Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 21 Ιανουαρίου 2020 12:03

Ματαιώθηκε η αποσφράγιση προσφορών για την ανέλκυση του Sea Diamond

Ματαιώθηκε η προγραμματισμένη για σήμερα αποσφράγιση προσφορών για  την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond, από την Καλντέρα της Σαντορίνης. Όπως είχε ήδη γράψει η «Ν», ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης διέταξε την ανάκληση του διαγωνισμού ανέλκυσης, κρίνοντας ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένων δεν έχει τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα.

Ματαιώθηκε η προγραμματισμένη για σήμερα αποσφράγιση προσφορών για  την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond, από την Καλντέρα της Σαντορίνης. Όπως είχε ήδη γράψει η «Ν», ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης διέταξε την ανάκληση του διαγωνισμού ανέλκυσης, κρίνοντας ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένων δεν έχει τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα.

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρουν ότι ο αρμόδιος υπουργός θεωρεί πως στην αρμοδιότητα της ΔΑΛ είναι η απομάκρυνση ναυαγίων από τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και την αρμοδιότητα για την απομάκρυνση ναυαγίων στα υπόλοιπα λιμάνια έχουν οι διοικήσεις τους. Επίσης, επικαλείται την εκδίκαση της υπόθεσης στο εφετείο και θεωρεί ότι οι διαγωνιστικές διαδικασίες πρέπει να προχωρήσουν μετά την έκδοση οποιαδήποτε σχετικής δικαστικής απόφασης.

Η ΔΑΛ στις 9 Δεκεμβρίου 2019 είχε προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό με καταληκτική ημερομηνία τις 20/1/2020, με σφραγισμένες προσφορές για την ανέλκυση, απομάκρυνση του συγκεκριμένου ναυαγίου ύψους 350.000.000,00 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%. Η Αρχή στην προκήρυξη ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «ο δημόσιος φορέας είναι επιφορτισμένος με την προστασία του περιβάλλοντος μέσα στα λιμάνια σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και οφείλει να προβεί στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων που επιβάλλει ο ν. 2881/2001 στον κύριο του πλοίου». Στην ίδια προκήρυξη γινόταν αναφορά και σε έκθεση του Πολυτεχνείου Κρήτης το 2016 που αναφέρει ότι «το ναυάγιο του “Sea Diamond” αποτελεί μία σημαντική περιβαλλοντική απειλή για το θαλάσσιο περιβάλλον της Καλντέρας της Σαντορίνης».

Παράλληλα, υπάρχει και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία αναφέρει ότι το ελληνικό Δημόσιο θα έπρεπε να έχει λάβει όλα τα μέτρα για την ανέλκυσή του.

Από την πλευρά της, πάντως, η Δημόσια Αρχή Λιμένων, στην ανακοίνωσή της, τονίζει ότι στις 20/1/2020 κατατέθηκαν δύο προτάσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος από κινέζικες εταιρείες. Προσθέτει, δε, ότι θα προβεί άμεσα σε έναρξη τεχνικού διαλόγου με τις προαναφερόμενες κινεζικές εταιρείες, με στόχο τη συμβασιοποίηση από την Αρχή της ανέλκυσης του ναυαγίου SEA DIAMOND μέχρι τέλος Φεβρουαρίου 2020, με πλήρη αξιοποίηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, πιστή τήρηση των οριζόμενων στον ν. 4412/2016 και καταλογισμό της δαπάνης στους -σύμφωνα με τον νόμο- υπόχρεους στο πλαίσιο της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Η πρώτη συνάντηση στο πλαίσιο του ανωτέρω τεχνικού διαλόγου θα λάβει χώρα σήμερα στις 12:00, και η δεύτερη στις αρχές Φεβρουαρίου (σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί).

Όπως συμπληρώνει η Δημόσια Αρχή Λιμένων, «η εκδήλωση ενδιαφέροντος από αλλοδαπές εταιρείες για την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND θέτει οριστικά τέλος στην ψευδή επιχειρηματολογία περί δήθεν ανέφικτης ανέλκυσης» και για αυτόν τον λόγο θα ενημερώσει άμεσα το σύνολο των αρμόδιων δικαστικών αρχών για τις δικές τους -σύμφωνα με τον νόμο- ενέργειες. Επίσης, εντός των επομένων ημερών η Δημόσια Αρχή Λιμένων θα προβεί σε συνέλευση διαβούλευσης με τους κατοίκους της Σαντορίνης, προκειμένου να ενημερωθούν για τις εξελίξεις.

Την ίδια στιγμή, πάντως, εκκρεμεί και η δίκη στο Εφετείο Πειραιά, το οποίο έχει αναθέσει σε ομάδα πραγματογνωμόνων να αποφανθούν εάν η ανέλκυση του συγκεκριμένου ναυαγίου είναι εφικτή.

naftemporiki.gr