Την ώρα που οι υγειονομικές αρχές ανά τον πλανήτη δίνουν μάχη να σταματήσουν την εξάπλωση του Covid-19 , υπουργοί Οικονομικών και κεντρικοί τραπεζίτες δίνουν τη δική τους μάχη να βρουν την κατάλληλη θεραπεία για τις επιπτώσεις σε αερομεταφορές, τουρισμό, μεταποίηση ακόμη και το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Δεν είναι εύκολο. Όπως εξηγούν ειδικοί στο Bloomberg το «σοκ» στην οικονομία είναι διπλό, αφού ο ιός έχει προσβάλει τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση. Όσο για την απάντηση; Από τη μία προωθούνται νέα σχέδια τόνωσης. Από την άλλη όμως τίθενται σε ισχύ αυστηροί περιορισμοί στα ταξίδια και άτυπες ή επίσημες καραντίνες.
Την ώρα που οι υγειονομικές αρχές ανά τον πλανήτη δίνουν μάχη να σταματήσουν την εξάπλωση του Covid-19 , υπουργοί Οικονομικών και κεντρικοί τραπεζίτες δίνουν τη δική τους μάχη να βρουν την κατάλληλη θεραπεία για τις επιπτώσεις σε αερομεταφορές, τουρισμό, μεταποίηση ακόμη και το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Δεν είναι εύκολο. Όπως εξηγούν ειδικοί στο Bloomberg το «σοκ» στην οικονομία είναι διπλό, αφού ο ιός έχει προσβάλει τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση. Όσο για την απάντηση; Από τη μία προωθούνται νέα σχέδια τόνωσης. Από την άλλη όμως τίθενται σε ισχύ αυστηροί περιορισμοί στα ταξίδια και άτυπες ή επίσημες καραντίνες.
Η επιδημία ξέσπασε στην δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη και την κορυφαία παραγωγό μεταποιητικών αγαθών. Αυτό από μόνο του ήταν αρκετό να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Βιομηχανίες ακόμη και σε χώρες που δεν εμφανίζουν μεγάλο αριθμό κρουσμάτων αναγκάζονται να ρίξουν τους στόχους της παραγωγής, καθώς τα κινεζικά εργοστάσια εξακολουθούν να υπολειτουργούν με εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους σε κατοίκον περιορισμό. Αυτοκινητοβιομηχανίες και τεχνολογικοί κολοσσοί έχουν ήδη προειδοποιήσει για πλήγμα στην παραγωγή.
Την ίδια ώρα ισχυρότατες είναι οι πιέσεις και στη ζήτηση. Η Κίνα είναι ταυτόχρονα και ο μεγαλύτερος αγοραστής πρώτων υλών στον κόσμο, όπως και η κορυφαία αγορά αυτοκινήτων και έξυπνων κινητών. Όταν «νοσεί», ακόμη και πανίσχυρες επιχειρήσεις όπως η Apple, αισθάνονται τον «πόνο». Μεγάλο το σοκ και στη ζήτηση για ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Ο ΟΟΣΑ έχει ήδη υποβαθμίσει την εκτίμησή του για τους εφετινούς ρυθμούς ανάπτυξης στο 2,4% από 2,9% πριν ξεσπάσει η επιδημία, ενώ μερίδα οικονομολόγων προειδοποιούν πως εάν δεν είναι άμεση η απάντηση όχι μόνο από τις κεντρικές τράπεζες, αλλά και τις κυβερνήσεις το πλήγμα στο παγκόσμιο ΑΕΠ θα είναι ακόμη μεγαλύτερο.
Η Fed και οι νομισματικές αρχές Αυστραλίας και Καναδά έκαναν το πρώτο βήμα και η ΕΚΤ αναμένεται να ακολουθήσει την επόμενη εβδομάδα. Οι ασιατικές οικονομίες προωθούν και μέτρα δημοσιονομικής τόνωσης. Αυτό ζητούν και πολλά ευρωπαϊκά κράτη. Προς το παρόν όμως η Γερμανία αντιστέκεται. Οι κυβερνήσεις θέλουν να θωρακίσουν τις οικονομίες τους, αλλά δεν μπορούν παρά να θωρακίσουν και τη δημόσια υγεία. Και τυό σημαίνει ότι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί πολλαπλασιάζονται. Η Ιαπωνία σχεδιάζει να θέσει σε καραντίνα όσους καταφθάνουν από Κίνα και Νότια Κορέα, σύμφωνα με την εφημερίδα Yomiuri. Η Αυστραλία έχει προσθέσει τη Νότιο Κορέα στη «μαύρη λίστα» της πλήρους απαγόρευσης και η Ινδονησία θέτει περιορισμούς σε επισκέπτες από Ιταλία, Ν. Κορέα και Ιράν, έχοντας ήδη απαγορεύσει την είσοδο σε Κινέζους ταξιδιώτες. Ακόμη και μεγάλες τράπεζες όπως η UBS και η HSBC απαγορεύουν στους υπαλλήλους τους τα ταξίδια, ενώ οι τεχνολογικές εργασίες επιλέγουν την τηλεργασία. Η Ευρώπη προς το παρόν διατηρέι την ψυχραιμία της. Καθημερινά όμως η κατάσταση επαναξετάζεται.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Bloomberg