Oι Έλληνες καταναλωτές, σε ποσοστό μάλιστα 48%, θα έκαναν συχνότερα αγορές από το εξωτερικό, εάν ήταν σε θέση να γνωρίζουν το ακριβές κόστος της συναλλαγής στο τοπικό νόμισμα, ενώ το 24% θα το έπραττε μόνο εφόσον ήταν σίγουρο ότι θα λάβει επαρκή βοήθεια σε ενδεχόμενη περίπτωση δυσκολίας.
Oι Έλληνες καταναλωτές, σε ποσοστό μάλιστα 48%, θα έκαναν συχνότερα αγορές από το εξωτερικό, εάν ήταν σε θέση να γνωρίζουν το ακριβές κόστος της συναλλαγής στο τοπικό νόμισμα, ενώ το 24% θα το έπραττε μόνο εφόσον ήταν σίγουρο ότι θα λάβει επαρκή βοήθεια σε ενδεχόμενη περίπτωση δυσκολίας.
Τα παραπάνω αποτελούν στοιχεία της PayPal, που αναφέρεται στα δικαιώματα του καταναλωτή και τις τάσεις στις διαδικτυακές αγορές ενόψει της 15ης Μαρτίου, Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή, που φέτος έχει θέμα «The Sustainable Consumer», με επίκεντρο την ευαισθητοποίηση, τα δικαιώματα και τις ανάγκες των καταναλωτών.
Υπενθυμίζεται ότι στις 15 Μαρτίου 1962 ο Τζον Φ. Κένεντι σκιαγράφισε τα τέσσερα βασικά καταναλωτικά δικαιώματα: το δικαίωμα στην ενημέρωση, την επιλογή, την ασφάλεια και την εκπροσώπηση.
Η διαδεδομένη χρήση του Διαδικτύου έχει τροποποιήσει την έννοια των δικαιωμάτων του καταναλωτή, τα οποία πλέον οφείλουν να ανταποκρίνονται σε μεγάλο βαθμό στις νέες ανάγκες. Οι e-shoppers δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στο ζήτημα της ασφάλειας: το 20% θα ακυρώσει την παραγγελία του σε περίπτωση που δεν είναι διαθέσιμη η προτιμώμενη μέθοδος πληρωμής.
Τα δικαιώματα του καταναλωτή όπως διατυπώθηκαν πριν από τουλάχιστον μισό αιώνα παραμένουν σήμερα σε ισχύ, εντούτοις στον 21ο αιώνα η υλοποίησή τους αποκτά επιπρόσθετες και εντελώς νέες διαστάσεις. Οι καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις, και πιο συγκεκριμένα το e-commerce και το mobile commerce, έχουν συνεισφέρει σε μια νέα ερμηνεία, με τις εταιρείες να ξεπερνούν η μία την άλλη, προκειμένου να ανταποκριθούν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις.
Το δικαίωμα του καταναλωτή στην πλήρη και σαφή πληροφόρηση δεν σχετίζεται μόνο με την δυνατότητα να έχει κανείς εύκολη πρόσβαση στα προσφερόμενα είδη σε διάφορα κανάλια, αλλά επίσης με την παροχή ακριβούς περιγραφής του εκάστοτε προϊόντος ή υπηρεσίας. Σύμφωνα με έρευνες,
«Η αποτελεσματική προσέγγιση των πελατών προϋποθέτει να είναι διαθέσιμη η ανάλογη και κατάλληλη ενημέρωση εκεί όπου βρίσκονται και εκείνοι. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές της Generation Z ξοδεύουν κατά μέσο όρο έως και 2 ώρες την ημέρα στα social media. Οπότε, δεν μας εκπλήσσει το γεγονός ότι όσες εταιρείες αποπειρώνται να τους προσεγγίσουν, το κατορθώνουν με όλο και μεγαλύτερη επιτυχία όταν τους "συναντούν" στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης» εξηγεί ο Marcin Glogowski, General Manager της PayPal για την Κεντρική & Ανατολική Ευρώπη.
Η δυνατότητα επιλογής
Σήμερα, η έννοια και η διαδικασία της επιλογής δεν αφορά απλώς μια ευρεία γκάμα προϊόντων, αλλά παράλληλα τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί ο πελάτης μια σειρά από διαφορετικά εμπορικά κανάλια τα ψώνια σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο, στο mini market της γειτονιάς, online ή από το κινητό του τηλέφωνο στην παραλία.
«Οι πελάτες επιθυμούν να είναι σε θέση να επιλέγουν τον τρόπο πληρωμής για τις αγορές τους. Ένας στους πέντε e-shoppers θα ακύρωνε μια συναλλαγή σε περίπτωση αδυναμίας πληρωμής με την μέθοδο της προτίμησής του, ενώ το 87% θα εγκαταλείψει το καλάθι αγορών, εάν η συνολική διαδικασία πληρωμής ενέχει ιδιαίτερες δυσκολίες» προειδοποιεί ο Marcin Glogowski, General Manager της PayPal για την Κεντρική & Ανατολική Ευρώπη.
Θέματα ασφάλειας και εκπροσώπησης
Περίπου οι μισοί διεθνείς καταναλωτές εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των mobile συναλλαγών και αρκετοί εξ αυτών ενδέχεται να συνεχίσουν να ψωνίζουν από φυσικά καταστήματα, με την πεποίθηση ότι εκεί η διαδικασία πληρωμής εξακολουθεί να είναι πιο ασφαλής σε σχέση με τα e-shops.
«Η δυναμική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου σημαίνει ότι οι καταναλωτές είναι ολοένα και περισσότερο διατεθειμένοι να κάνουν αγορές σε μικρότερα και εξειδικευμένα e-shops στο εξωτερικό», προσθέτει ο Marcin Glogowski από την PayPal. «Εντούτοις, η πρόθεσή τους αυτή δεν αποκλείει και διάφορες αυξανόμενες ανησυχίες για το εάν ο έμπορος θα τους στείλει τα είδη της παραγγελίας τους, ή κατά πόσο τα εν λόγω προϊόντα θα ανταποκρίνονται πλήρως στην περιγραφή του site. Η παρουσία της PayPal στη διαδικασία της συναλλαγής δεν προσφέρει απλώς μια ασφαλή και εύχρηστη μέθοδο πληρωμής, αλλά επίσης αποτελεί εγγύηση για τα συμφέροντα τόσο του πωλητή όσο και του αγοραστή. Άπαξ και το προϊόν μιας παραγγελίας δεν φτάσει στα χέρια του πελάτη, ή είναι φθαρμένο-ελαττωματικό, τότε εκείνος μπορεί κάλλιστα να ζητήσει την άμεση συνδρομή της PayPal».