Τρικυμία επικρατεί στο υπουργείο Ναυτιλίας με αφορμή την αποδοχή, αλλά με διαφορές από την ομόφωνη έγκριση από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), αιτημάτων δύο ακτοπλοϊκών εταιρειών. Μάλιστα η μία ακτοπλοϊκή, η Golden Star, ανακοίνωσε την πρόθεσή της να εξετάσει το ενδεχόμενο αποχώρησής της από την ελληνική ακτοπλοΐα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Τρικυμία επικρατεί στο υπουργείο Ναυτιλίας με αφορμή την αποδοχή, αλλά με διαφορές από την ομόφωνη έγκριση από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), αιτημάτων δύο ακτοπλοϊκών εταιρειών. Μάλιστα η μία ακτοπλοϊκή, η Golden Star, ανακοίνωσε την πρόθεσή της να εξετάσει το ενδεχόμενο αποχώρησής της από την ελληνική ακτοπλοΐα.
Όπως ανακοίνωσε χθες το βράδυ το υπουργείο Ναυτιλίας, «εγκρίθηκαν, μεταξύ άλλων, τα δρομολόγια της εταιρίας Golden Star Ferries, στη γραμμή από Ραφήνα έως Μύκονο και Νάξο, καθώς και τα δρομολόγια από Ηράκλειο Κρήτης προς τα παραπάνω νησιά. Εγκρίθηκε, η έκτακτη δρομολόγηση του ταχύπλοου Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου “Thunder” της εταιρίας Fast Ferries από Πειραιά για Νάξο, Σαντορίνη με προσέγγιση και στα λιμάνια της Ανάφης και της Θηρασιάς».
Ωστόσο από την ανακοίνωση δεν διευκρινίζεται η ώρα των δρομολογίων της Golden Star Ferries (πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι η 9.30 πρωινή), ενώ αναφορικά με το «Θάντερ» της Fast Ferries τροποποιεί το δρομολόγιό του, αφαιρώντας την προσέγγιση στη Μύκονο.
Εκτός η Μύκονος
Όλα ξεκίνησαν, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, χθες το πρωί, όταν η πλοιοκτήτρια εταιρεία Fast Ferries ενημερώθηκε από το υπουργείο ότι δεν εγκρίνεται το δρομολόγιο του ταχυπλόου «Θάντερ», παρά το γεγονός ότι είχε ομόφωνη θετική γνωμοδότηση από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ). Το σκεπτικό ήταν ότι δεν υπάρχουν «έκτακτες συγκοινωνιακές ανάγκες».
Στη συνέχεια όμως η πλοιοκτήτρια εταιρεία ενημερώθηκε ότι θα εγκριθεί υπό τον όρο να βγάλει από το δρομολόγιο την προσέγγιση στη Μύκονο μόνο για τη φετινή σεζόν. Εκπρόσωπος της εταιρείας απάντησε ότι θα χρειασθεί λίγο χρόνο προκειμένου να εξετάσει εάν με την αλλαγή αυτή το δρομολόγιο θα είναι βιώσιμο. Ωστόσο, σε επικοινωνία που είχε η «Ν» με την εταιρεία Fast Ferries, της δηλώθηκε ότι η ακτοπλοϊκή εμμένει στο αρχικό και εγκεκριμένο ομόφωνα από το ΣΑΣ δρομολόγιό της.
Το «Θάντερ»
Επισημαίνεται ότι η εταιρεία Fast Ferries αγόρασε τον περασμένο Αύγουστο ένα ταχύπλοο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο, το «Θάντερ», το πρώτο πλοίο που έρχεται στην ελληνική ακτοπλοΐα μετά τις εκλογές του 2019.
Ένα πλοίο για να δρομολογηθεί έχει σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο δύο επιλογές. Είτε να δηλωθεί στο πλαίσιο τακτικής εμπρόθεσμης δρομολόγησης, γεγονός που σημαίνει ότι το «Θάντερ» θα δηλωνόταν τον Ιανουάριο του 2020 για να κάνει δρομολόγια το καλοκαίρι του 2021, δηλαδή έπειτα από δυο χρόνια σχεδόν. Η δεύτερη επιλογή είναι να δρομολογηθεί ως έκτακτη δρομολόγηση, με βάση όμως τους «κανόνες του ΣΑΣ», που σημαίνει δρομολόγιο σε ώρες που δεν θα ανταγωνίζονταν ευθέως υφιστάμενα στη γραμμή πλοία.
Στο πλαίσιο αυτών των δυνατοτήτων η Fast Ferries κατέθεσε ένα αίτημα για έκτακτη δρομολόγηση του πλοίου από 01-06-2020 μέχρι και 30-09-2020 και εκτέλεση δρομολογίων στη γραμμή Θήρα-Νάξος-Μύκονος-Πειραιάς και επιστροφή. Το πλοίο θα φεύγει από τον Πειραιά το απόγευμα και από τη Σαντορίνη το επόμενο πρωί. Στη συγκεκριμένη γραμμή την εν λόγω ώρα δεν υπήρχε άλλο πλοίο από Πειραιά, ενώ από Σαντορίνη το πρωί αναχωρεί περίπου την ίδια ώρα ένα συμβατικό της Blue Star Ferries, το οποίο όμως εξυπηρετεί και άλλα νησιά.
Τον περασμένο Οκτώβριο η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και ενώ δεν υπήρχε κάποια αντίρρηση από άλλη εταιρεία ανέβαλε τη συζήτηση στο ΣΑΣ για τη δρομολόγηση του «Θάντερ», με το σκεπτικό ότι θα πρέπει να είχαν πρώτα εκδοθεί οι ανακοινώσεις όλων των πλοίων που προσεγγίζουν Σαντορίνη.
Και ενώ το αίτημα του «Θάντερ» δεν συζητήθηκε στο ΣΑΣ του Οκτωβρίου, στη συνέχεια η Seajets με υπόμνημά της (21/11) ζήτησε να μη γίνει δεκτή η αίτηση της Fast Ferries, επικαλούμενη την παρουσία πολλών πλοίων που εξυπηρετούν τα συγκεκριμένα νησιά, άρα δεν εκπληρώνεται η προϋπόθεση της ύπαρξης «συγκοινωνιακών αναγκών» που προβλέπει η νομοθεσία για να γίνει δεκτή η εκπρόθεσμη δρομολόγηση.
Παράλληλα κατέθεσε και τροποποίηση δρομολογίου πλοίου της, του «Naxos Jet», το οποίο το «έφερε» πάνω σχεδόν στα δρομολόγια που είχε ζητήσει το «Θάντερ», όπως υποστηρίζει η Fast Ferries.
Υπόμνημα Seajets
Στο υπόμνημά της η Seajets επισημαίνει ότι η έκτακτη δρομολόγηση πλοίου γίνεται μόνο όπως ορίζει η νομοθεσία, δηλαδή να υπάρχει κάποια συγκοινωνιακή ανάγκη που δεν μπορεί να καλυφθεί.
Επίσης αναφέρεται αναλυτικά στην πληθώρα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων που υπάρχουν, τη θερινή περίοδο, μεταξύ του Πειραιά και γενικότερα της Αττικής με Νάξο, Μύκονο και Σαντορίνη και υπογραμμίζει ότι η γραμμή εξυπηρετείται υπερεπαρκώς και με πληθώρα πλοίων.
Υπενθυμίζεται ότι το άρθρο 7 του νόμου 2932 αναφέρει ότι «Με απόφαση του Υπουργού επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου τρίτου, να δρομολογηθεί επιβατηγό ή οχηματαγωγό, επιβατηγό ή φορτηγό πλοίο, για την εκτέλεση συγκεκριμένου ή συγκεκριμένων δρομολογίων, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που ορίζονται στην παράγραφο 2 του άρθρου τρίτου και πρόκειται να καλυφθούν έκτακτες ή επείγουσες συγκοινωνιακές ανάγκες, οι οποίες δεν μπορεί να εξυπηρετηθούν εγκαίρως από τα ήδη δρομολογημένα πλοία».
Η Fast Ferries στην αρχική της αίτηση αναφέρεται ότι προκειμένου το πλοίο να δρομολογηθεί με βάση το συγκεκριμένο άρθρο επιλέγει να το δρομολογήσει απόγευμα που δεν υπάρχει καμία αναχώρηση επιβατηγού ταχύπλοου από Πειραιά για Μύκονο-Νάξο-Θήρα και αντιστοίχως δεν υπάρχει πρωινή αναχώρηση ταχυπλόου πλοίου από τα νησιά για τον Πειραιά.
Επίσης η εταιρεία επικαλείται παλαιότερες αποφάσεις του ΣΑΣ που ενέκρινε έκτακτες δρομολογήσεις νεοφερμένων πλοίων στην ελληνική ακτοπλοΐα, όπως των «Tera Jet», «Speed Runner IV», «Golden Expres», κ.λπ.
Στο τραπέζι και η αποχώρηση από την ακτοπλοΐα
Στο άλλο μέτωπο, αυτό της Golden Star Ferries, σε σχετική ανακοίνωσή της η εταιρεία αναφέρει ότι ενημερώθηκε σήμερα από το υπουργείο Ναυτιλίας ότι «δεν γίνεται δεκτό το αίτημά μας για τροποποίηση των δρομολογίων (σ.σ.: αφορά τη γραμμή Ηρακλείου -Σαντορίνης), παρά την ομόφωνη γνωμοδότηση του ΣΑΣ», με αποτέλεσμα όπως τονίζει «να εξυπηρετούνται μονοπωλιακά τα συμφέροντα ανταγωνιστών μας». «Η Golden Star Ferries, με θλίψη σας ανακοινώνει ότι οι μέτοχοι και το Δ.Σ. της εταιρείας θα συνεδριάσουν την Δευτέρα 20/01/2020 προκειμένου να εξετάσει αν θα συνεχίσει την δραστηριοποίησή της στην Ελληνική Ακτοπλοΐα. Ο μόνος δισταγμός μας είναι ότι δυστυχώς θα βρεθούν στην ανεργία πάνω από 400 εργαζόμενοί μας. Αυτονόητα, η εταιρεία μας επιφυλάσσεται να επιδιώξει την πλήρη αποζημίωσή της για την ζημία που υφίσταται ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων».
Σε σχετική επιστολή η Golden Star Ferries επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι «η προσέγγιση του υπουργείου είναι απολύτως εσφαλμένη και αβάσιμη. Το αίτημά μας ήταν απολύτως νόμιμο και δεν επρόκειτο για αίτημα νέας ή έκτακτης δρομολόγησης, ούτε θα προκαλείτο επιβάρυνση σε κάποιο λιμάνι, ούτε θα προκαλούσε πρόβλημα στον ανταγωνισμό διότι: Α) η εταιρεία μας είχε ήδη εγκεκριμένο δρομολόγιο από το λιμένα Ηρακλείου προς τη Σαντορίνη και αυτό θα διατηρούσε Β) τα πλοία μας προσέγγιζαν τη Σαντορίνη δύο φορές ημερησίως και θα την προσέγγιζαν και πάλι δύο φορές ημερησίως Γ) το ήδη εγκεκριμένο δρομολόγιο εκτελείτο με πλοία χωρητικότητας άνω των 1.400 επιβατών και 270 αυτοκινήτων, ενώ με το τροποποιημένο δρομολόγιο θα εκτελείτο με πλοίο χωρητικότητας 809 επιβατών και 145 αυτοκινήτων, επομένως απελευθερώναμε μεγάλο μέρος της αγοράς. Με λύπη μας διαπιστώνουμε ότι παραβιάζονται βάναυσα οι αρχές της χρηστής διοικήσεως και της ίσης μεταχείρισης, θέλουμε δε να πιστεύουμε ότι αυτό γίνεται χωρίς ο κ. ΥΝΑΝΠ και τα στελέχη του Υπουργείου να θέλουν να υπακούσουν στα κελεύσματα ανταγωνιστών μας, αλλά έχοντας πέσει θύματα παραπληροφόρησης και λανθασμένων συμβουλών».
Η ομόφωνη απόφαση και η πρακτική του ΣΑΣ
Συνήθης πρακτική πάντως στο ΣΑΣ στην περίπτωση νεοφερμένου πλοίου που θα δρομολογηθεί σε γραμμή που εξυπηρετείται ήδη ως έναν βαθμό από άλλα πλοία, είναι το νέο πλοίο να δρομολογείται σε ώρες που δεν ανταγωνίζεται ευθέως τα υφιστάμενα πλοία, που έχουν δρομολογηθεί εμπρόθεσμα. Και τούτο γιατί σε διαφορετική περίπτωση για να δρομολογηθεί ένα νεοαποκτηθέν πλοίο στην ελληνική ακτοπλοΐα θα πρέπει να περιμένει από ένα έως και δύο χρόνια, για να «πάρει σειρά» με βάση τη διαδικασία της εμπρόθεσμης τακτικής δρομολόγησης. Ποιος πλοιοκτήτης θα μπορεί να προχωρά σε αγορά πλοίου και να υπολογίζει ότι θα το αξιοποιήσει τουλάχιστον έναν χρόνο μετά. Έτσι, στο τελευταίο ΣΑΣ της 13η Δεκεμβρίου εγκρίθηκαν ομόφωνα τόσο το αίτημα της Fast Ferries για την εκπρόθεσμη δρομολόγηση του «Θάντερ» στη γραμμή ΘήραΝάξος-Μύκονος-Πειραιάς και επιστροφή, όσο και του «Naxos Jet» της Seajets, το οποίο από τον Πειραιά θα αναχωρεί πρώτο (15.30), ενώ το «Θάντερ» θα ακολουθεί (αναχώρηση 15.50), στο πλαίσιο των «κανόνων του ΣΑΣ».