Ανεβαίνει το θερμόμετρο των επιχειρηματικών συγκρούσεων στην ακτοπλοΐα, με τον υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, να βρίσκεται εν όψει κρίσιμων αποφάσεων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ανεβαίνει το θερμόμετρο των επιχειρηματικών συγκρούσεων στην ακτοπλοΐα, με τον υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, να βρίσκεται εν όψει κρίσιμων αποφάσεων.
Το αίτημα της Fast Ferries για τη δρομολόγηση του νεοαποκτηθέντος ταχύπλοου «Θάντερ» το καλοκαίρι του 2020 (εισάγεται ως έκτακτη δρομολόγηση για τη σεζόν 2019-2020), αλλά και οι τροποποιήσεις ορισμένων δρομολογίων ταχυπλόων και συμβατικών πλοίων της Golden Star Ferries έχουν προκαλέσει την αντίδραση της SeaJets, η οποία επικαλούμενη τη νομοθεσία θεωρεί ότι δεν πρέπει να δοθεί άδεια έκτακτης δρομολόγησης στο «Θάντερ». Η κατάσταση έχει γίνει περίπλοκη, καθώς το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) έπειτα από αναβολές έδωσε τελικά την ομόφωνα θετική γνωμοδότησή του για τη δρομολόγηση του «Θάντερ» αλλά και για τα τροποποιημένα της Golden Star Ferries. Όμως τις τελικές αποφάσεις θα λάβει ως η νομοθεσία ορίζει ο υπουργός Ναυτιλίας.
Εντατικές διαβουλεύσεις
Σήμερα και αύριο αναμένονται στο υπουργείο εντατικές διαβουλεύσεις των εκπροσώπων των εταιρειών με τον υπουργό Γιάννη Πλακιωτάκη και τις αρμόδιες υπηρεσίες, προκειμένου στη συνέχεια να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις. Ο κ. Πλακιωτάκης δεν έχει αποφασίσει ακόμη, καθώς τις τελευταίες ημέρες ενημερώνεται συνεχώς για τα επιχειρήματα της κάθε πλευράς και αναζητά, όπως αναφέρει στους συνεργάτες του, μία λύση δίκαιη και σύμφωνη πάντα με τη νομοθεσία και την καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιών.
Η ιστορία
Πώς έχει όμως το όλο θέμα αναφορικά με την έκτακτη δρομολόγηση του «Θάντερ». Η εταιρεία Fast Ferries αγόρασε τον περασμένο Αύγουστο ένα ταχύπλοο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο, στο πλαίσιο διεύρυνσης της επιχειρηματικής της δραστηριότητας. Ας σημειωθεί ότι είναι το πρώτο πλοίο που έρχεται στην ελληνική ακτοπλοΐα μετά τις εκλογές του 2019, γεγονός που έχει τη σημασία του, σύμφωνα με τους ανθρώπους της Fast Ferries, που θεωρούν ότι οι εκλογές σηματοδότησαν μια αλλαγή επί το θετικότερον στο επιχειρηματικό και επενδυτικό περιβάλλον.
Ένα πλοίο για να δρομολογηθεί έχει σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο δύο επιλογές. Πρώτον, να δηλωθεί στο πλαίσιο τακτικής εμπρόθεσμης δρομολόγησης, γεγονός που σημαίνει ότι το «Θάντερ» θα δηλωνόταν τον Ιανουάριο του 2020 για να κάνει δρομολόγια το καλοκαίρι του 2021, δηλαδή έπειτα από δύο χρόνια σχεδόν. Η δεύτερη επιλογή είναι να δρομολογηθεί ως έκτακτη δρομολόγηση, με βάση όμως τους «κανόνες του ΣΑΣ», που σημαίνει δρομολόγιο σε ώρες που δεν θα ανταγωνίζονταν ευθέως υφιστάμενα στη γραμμή πλοία.
Το αίτημα της Fast Ferries
Στο πλαίσιο αυτών των δυνατοτήτων η Fast Ferries κατέθεσε ένα αίτημα για έκτακτη δρομολόγηση του πλοίου από 01-06-2020 μέχρι και 30-09-2020 και εκτέλεση δρομολογίων στη γραμμή Θήρα-Νάξος-Μύκονος-Πειραιάς και επιστροφή. Το πλοίο θα φεύγει από τον Πειραιά το απόγευμα και από τη Σαντορίνη το επόμενο πρωί. Στη συγκεκριμένη γραμμή την εν λόγω ώρα δεν υπήρχε άλλο πλοίο από Πειραιά, ενώ από Σαντορίνη το πρωί αναχωρεί περίπου την ίδια ώρα ένα συμβατικό της Blue Star Ferries, το οποίο όμως εξυπηρετεί και άλλα νησιά.
Τον περασμένο Οκτώβριο η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και ενώ δεν υπήρχε κάποια αντίρρηση από άλλη εταιρεία ανέβαλε τη συζήτηση στο ΣΑΣ για τη δρομολόγηση του «Θάντερ», με το σκεπτικό ότι θα πρέπει να είχαν πρώτα εκδοθεί οι ανακοινώσεις όλων των πλοίων που προσεγγίζουν Σαντορίνη. Και ενώ το αίτημα του «Θάντερ» δεν συζητήθηκε στο ΣΑΣ του Οκτωβρίου, στη συνέχεια η SeaJets με υπόμνημά της (21/11) ζήτησε να μη γίνει δεκτή η αίτηση της Fast Ferries, επικαλούμενη την παρουσία πολλών πλοίων που εξυπηρετούν τα συγκεκριμένα νησιά, άρα δεν εκπληρώνεται η προϋπόθεση της ύπαρξης «συγκοινωνιακών αναγκών» που προβλέπει η νομοθεσία για να γίνει δεκτή η εκπρόθεσμη δρομολόγηση.
Το «Naxos Jet»
Παράλληλα κατέθεσε και τροποποίηση δρομολογίου πλοίου της, του «Naxos Jet», το οποίο το «έφερε» πάνω σχεδόν στα δρομολόγια που είχε ζητήσει το «Θάντερ», όπως υποστηρίζει η Fast Ferries. Στο υπόμνημά της η SeaJets επισημαίνει ότι η έκτακτη δρομολόγηση πλοίου γίνεται μόνο όπως ορίζει η νομοθεσία, δηλαδή να υπάρχει κάποια συγκοινωνιακή ανάγκη που δεν μπορεί να καλυφθεί. Επίσης αναφέρεται αναλυτικά στην πληθώρα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων που υπάρχουν τη θερινή περίοδο μεταξύ του Πειραιά και γενικότερα της Αττικής με Νάξο Μύκονο και Σαντορίνη και υπογραμμίζει ότι η γραμμή εξυπηρετείται υπερ-επαρκώς και με πληθώρα πλοίων.
Υπενθυμίζεται ότι το άρθρο 7 του νομού 2932 αναφέρει ότι «Με απόφαση του Υπουργού επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου τρίτου, να δρομολογηθεί επιβατηγό ή οχηματαγωγό, επιβατηγό ή φορτηγό πλοίο, για την εκτέλεση συγκεκριμένου ή συγκεκριμένων δρομολογίων, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που ορίζονται στην παράγραφο 2 του άρθρου τρίτου και πρόκειται να καλυφθούν έκτακτες ή επείγουσες συγκοινωνιακές ανάγκες, οι οποίες δεν μπορεί να εξυπηρετηθούν εγκαίρως από τα ήδη δρομολογημένα πλοία».
Η Fast Ferries στην αρχική της αίτηση αναφέρεται ότι προκειμένου το πλοίο να δρομολογηθεί με βάση το συγκεκριμένο άρθρο επιλέγει να το δρομολογήσει απόγευμα, που δεν υπάρχει καμία αναχώρηση επιβατηγού ταχύπλοου από Πειραιά για Μύκονο-Νάξο-Θήρα και αντιστοίχως δεν υπάρχει πρωινή αναχώρηση ταχυπλόου πλοίου από τα νησιά για τον Πειραιά.
Επίσης η εταιρεία επικαλείται παλαιότερες αποφάσεις του ΣΑΣ που ενέκρινε έκτακτες δρομολογήσεις νεοφερμένων πλοίων στην ελληνική ακτοπλοΐα, όπως των Tera Jet, Speed Runner IV, Golden Express, κ.ά.
Η πρακτική του ΣΑΣ
Συνήθης πρακτική πάντως στο ΣΑΣ είναι στην περίπτωση νεοφερμένου πλοίου που θα δρομολογηθεί σε γραμμή που εξυπηρετείται ήδη ως έναν βαθμό από άλλα πλοία, το νέο πλοίο να δρομολογείται σε ώρες που δεν ανταγωνίζεται ευθέως τα υφιστάμενα πλοία, που έχουν δρομολογηθεί εμπρόθεσμα. Και τούτο γιατί σε διαφορετική περίπτωση για να δρομολογηθεί ένα νεοαποκτηθέν πλοίο στην ελληνική ακτοπλοΐα θα πρέπει να περιμένει τουλάχιστον έναν χρόνο για «να πάρει σειρά» με βάση τη διαδικασία της εμπρόθεσμης τακτικής δρομολόγησης. Ποιος πλοιοκτήτης θα μπορεί να προχωρά σε αγορά πλοίου και να υπολογίζει ότι θα το αξιοποιήσει τουλάχιστον έναν χρόνο μετά.
Έτσι, στο τελευταίο ΣΑΣ της 13ης Δεκεμβρίου εγκρίθηκαν ομόφωνα τόσο το αίτημα της Fast Ferries για την εκπρόθεσμη δρομολόγηση του «Θάντερ» στη γραμμή Θήρα-Νάξος-Μύκονος-Πειραιάς και επιστροφή, όσο και του «Naxos Jet» της SeaJets, το οποίο από τον Πειραιά θα αναχωρεί πρώτο (15.30), ενώ το «Θάντερ» θα ακολουθεί (αναχώρηση 15.50), στο πλαίσιο των «κανόνων του ΣΑΣ».
Αντιδράσεις και για τις αλλαγές
Αντιδράσεις υπάρχουν και για την τροποποίηση του δρομολογίου του «Superrunner» της Golden Star Ferries, το οποίο θα θέλει να εκτελεί δρομολόγια στη γραμμή Ηράκλειο-Θήρα-Νάξο-Μύκονο, αντί των γραμμών που ξεκινούν από Ραφήνα για Πάρο, Νάξο, Μύκονο, Σαντορίνη, Ίο. Δηλαδή το πλοίο μεταδρομολογείται από τη Ραφήνα στο Ηράκλειο, αντικαθιστώντας ένα συμβατικό που είχε στη συγκεκριμένη γραμμή η Golden Star Ferries. Και αυτή η τροποποίηση δρομολογίου εγκρίθηκε ομόφωνα από το ΣΑΣ.
Σήμερα Δευτέρα και αύριο Τρίτη, όπως αναφέρουν πληροφορίες της «Ν», ο κ. Πλακιωτάκης θα έχει διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους, προκειμένου να εξευρεθεί μια λύση και να επανέλθει η ηρεμία στον ακτοπλοϊκό κλάδο.