμένου να λάβει έγκριση, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ανακατασκευή των κτηριακών εγκαταστάσεων και δημιουργία χώρων υγιεινής στην περιοχή των επισκευών πλοίων. 

Καταλήγοντας στην επιστολή του ο Captain Fu υπογραμμίζει ότι ο ΟΛΠ απλώς παραχωρεί τον χώρο «και λόγω της υψηλής ευθύνης προσπαθεί και συνδράμει κάθε προσπάθεια για την προστασία της δημόσιας υγείας».
Ωστόσο, όσον αφορά τα μέτρα που επικαλούνται οι ναυπηγοεπισκευαστές σε σχέση με την αποφυγή της εξάπλωσης του κορονοϊού, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, αποτελούν «άμεση νομική και ηθική τους υποχρέωση για την προστασία των εργαζομένων». 

Ένταση 

Η θέση που εξέφρασε ο Captain Fu κλιμάκωσε την ένταση των διαμαρτυριών των ναυπηγοεπισκευαστών που μέσω του ΣΕΝΑΒΙ ανταπάντησαν, με νέα επιστολή προς τον εκτελεστικό πρόεδρο του ΟΛΠ, Yu Zeng Gang. 

Αναφορικά με τα μέτρα προστασίας που επικαλείται ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, ο ΣΕΝΑΒΙ επισημαίνει, προς τον πρόεδρο του ΟΛΠ, ότι τηρούνται ευλαβικά από τους επιχειρηματίες. 

Υπογραμμίζει όμως ότι το ζήτημα δεν είναι αυτό, αλλά οι υποδομές υγιεινής που πρέπει να υφίστανται στους χώρους της ΝΕΖ, την ευθύνη των οποίων και έλεγχο έχει ο ΟΛΠ.

«Ειλικρινά μπορεί να είναι η θέση σας ότι σε χώρους με εκατοντάδες εργαζομένους δεν έχετε υποχρέωση τουαλετών που οφείλει να έχει και το πιο μικρό κατάστημα ή βιοτεχνία στη χώρα μας; Το πρόβλημα αναδεύεται δραματικά στις συνθήκες που υπάρχουν σήμερα και αφορούν τη διάδοση του κορονοϊού. Ο ισχυρισμός ότι μπορούν να χρησιμοποιούνται οι χώροι υγιεινής του πλοίου δεν ευσταθεί διότι τέτοια δυνατότητα δεν υφίσταται. Επισημαίνουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι οι υποδομές της ναυπηγοεπισκευής παραμένουν παραμελημένες και πλήρως ασυντήρητες, στη χειρότερη παρά ποτέ κατάσταση, αν και ο ΟΛΠ εισπράττει από την εκμίσθωσή τους μεγάλα ποσά από την ελληνόκτητη κυρίως ναυτιλία».

Σημειώνει επίσης ότι σύμφωνα με την ερμηνεία που δίνει ο ΣΕΝΑΒΙ στο νομοθετικό πλαίσιο, μόνο ο ΟΛΠ έχει την ευθύνη και τη δυνατότητα να κατασκευάσει τις απαραίτητες υποδομές, ενώ θέτει και ζήτημα μη εφαρμογής των προϋποθέσεων που έχουν τεθεί ώστε η Cosco να λάβει, όπως προκύπτει από τη σύμβαση που έχει υπογραφεί ένα επιπλέον 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ (σήμερα διαθέτει το 51%).

Πιο συγκεκριμένα, καταλήγοντας στην επιστολή τους προς τον πρόεδρο του ΟΛΠ, οι ναυπηγοεπισκευαστές σημειώνουν ότι «η πλήρης εγκατάλειψη και η έλλειψη συντήρησης των υποδομών στη ναυπηγοεπισκευή, γενικότερα, αλλά και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις υποδομές υγιεινής αποτελούν κατάφωρη παραβίαση της σύμβασης παραχώρησης (των μετοχών του ΟΛΠ από το ελληνικό Δημόσιο στην Cosco), και συνιστά ποινικό αδίκημα ιδιαίτερα μάλιστα σε συνθήκες πανδημίας».