Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 20 Ιανουαρίου 2020 09:57

Γιατί Golden Star Ferries και Fast Ferries αντιδρούν στην απόφαση Πλακιωτάκη για τα δρομολόγια

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη να εγκρίνει μεν τα δρομολόγια της Golden Star Ferries από Ηράκλειο για Κυκλάδες και την δρομολόγηση στη γραμμή Πειραιάς - Σαντορίνη του «Θάντερ» της Fast Ferries, αλλά με αλλαγές που δεν γίνονται όμως δεκτές από τις εταιρείες.

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη να εγκρίνει μεν τα δρομολόγια της Golden Star Ferries από Ηράκλειο για Κυκλάδες και την δρομολόγηση στη γραμμή Πειραιάς - Σαντορίνη του «Θάντερ» της Fast Ferries, αλλά με αλλαγές που δεν γίνονται όμως δεκτές από τις εταιρείες.

Αναλυτικότερα στην περίπτωση του «Θάντερ» ενώ ο υπουργός αρχικά δεν ενέκρινε την δρομολόγηση του πλοίου αν και νεοφερμένου στη χώρα μας, με το αιτιολογικό ότι δεν υπάρχουν έκτακτες συγκοινωνιακές ανάγκες στη συνέχεια έδωσε το «ΟΚ» όμως εξαίρεσε από το δρομολόγιο τη Μυκονο.

Έτσι το πλοίο αντί να «πιάνει» Θήρα-Νάξο-Μύκονο-Πειραιά και επιστροφή θα πηγαίνει Θήρα-Νάξος-Πειραιάς και επιστροφή. Με αυτή την απόφασή του όμως ο κ. Πλακιωτάκης καθιστά - όπως υποστηρίζεται από την εταιρεία - το δρομολογιο μη βιώσιμο ενώ:

  • Καταργεί ένα δρομολόγιο που δεν υπήρχε πριν καθώς δεν υφίστατο πλοίο που αναχωρούσε το απόγευμα κατευθείαν από Πειραιά για Μύκονο και για τον λόγο αυτό το σχεδίασε η Fast Ferries.
  • Δημιουργεί τώρα ένα άλλο που είναι πάνω σχεδόν σε δρομολόγιο που εκτελεί η Blue Star του ομίλου Attica Group.
  • Επίσης καταργεί την πρωινή προσέγγιση της Μυκόνου με τον Πειραιά.
  • Επιπλέον με το συγκεκριμένο δρομολόγιο ενισχύονταν η σύνδεση της Μυκόνου που έχει διεθνές αεροδρόμιο με τα γυρω νησιά, όπως η Νάξος. Επίσης, η Ανάφη δεν θα έχει καμία άλλη σύνδεση με τη Μύκονο.

Να σημειωθεί ακόμη ότι δήμαρχοι Μυκόνου, Νάξου και Ανάφης τίθενται υπερ της δρομολογησης του «Θάντερ» σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό της Fast Ferries, η οποία υποστηρίζει ακόμη ότι αυτός ο σχεδιασμός δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας ημερησίας εκδρομής από Σαντορίνη για Μύκονο και Νάξο, συμβάλλοντας έτσι και σε μία αποσυμφόρηση της Σαντορίνης.

Επιστολή Seajets

Πάντως η SeaJets που αντιδρά στην δρομολόγηση του «Θάντερ» στο συγκεκριμένο δρομολόγιο έδωσε στη δημοσιότητα επιστολή της προς τον Δήμαρχο της Ανάφης με την οποία του καταλογίζει τη δημιουργία ψεύτικου κλίματος.

Η επιστολή μεταξύ άλλων αναφέρει ότι: «Το ψεύτικο κλίµα που δηµιουργείτε, αποδεικνύεται προφανέστατα από το γεγονός ότι τόσο ο κος Μάριος Ηλιόπουλος, εκπροσωπώντας τον όµιλο SEAJETS, αλλά και άλλα στελέχη του Οµίλου σε άλλες περιστάσεις, διαβεβαίωσαν σε συνάντηση που υπήρξε µε τον υπουργό Ναυτιλίας στις 15 Νοεµβρίου 2019 παρόντων των ∆ηµάρχων Κυκλάδων (Ανάφης -δηλαδή εσείς-, Ίου, Φολεγάνδρου, Σικίνου, Θηρασιάς, κ.α.) παρόντος και του Επάρχου Σαντορίνης κ. Δαρζέντα, ότι η SEAJETS θα εξυπηρετήσει στην full σεζόν τις προσεγγίσεις που της ζητήθηκαν από εσάς πραγµατοποιώντας δύο δροµολόγια ανά εβδοµάδα.

Τα συγκεκριµένα δροµολόγια γίνονται από την SEAJETS στα πλαίσια της κοινωνικής της προσφοράς προς τα νησιά των Κυκλάδων και όχι επειδή υφίσταται πραγµατική ανάγκη. Παρόµοιες ενέργειες είχαν γίνει και στο παρελθόν πολλές φορές από τον Όµιλο µας για προορισµούς όπως η Σίκινος και η Κίµωλος.

Για την παραπάνω δέσµευση µας ενηµερώσαµε τον Έπαρχο Σαντορίνης τόσο τηλεφωνικώς, σε ηµεροµηνία προγενέστερη της επιστολής σας, όσο και σε σχετική συνάντηση που είχε ήδη πραγµατοποιηθεί στο υπουργείο Ναυτιλίας στις 15 Νοεµβρίου 2019. Επιπλέον και εσείς προσωπικά είχατε ενηµερωθεί σχετικά µε το σχεδιασµό των παραπάνω δροµολογίων από τον κο Μάριο Ηλιόπουλο στην συνάντηση της 15/11/2019 αλλά και τηλεφωνικά προ της επιστολής σας 14/01/2020.

Μετά το παραπάνω είναι προφανές ότι δέχεστε να χρησιµοποιηθείτε ως ‘λαγός’ προς εξυπηρέτηση συµφερόντων και ζητάτε από τον υπουργό Ναυτιλίας να παρανοµήσει, αδιαφορώντας ή αγνοώντας σεις, το τι ακριβώς αναφέρουν οι σχετικές διατάξεις της κείµενης νοµοθεσίας.

Συγκεκριµένα το άρθρο έβδοµο του Νόµου 2932 που διέπει την ακτοπλοΐα αναφέρει : ‘ 1. Με απόφαση του υπουργού επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση των διατάξεων………., να δροµολογηθεί επιβατηγό η οχηµαταγωγό, επιβατηγό ή φορτηγό πλοίο, για την εκτέλεση συγκεκριµένου ή συγκεκριµένων δροµολογίων, ……….και πρόκειται να καλυφθούν έκτακτες ή επείγουσες συγκοινωνιακές ανάγκες, οι οποίες δεν µπορεί να εξυπηρετηθούν εγκαίρως από τα ήδη δροµολογηµένα πλοία’.

Περιπτώσεις αιτηµάτων δροµολόγησης κατά παρέκκλιση των όσων ορίζει ο Νόµος επιτρέπεται να εγκριθούν ΜΟΝΟΝ εάν καλύπτουν έκτακτες ή επείγουσες συγκοινωνιακές ανάγκες που δεν γίνεται να εξυπηρετηθούν έγκαιρα από τα ήδη δροµολογηµένα πλοία. Γίνεται κατανοητό πως τέτοιες ανάγκες µπορεί να προκύψουν από την εµφάνιση κάποιων ξαφνικών και µη αναµενόµενων γεγονότων όπως είναι η βλάβη ενός δροµολογηµένου πλοίου ή η αιφνίδια αύξηση της µεταφορικής κίνησης. Τέτοια γεγονότα έχουν ανακύψει στο παρελθόν όπως η πρόσφατη περίπτωση της βλάβης πλοίων στη γραµµή Σαµοθράκη – Αλεξανδρούπολη που οδήγησε στον ακτοπλοϊκό αποκλεισµό της Σαµοθράκης ή η αύξηση των µεταναστευτικών ροών στα νησιά του Β.Α. Αιγαίου.

Τα παραπάνω τα αναφέρουµε προς ενηµέρωση των υπουργών, βουλευτών και Μ.Μ.Ε Κυκλάδων στα οποία «στοχευµένα» κοινοποιήσατε την από 14/01/2020 επιστολή σας.

Η Νέα Ελλάδα κύριε Ιάκωβε Ρούσσε δεν θα χτιστεί αυθαίρετα επειδή στο παρελθόν έτσι έµαθαν κάποιοι να χτίζουν ή επειδή εσείς ή κάποιοι έτσι θέλουν…

Η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί ένα βασικό βραχίονα της τουριστική βιοµηχανίας και νευραλγικό παράγοντα της ελληνικής οικονοµίας. Για αυτό επιβάλλεται να λειτουργεί µε κανόνες και σταθερό θεσµικό πλαίσιο και θα πρέπει όλοι να συµβάλουµε στην προσπάθεια µαζί µε το Υπουργείο Ναυτιλίας προς αυτήν την κατεύθυνση».

Νέα ανακοίνωση από Golden Star Ferries

Στο μεταξύ η Golden Star Ferries εξέδωσε νέα ανακοίνωση στην οποία εξηγεί αναλυτικά γιατί διαφωνεί με την απόφαση Πλακιωτάκη να της εγκρίνει το δρομολόγιο σε άλλες όμως ώρες από αυτές που έχει ζητήσει. Αναλυτικότερα η Golden Star Ferries, στελέχη της οποίας αναρωτιούνται γιατί υπάρχει αυτή η αντίδραση εκ μέρους του υπουργού, αναφέρει τα εξής: «Χθες 17/1/2020 και ώρα 10 π.μ. η εταιρεία μας κλήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας σε συνάντηση με το κ. Γενικό Γραμματέα, το Διευθυντή του γραφείου του κ. υπουργού και τους νομικούς συμβούλους του. Σε αυτήν, αλλά και μετά, μας ανακοινώθηκε ότι το αίτημα τροποποίησης των δρομολογίων μας δεν θα γίνει δεκτό ως είχε υποβληθεί. Όταν αξιώσαμε να έχουμε άμεσα σαφή και ολοκληρωμένη απάντηση προκειμένου η εταιρεία μας να γνωρίζει ποια δρομολόγια έχει και να κάνει προγραμματισμό, αλλά και να ασκήσει τα δικαιώματά της, μας δηλώθηκε ότι ο κ. υπουργός δικαιούται να απαντήσει μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2020.

Εν όψει της αρνητικής στάσεως του ΥΝΑΝΠ, η εταιρεία μας χθες το μεσημέρι απηύθυνε επιστολή διαμαρτυρίας στον κ. Πρωθυπουργό, σε βουλευτές και σε άλλους φορείς, ενώ εξέδωσε και σχετικό δελτίο τύπου.

Στη συνέχεια, το ΥΝΑΝΠ, πιεζόμενο από την έντονη αντίδρασή μας και φοβούμαστε προκειμένου να ρίξει στάχτη στα μάτια όλων, εξέδωσε χθες και ώρα 17.46’ ανακοίνωση ότι εγκρίθηκαν τα δρομολόγιά μας χωρίς όμως να παρέχονται περαιτέρω εξηγήσεις. Μέχρι τώρα ουδεμία απόφαση μάς γνωστοποιήθηκε, ενώ μάταια προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε με τους αρμόδιους ώστε να πληροφορηθούμε τα περιεχόμενό της.

Προφανώς το ΥΝΑΝΠ έσπευσε να εκδώσει την ανακοίνωση προκειμένου να δημιουργήσει εντυπώσεις και να καταλαγιάσει τις αντιδράσεις μας. Σε κάθε ευνομούμενη χώρα που λειτουργεί με κανόνες διαφάνειας, πρώτα ενημερώνεται ο πολίτης για την πορεία του αιτήματός του και μετά ανακοινώνεται δημοσίως. Στην περίπτωσή μας ο κ. ΥΝΑΝΠ επέλεξε να ενεργήσει διαφορετικά...

Όπως αναφέραμε, δεν γνωρίζουμε ακόμη το περιεχόμενο της αποφάσεως, ούτε καν εάν έχει εκδοθεί. Σε κάθε περίπτωση επαναλαμβάνουμε ότι τυχόν φαινομενική αποδοχή του αιτήματός μας, αλλά με τροποποίηση από τον κ. υπουργό των ωραρίων ή των λιμένων προσέγγισης, δεν θα γίνει δεκτή διότι θα είναι απολύτως αυθαίρετη και παράνομη, θα αποτελεί πρωτοφανή διάκριση σε βάρος της εταιρείας μας, ιδίως εν όψει του γεγονότος ότι παρόμοια αιτήματα ανταγωνιστικής εταιρείας έχουν γίνει κατ’ επανάληψη δεκτά, και θα μας προκαλέσει μεγάλη ζημία οδηγώντας μας σε απόσυρσή από την ακτοπλοΐα, που βέβαια θα έχει ως αποτέλεσμα το όφελος των ανταγωνιστών μας».