Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 26 Νοεμβρίου 2007 10:24

Τα subrime λοξοκοιτάει και η ναυτιλία

TΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ του διεθνούς χρηματοπιστωτικού τομέα λοξοκοιτάει και η ναυλαγορά, καθώς από το βάθος της κρίσης που πλήττει τις τράπεζες θα εξαρτηθεί και η γενικότερη ρευστότητα του διεθνούς τραπεζικού συστήματος.

Όπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος «George Moundreas & CO» στις ακραίες περιπτώσεις ζημιών και περιορισμού ρευστότητας, θα σημειωθεί αισθητή πτώση της ζήτησης στις ανεπτυγμένες αγορές, που δεν θα μπορεί βέβαια να περάσει απαρατήρητη στο διεθνές εμπόριο και τις ναυλαγορές, αφού η σύμπτωση με έξαρση των παραδόσεων νεότευκτου τονάζ μπορεί να προκαλέσει πιέσεις στα σημεία ισορροπίας.

Από την άλλη όμως, οι γραμμές άμυνας των ανεπτυγμένων φαίνεται ότι δεν έχουν εξαντληθεί. Για τις ΗΠΑ, είναι βάσιμες οι εκτιμήσεις ότι μειώσεις επιτοκίων κατά 0,75% συνολικά μπορούν να αποτρέψουν την ύφεση, αν και κάποιοι εκτιμούν ότι τα επιτόκια πρέπει να ξαναπέσουν στο... 2%. Στην ευρωζώνη, το ακριβό ευρώ φαίνεται να μην εμποδίζει ακόμα σημαντικά τις εξαγωγές, ενώ παράλληλα βοηθά πολύ στην αντιμετώπιση των τιμών του πετρελαίου και του εισαγόμενου πληθωρισμού.

Τέλος, το γεγονός ότι το 60% των εξαγωγών της Κίνας προέρχεται από πολυεθνικές, αποκαλύπτει πόσο βαθιά μέσα στην οικονομία του αναπτυσσόμενου κόσμου βρίσκονται τα οφέλη και οι γραμμές άμυνας των ανεπτυγμένων υπό συνθήκες παγκοσμιοποίησης, και ότι οι αβασάνιστες καταστροφολογικές εκτιμήσεις δεν λαμβάνουν υπ' όψη όλους τους παράγοντες.

Όσο ο αναπτυσσόμενος κόσμος που παράγει τώρα πλέον το 60% της παγκόσμιας ανάπτυξης, επιταχύνεται και αυξάνει τις εισαγωγές α΄ υλών, θα αντισταθμίζονται σημαντικά οι συνέπειες στο παγκόσμιο εμπόριο από την επιβράδυνση των ανεπτυγμένων, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο. Αυτό δείχνει π.χ. το γεγονός ότι το 50% περίπου των παγκόσμιων μεταφορών σιδηρομεταλλεύματος αφορούν την Κίνα που δεν επιβραδύνει αναπτυξιακά. Όταν προ δεκαετίας το ποσοστό ήταν μόνο 8% και ο μεγάλος όγκος των μεταφορών πήγαζε από τις ανεπτυγμένες οικονομίες, μια κρίση σ' αυτές έπληττε τότε κάθετα τη ναυλαγορά. Τώρα οι συνθήκες δεν είναι ίδιες, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.

Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο χορό των επιταχυνόμενων αναπτυσσόμενων οικονομιών μπαίνουν και άλλες, όπως π.χ. η Ινδονησία η οποία ανακοίνωσε για εφέτος τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης της δεκαετίας 6,5%, με πρόβλεψη 6,8% για το 2008. Σημαντικό είναι ότι η ανάπτυξη τροφοδοτείται τόσο από την εσωτερική κατανάλωση όσο και από αύξηση των εξαγωγών εκτός πετρελαίου κατά 15%. Επί πλέον, στις χώρες της Λ. Αμερικής που επιταχύνουν, προστέθηκε το Μεξικό με 4,1% το γ΄ τρίμηνο. Οσο για την Κίνα, η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής Οκτωβρίου κατά 17,9% έναντι του ρεκόρ 18,9% Σεπτεμβρίου, δείχνει για πολλοστή φορά πόσο μπορεί να επιβραδύνει, πάντα προσωρινά, η ορμή της από συνδυασμένους εξωτερικούς υφεσιακούς και εσωτερικούς περιοριστικούς παράγοντες αποθέρμανσης. Η ορμή και η συνέχεια της μελλοντικής βιομηχανικής παραγωγής φαίνονται από το νέο ρεκόρ επενδύσεων παγίων δεκαμήνου 2007 της βιομηχανίας ύψους 1,2 τρισ. δολ., δηλαδή αυξημένου κατά 27% από πέρυσι, και ίσου περίπου με το ΑΕΠ 10 μηνών των: Ρωσίας, Ινδίας και Βραζιλίας μαζί.

Επιπρόσθετα, το γιατί αυξάνει η Κίνα τη ζήτηση τονάζ ταχύτερα από την ανάπτυξή της, φαίνεται από την αύξηση εφέτος της αναλογίας εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από τη μακρινή Βραζιλία στο 25% του συνόλου, καθώς οι αγορές της Αυστραλίας και της Ινδίας είναι όλο και πιο ανεπαρκείς.

Στο μέτωπο των αγοραπωλησιών πλοίων μερικές συναλλαγές και τιμές τονάζ ξηρού φορτίου, συνέχισαν το προηγούμενο διάστημα, να κινούνται στα ύψη ωστόσο κάποιες άλλες συναλλαγές τόσο στο ξηρό φορτίο όσο και τα δεξαμενόπλοια σηματοδοτούν χαλάρωση των τιμών ή και μεικτή συμπεριφορά.

Το Caper 'Gran Trader' 172.579 dwt (2001 NKK) που είχε ανακοινωθεί τον περασμένο Ιούλιο ότι είχε πουληθεί 105 εκατ. δολ. αλλά χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η συναλλαγή, πουλήθηκε τώρα στην Dryships προς 150-152 εκατ. δολ. και μάλιστα με παράδοση 5/2008. Δεν παρατηρείται όμως η ίδια τάση στις τιμές των μεταπωλήσεων που ανακοινώθηκαν, πολύ πρόσφατα. Πιο συγκεκριμένα ένα πλοίο 180.000 dwt (2009 Japan) πουλήθηκε 104 εκατ. δολ.. Επίσης 2Χ172.000 dwt (2009 S.Korea) πουλήθηκαν 97 εκατ. δολ. το καθένα και 2Χ172.000 dwt 2010 S. Korea) προς 95 εκατ. δολ το καθένα. Τα αντίστοιχα Livanos Resale, CTM Resale και Hanjin Resale τον περασμένο Ιούλιο είχαν «πιάσει» από 113 έως 120 εκατ. δολ. το καθένα.

Αντιθέτως στα ύψη κινήθηκαν οι τιμές πώλησης των Panamax «Nordrhine» και «Nordtrave» 75.080 dwt (2001 Hyundai Samho) σε Γερμανούς προς 85 εκατ. δολ. ή κατ' άλλους 89 εκατ. δολ. το καθένα. Προ τριών εβδομάδων, σε αυτήν περίπου την τιμή είχε πουληθεί Panamax του 2004.

Στις συναλλαγές δεξαμενόπλοιων, η πώληση του VLCC «Pacific Ruby» 260.988 dwt (12/1993 Sasebo) προς 40 εκατ. δολ, επαναφέρει τις τιμές των single hull στα προ των τελευταίων εβδομάδων επίπεδα από άνω των 50 εκατ. δολ. που είχαν σημειωθεί από το ενδιαφέρον για μετατροπή σε Ore Carriers. Στη μεταπώληση 2X159.000 dwt (2009/2010 Bohai) Suezmax προς 90 εκατ. δολ. το καθένα, παρατηρείται μάλλον σταθερότητα. Πιεσμένη όμως δείχνει η τιμή των 37 εκατ. δολ. που πουλήθηκε το Product «Pacific Honor» 46.101 dwt (2003 Kurushima) με 5 χρόνια ΒΒ προς 15.000 δολ./ημέρα, αφού οι ίδιοι πωλητές Cido Shipping είχαν πουλήσει το Σεπτέμβριο το συνομήλικο αδελφό «Nord Sea» προς 49,5 εκατ. δολ με 5 χρόνια TC προς 22.500 δολ./ημέρα.