Όπως είναι γνωστό, ο αεροπορικός κλάδος στην Ευρώπη αλλά και παγκοσμίως περνάει την μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του. Ο γνωστός ιός που έκανε την εμφάνιση του στις αρχές του έτους έπληξε σε πρωταρχικό επίπεδο τις αερομεταφορές. Πάνω από 7.500 αεροσκάφη βρίσκονται ανενεργά στα αεροδρόμια, με τον αριθμό να αυξάνεται συνεχώς λόγω της μεταβλητότητας της κατάστασης. Η Παγκόσμια Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) υπολόγισε τις απώλειες στα 252 δις ευρώ ενώ ο CEO της Qatar Airways δήλωσε: «Σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο, θα επιβιώσουν μόνο οι πιο ικανοί» ενώ τόνισε ότι πολλές αεροπορικές κινδυνεύουν με πτώχευση.
Του Δημήτρη Ζοπουνίδη
Φοιτητή του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Όπως είναι γνωστό, ο αεροπορικός κλάδος στην Ευρώπη αλλά και παγκοσμίως περνάει την μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του. Ο γνωστός ιός που έκανε την εμφάνιση του στις αρχές του έτους έπληξε σε πρωταρχικό επίπεδο τις αερομεταφορές. Πάνω από 7.500 αεροσκάφη βρίσκονται ανενεργά στα αεροδρόμια, με τον αριθμό να αυξάνεται συνεχώς λόγω της μεταβλητότητας της κατάστασης. Η Παγκόσμια Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) υπολόγισε τις απώλειες στα 252 δις ευρώ ενώ ο CEO της Qatar Airways δήλωσε: «Σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο, θα επιβιώσουν μόνο οι πιο ικανοί» ενώ τόνισε ότι πολλές αεροπορικές κινδυνεύουν με πτώχευση.
Αυτό συνέβη καθώς μειώθηκε η ταξιδιωτική ζήτηση σε επίπεδα πρωτόγνωρα για την αεροπορική κοινότητα ενώ συνδυάστηκε με την απαγόρευση των κυβερνήσεων για πτήσεις από και προς συγκεκριμένα κράτη στα πλαίσια περιορισμού του ιού. Οι δύο αυτές άμεσες συνέπειες, ωθούν τους αερομεταφορείς παγκοσμίως να αναπροσαρμόσουν το πρόγραμμα και το σχεδιασμό τους ώστε να αντιμετωπίσουν τις επερχόμενες προκλήσεις. Στη συνέχεια, θα αναλυθεί μέρος από αυτές, εστιάζοντας στην εναλλακτική χρήση των αεροσκαφών τους.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΜΕ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥΣ ΜΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΤΗ
Άμεση συνέπεια είναι ο περιορισμός των επιβατικών πτήσεων. Η 1η (χρονικά) σημαντική πτώση στις πτήσεις καταγράφηκε στις 24/01/2020 λόγω περιορισμών από/προς Κίνα. Η 2η (χρονικά) και σημαντικότερη μείωση ξεκίνησε στις 14/03/2020 οπού ο ιός άρχισε να εξαπλώνεται σε Ευρώπη σημαντικά (αφού από 13/03 ο ΠΟΥ την κήρυξε ως επίκεντρο της πανδημίας). Από τότε ακολουθεί συνεχή πτωτική πορεία – ρεκόρ. Πιο συγκεκριμένα (στοιχεία από Flightradar24)
(με τις επιβατικές να ανέρχονται στις 36.000 περίπου).
26/03/2019: 169.056 (106.895 οι επιβατικές) και εμπορευματικές πτήσεις
26/03/2020: 94.477 (47.745 οι επιβατικές) και εμπορευματικές πτήσεις Μείωση 55,3 % για τις επιβατικές.
Τέσσερις από τις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες αφουγκράστηκαν τα νέα δεδομένα και αντέδρασαν εγκαίρως. Η πρώτη είναι ολλανδική, η δεύτερη βρετανική, η τρίτη αυστραλιανή, η τέταρτη αμερικανική και η τελευταία βρετανική χαμηλού-κόστους.
Οι παραπάνω αερομεταφορείς έχουν ένα κοινό σημείο αυτή την περίοδο. Απέσυραν πρόωρα αεροσκάφη από το στόλο τους λόγω της καθήλωσής τους από το ξέσπασμα της κρίσης του Covid-19. Πιο συγκεκριμένα, η KLM πραγματοποίησε την τελευταία της πτήση με Boeing 747 από Μεξικό προς Άμστερνταμ (29/03/2020) μετά από συνεχή πορεία 49 ετών. Είχε σκοπό να το πράξει το 2021. Η Qantas εκτέλεσε την τελευταία πτήση με το 747, την ίδια ημέρα από Τορόντο προς Μελβούρνη. Η Virgin Atlantic επιβεβαίωσε πως η προσωρινή καθήλωση των τριών Airbus A340 του στόλου της τελικά θα είναι οριστική κλείνοντας μια επιτυχημένη πορεία 20 χρόνων. Παράλληλα, η American Airlines αποφάσισε να αποσύρει 145 αεροσκάφη της, όλα πρόωρα, από τις επιβατικές πτήσεις. Από τα 105, τα 9 είναι μεγάλων αποστάσεων (σημαντικό στοιχείο), ενώ τα 76 παλαιού τύπου και πολλών ετών.
Παρατηρείται ότι η πλειοψηφία των αεροσκαφών που αποσύρθηκαν από τις παραπάνω εταιρείες είναι Jumbo Jet και Super Jumbo, δηλαδή μεγάλων αποστάσεων (διηπειρωτικών πτήσεων). Αυτό σημαίνει ότι τα έξοδα πτήσης (καύσιμα, πλήρωμα καμπίνας, πιλότοι, επίγεια εξυπηρέτηση, φόροι αεροδρομίων και λοιπά τέλη) είναι πολύ υψηλότερα από ένα κοντινό δρομολόγιο. Εκτός από αυτό, οι εταιρείες μπορεί να θεωρούν ότι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη δεν συνάδουν με τον στρατηγικό σχεδιασμό για πολλούς λόγους. Για παράδειγμα, το πτητικό της πρόγραμμα μπορεί να μην περιλαμβάνει διηπειρωτικά δρομολόγια, οπότε τα Jumbo Jet άμεσα δεν είναι χρήσιμα. Επιπλέον, τα ανταλλακτικά τους μπορεί να είναι πανάκριβα και δυσεύρετα οπότε αυτό προσθέτει επιπλέον κόστη στο μεταβλητό σκέλος, κάτι που οι επιχειρήσεις δε το θέλουν τόσο όταν βρίσκονται σε μία σταθερή κατάσταση, πόσο μάλλον εν μέσω πανδημίας.
Οπότε αυτή την περίοδο το μεταβλητό τους κόστος αυξάνεται κατακόρυφα, αφού παραμένουν στάσιμα απλώς πληρώνοντας τα κόστη στάθμευσης.
Έτσι καταλήγουν στην απόφαση της απόσυρσης. Αναμένεται να ακολουθήσουν την περίπτωση των τεσσάρων και άλλες συγκεκριμένες εταιρείες. Επιπλέον η Air Canada και η Virgin Atlantic δώρισαν η πρώτη, φαγητό που προοριζόταν για τις πτήσεις της και η δεύτερη χαρτί τουαλέτας στα τοπικά νοσοκομεία.
Τέλος, η Easy Jet σύμφωνα με ανώτατα στελέχη της, θα προβεί στην ακύρωση της παραγγελίας 107 Airbus A319 και A320 αφού βρίσκεται σε στενή οικονομική κατάσταση με τη ρευστότητά της να διακινδυνεύεται.
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΙΑΤΡΟΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΟΙ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΙΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ
Με τα αεροσκάφη τους καθηλωμένα, τους επιβάτες να μην ταξιδεύουν και τα κράτη να επιβάλλουν περιορισμούς, οι αεροπορικές εταιρείες αναζητούν τρόπους για να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους καθώς και να έχουν κέρδη. Οι περισσότερες από αυτές, βρήκαν τη λύση στις εμπορευματικές μεταφορικές πτήσεις (πτήσεις Cargo). Κάποιες ήδη διέθεταν υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων (πχ. Qatar Airways, Air France, KLM, Singapore Airlines, Turkish Airlines, Emirates και πολλές ακόμη) ενώ κάποιες δημιουργήθηκαν αποκλειστικά για αυτό τον σκοπό (πχ. FedEx, DHL, Egyptair και πολλές ακόμη). Οι αεροπορικές όμως, που δεν είχαν αυτή τη δυνατότητα, αναπροσάρμοσαν τις προτεραιότητές τους. Πιο συγκεκριμένα δύο βασικοί λόγοι που τις οδήγησαν σε αυτή την απόφαση:
Έτσι, πολλές αεροπορικές ανά την υφήλιο ανέλαβαν και εκτέλεσαν μεταφορές:
Η ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΗ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ
Εν μέσω αυτής της κρίσης, υπάρχουν σημαντικά γεγονότα που συμβαίνουν και αφορούν το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Η μεγάλη και ταυτόχρονη καθήλωση πολλών αεροσκαφών ωφελεί το περιβάλλον και συμβάλει θετικά στην κλιματική αλλαγή. Αυτό συμβαίνει καθώς μειώνονται οι εκπεμπόμενοι ρύποι από τα αεροσκάφη. Στην Κίνα, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο business insider, οι επικίνδυνοι ρύποι στην ατμόσφαιρά της μειώθηκαν κατά 30% εξαιτίας της μείωσης των πτήσεων. Οι αεροπορικές πάραυτα έχουν φροντίσει για την μείωση αυτών των ρύπων με την παραγωγή αεροπλάνων, όπως είναι τα νέα αεροσκάφη Α320neo, εξοπλισμένα με νέα γενιά κινητήρων που συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ανά πτήση και ανά επιβάτη, ενώ περιορίζουν ιδιαίτερα σημαντικά και το αποτύπωμα θορύβου (ηχορύπανση).
Για περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ σχετικό άρθρο με την κλιματική αλλαγή και τις αερομεταφορές:
https://www.europeanbusiness.gr/page.asp?pid=6089
ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ: ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ AEGEAN AIRLINES
Ειδικά διαμορφωμένο Airbus της Aegean Airlines για μεταφορά ιατροφαρμακευτικού υλικού
Στη νέα πραγματικότητα προσαρμόστηκε και ο μεγαλύτερος και κορυφαίος αερομεταφορέας της χώρας μας εκτελώντας πτήσεις επαναπατρισμού Ελλήνων από πολλούς ευρωπαϊκούς προορισμούς και μη. Στη συνέχεια, αναγνωρίζοντας τις ανάγκες που προέκυψαν για μάσκες, στολές και συναφή εξοπλισμό προχώρησε σε μία κίνηση κοινωνικής υπευθυνότητας και έδρασε στα πλαίσια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Για την ακρίβεια ανέλαβε σε συνεργασία με τον όμιλο Ελληνικά Πετρέλαια να μεταφέρει από τα βάθη της Ασίας και συγκεκριμένα από περιοχή της Κίνας, μία μεγάλη δωρεά ιδρυμάτων της χώρας μας. Οι εκτελούμενες πτήσεις θα είναι 10 ενώ ήδη έχουν πραγματοποιηθεί οι 3 με ειδικά διαμορφωμένα αεροσκάφη που από επιβατικά μετατράπηκαν σε cargo. Ένα AirbusA320ceo και ένα AirbusA321. Η Aegean θα επωμιστεί τα μεταβλητά έξοδα της πτήσης όπως καύσιμα, προσωπικό και ότι άλλο περιλαμβάνεται.
Είναι μία κρίσιμη περίοδος και για αυτή, έχοντας ακυρώσει τις πτήσεις εξωτερικού δικτύου (με εξαίρεση το Αθήνα-Βρυξέλλες για λόγους συνδεσιμότητας με το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο) καλείται να διατηρήσει την επιτυχημένη και σταθερή πορεία των περασμένων χρόνων καθώς και να διαχειριστεί την αγορά των νέων αεροσκαφών που ήδη έχουν αρχίσει να παραλαμβάνονται. Ανώτατα στελέχη αισθάνονται αισιοδοξία πάντως, για την καλοκαιρινή περίοδο. Άλλωστε, εάν ευδοκιμεί μία κορυφαία εταιρεία μεταφοράς τουριστών, ευδοκιμεί και κατά συνέπεια ο τουρισμός, βασική πηγή εσόδων της χώρας μας.
Ας ελπίσουμε ότι σύντομα θα έχουμε καλά νέα!