ΑΥΞΗΣΗ 3,1% σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή (ΓΔΤΚ) το μήνα Οκτώβριο 2007 ως προς τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2006, όπως ανακοίνωσε σήμερα η ΕΣΥΕ. Σε σύγκριση με το Σεπτέμβριο 2007, ο εν λόγω δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,7%. Σύμφωνα με τον γ.γ. της ΕΣΥΕ, κάθε πρόβλεψη για την εξέλιξη του δείκτη τιμών καταναλωτή το Νοέμβριο είναι αβάσιμη, εξαιτίας της αστάθειας που παρατηρείται στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου.
ΑΥΞΗΣΗ 3,1% σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή (ΓΔΤΚ) το μήνα Οκτώβριο 2007 ως προς τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2006, όπως ανακοίνωσε σήμερα η ΕΣΥΕ.
Σε σύγκριση με το Σεπτέμβριο 2007, ο εν λόγω δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,7%.
Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 06 – Οκτωβρίου 07, σε σύγκριση προς τον ίδιο δείκτη του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 05 – Οκτωβρίου 06, παρουσίασε αύξηση 2,7%, έναντι αύξησης 3,3%, που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα.
Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΣΥΕ οι μεγαλύτερες αυξήσεις που σημειώθηκαν μεταξύ Οκτωβρίου 2006 - Οκτωβρίου 2007 αφορούν το ψωμί 14,3%, τα ζυμαρικά 13,8%, το πετρέλαιο θέρμανσης 19,3%, τα καύσιμα αυτοκινήτου 12,5%, το αλεύρι 9,5%, τα αυγά 9,4%, τα νωπά φρούτα 7,7%, κλπ.
Σχολιάζοντας ο γ.γ. της ΕΣΥΕ Μανώλης Κοντοπυράκης την πορεία του δείκτη τιμών καταναλωτή ανέφερε μεταξύ άλλων ότι ο δομικός ΔΤΚ διαμορφώθηκε στο 3% τον Οκτώβριο από 2,8% το Σεπτέμβριο και 2,4% τον Οκτώβριο του 2006.
Επίσης ανέφερε ότι «κάθε πρόβλεψη για την εξέλιξη του δείκτη ΤΚ το Νοέμβριο είναι αβάσιμη, εξαιτίας της αστάθειας που παρατηρείται στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου».
I. Σύγκριση Οκτωβρίου 2007 με Σεπτέμβριο 2007
Η αύξηση του Γενικού Δίκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 0,7% το μήνα Οκτώβριο 2007, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2007, προήλθε από τις ακόλουθες αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 1,5% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, πουλερικά νωπά, τυριά σκληρά , φρούτα νωπά, πατάτες νωπές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα ψάρια νωπά, λαχανικά νωπά.
β) Κατά 1,4% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών των χειμερινών ειδών ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 1,5% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών, των υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας και του πετρελαίου θέρμανσης.
δ) Κατά 0,6% της ομάδας “διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των οικιακών υπηρεσιών.
ε) Κατά 0,3% της ομάδας ‘’ Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη και στις υπηρεσίες αναψυχής.
στ) Κατά 0,4% της ομάδας “Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του φαγητού εκτός οικίας και των σερβιριζόμενων αναψυκτικών, γλυκών, καφέ και ποτών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
ζ) Κατά 0,5% της ομάδας “¶λλα αγαθά και υπηρεσίες”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως των ειδών ταξιδίου και των ειδών ατομικής φροντίδας.
ι) Κατά 4,4% της ομάδας ‘’ Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια ‘’, λόγω αύξησης των τιμών,
κυρίως, των ειδών : φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά - γλυκά - καφές - ποτά (σερβιριζόμενα) και των τιμών των ξενοδοχείων.
ια) Κατά 2,3% της ομάδας ‘’ ¶λλα αγαθά και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων - κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των τιμών των άλλων υπηρεσιών.
2. Από τη μείωση του δείκτη:
Κατά 1,5% της ομάδας ‘’ Επικοινωνίες ‘’, λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, της σταθερής τηλεφωνίας και της πρόσβασης στο διαδίκτυο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στην κινητή τηλεφωνία.
Σύγκριση Οκτωβρίου 2007 με Οκτώβριο 2006
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 3,1% το μήνα Οκτώβριο 2007, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2006, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,9% της ομάδας ‘’ διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια γενικά, γαλακτοκομικά και αυγά, φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, γλυκά-ζαχαρωτά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών: ελαιόλαδο, αρνί και κατσίκι (νωπά), πατάτες νωπές.
β) Κατά 0,5% της ομάδας ‘’ Αλκοολούχα ποτά και καπνός ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών.
γ) Κατά 2,9% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση ’’, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 4,1% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, των δημοτικών τελών, των υπηρεσιών κοινοχρήστων, του πετρελαίου θέρμανσης, του ηλεκτρικού ρεύματος και των στερεών καυσίμων.
ε) Κατά 2,5% της ομάδας ‘’ διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, στα είδη κλινοστρωμνής - λευκά είδη, στα υαλικά, επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, στα είδη καθαρισμού και στις οικιακές υπηρεσίες.
στ) Κατά 2,7% της ομάδας ‘’ Υγεία ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης.
ζ) Κατά 3,9% της ομάδας ‘’ Μεταφορές ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσυκλέτας, υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των αυτοκινήτων.
η) Κατά 1,4% της ομάδας ‘’ Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών οπτικοακουστικού εξοπλισμού και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
θ) Κατά 4,6% της ομάδας ‘’ Εκπαίδευση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των τεχνικών σχολών / ΙΕΚ.
2. Από τη μείωση του δείκτη:
Κατά 1,5% της ομάδας ‘’ Επικοινωνίες ‘’, λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, της σταθερής τηλεφωνίας και της πρόσβασης στο διαδίκτυο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στην κινητή τηλεφωνία.