Προσεγγίζει -και ίσως ξεπερνά- το 1,5 δισ. ευρώ ο τζίρος των κωδικών που πωλήθηκαν πέρυσι μέσω προσφορών στα σούπερ μάρκετ, επίδοση που αποτελεί ρεκόρ επταετίας 2013-2019. Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, τα μηνύματα κάθε άλλο παρά αποκλιμάκωση της έντασης προμηνύουν, εξέλιξη που επιβεβαιώνει ότι οι προσφορές δεν αποτελούν μια στοχευμένη ενέργεια, αλλά έχουν πάρει μορφή μόνιμης πρακτικής.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Προσεγγίζει -και ίσως ξεπερνά- το 1,5 δισ. ευρώ ο τζίρος των κωδικών που πωλήθηκαν πέρυσι μέσω προσφορών στα σούπερ μάρκετ, επίδοση που αποτελεί ρεκόρ επταετίας 2013-2019. Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, τα μηνύματα κάθε άλλο παρά αποκλιμάκωση της έντασης προμηνύουν, εξέλιξη που επιβεβαιώνει ότι οι προσφορές δεν αποτελούν μια στοχευμένη ενέργεια, αλλά έχουν πάρει μορφή μόνιμης πρακτικής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας IRI, στο δεκάμηνο του 2019 (Ιαν. - Οκτ.) ο τζίρος των προσφορών άγγιξε το 1,19 δισ. ευρώ, ήτοι το 26,9% των συνολικών εσόδων που καταγράφουν τα προϊόντα που ανήκουν στην κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών στα σούπερ μάρκετ (FMCGs), που στο εξεταζόμενο διάστημα κυμαίνονται σε 4,45 δισ. ευρώ.
Στον βαθμό που θα προσμετρηθούν και οι ιδιαίτερα επιθετικές προσφορές που σημειώθηκαν κατά τον μήνα Δεκέμβριο, που περιλαμβάνει την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων, τότε αναμένεται το αποτύπωμα του promo τζίρου του 2019 να ξεπεράσει το 1,5 δισ., επίπεδο στο οποίο έφθασε η επίδοση των προσφορών για το σύνολο του 2018. Δηλαδή το 2018 οι κωδικοί υπό προσφορά κινήθηκαν στο 22,7% του συνόλου των εσόδων των ταχυκίνητων, που διαμορφώθηκε σε 5,3 δισ. ευρώ.
Ενδιαφέρον έχει επίσης να σημειωθεί ότι σε σχέση με το 2013 η διεύρυνση της θέσης των προσφορών στο καλάθι της νοικοκυράς είναι σημαντική, καθώς τότε, σύμφωνα με την IRI, ο τζίρος τους κυμαινόταν σε 0,893 εκατ. ευρώ, ήτοι το 15,9% των 5,6 δισ. ευρώ που ήταν η συνολική αξία πωλήσεων των FMCGs.
Δηλαδή, μολονότι συνολικά τα ταχυκίνητα το 2013 κατέγραφαν μεγαλύτερους τζίρους, εμφάνιζαν περιορισμένο ποσοστό προσφορών σε σχέση με το 2019, χαμηλότερο σχεδόν κατά 10 μονάδες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI συγκριτικά με το 2013, ο τζίρος των προσφορών έχει αυξηθεί περί το 36% στο περσινό δεκάμηνο.
Όμως σε ό,τι αφορά την «αποτίμηση» των προσφορών για τη βιομηχανία και τις αλυσίδες οι αποδόσεις δεν είναι ισχυρές. Υπολογίζεται ότι ο δείκτης αποτελεσματικότητας των προσφορών στην Ελλάδα δεν ξεπερνά το 5%-7%. Δηλαδή, μόλις το 5% των προσφορών που πραγματοποιούνται αποφέρουν πρόσθετο τζίρο σε προμηθευτές και σούπερ μάρκετ.
Ανταγωνισμός
Με γνώμονα ότι οι εκτιμήσεις του κλάδου θέλουν τις ανακατατάξεις στην αγορά των σούπερ μάρκετ να συνεχίζονται
-καθώς αναμένονται περαιτέρω κινήσεις συγκέντρωσης μεταξύ των παιχτών- ο ανταγωνισμός φέτος θα παραμείνει ισχυρός.
Στον βαθμό δε που επιβεβαιωθούν και οι προβλέψεις των αναλυτών που θέλουν ήπια αύξηση της τάξεως του 1,5% στα έσοδα των αλυσίδων το 2020, τότε η πίεση αναμένεται να είναι μεγαλύτερη.
Επίσης, εκτιμάται ότι φέτος η ιδιωτική ετικέτα θα «επανέλθει» στο παιχνίδι, καθώς εξακολουθεί να αποτελεί ένα πεδίο με μεγάλες προοπτικές για τις αλυσίδες, οι οποίες θα διαθέσουν κεφάλαια για την ενδυνάμωση των brands τους, που τους προσφέρουν ουσιαστικές «αποδόσεις». Μια τέτοια εξέλιξη δημιουργεί επιπλέον πίεση στους επώνυμους κωδικούς και κατ’ επέκταση στη βιομηχανία.