«Πράσινο» φως για αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ίσως και πάνω από 10%, πήραν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μετά την τροποποίηση του σχετικού θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το νέο αυξημένο μέχρι και 25% κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
«Πράσινο» φως για αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ίσως και πάνω από 10%, πήραν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μετά την τροποποίηση του σχετικού θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το νέο αυξημένο μέχρι και 25% κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων.
Αυτό για το οποίο προειδοποιούσε ο ακτοπλοϊκός κλάδος αποτελεί πλέον μία πραγματικότητα καθώς από 1ης/1/2020 μετά από σχετικές αποφάσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού παγκοσμίως (και στις ελληνικές θάλασσες) όλα τα πλοία φορτηγά, επιβατηγά, κρουαζιερόπλοια καίνε νέα καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,5%), τα οποία είναι πολύ ακριβότερα των συμβατικών.
Η τιμή ανά τόνο του νέου καυσίμου 0,5% περιεκτικότητας σε θείο σύμφωνα με τα δεδομένα των τελευταίων ημερών πριν από το κλείσιμο της χρονιάς ήταν στον Πειραιά κοντά στα 575 ευρώ ο τόνος, όταν το αντίστοιχο που έκαιγαν μέχρι τις 31/12/2019 τα πλοία (3,5% σε θείο) ήταν στα 450 ευρώ ο τόνος. Καταγράφηκε μία αύξηση πάνω από 25%. Σε άλλα πλοία που χρησιμοποιούν καύσιμο 1% ή 1,5% η αύξηση του κόστους είναι μικρότερη, ωστόσο σε κάθε περίπτωση καταγράφεται μία άνοδο τιμής από 18%-25%.
Πρόταση μείωσης ΦΠΑ
Οι εκπρόσωποι των ακτοπλόων προκειμένου να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις έχουν καταθέσει την πρόταση μείωσης του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από το 24% που είναι σήμερα, μία πρόταση που υποστηρίζεται και από την παλαιότερη και την τωρινή ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία όμως δεν έχει γίνει αποδεκτή ακόμη από το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν βγάλει ήδη χαρτί και μολύβι και υπολογίζουν τις αυξήσεις που θα πρέπει να κάνουν για να καλύψουν το κόστος, λαμβάνοντας βέβαιά υπόψη και τον ανταγωνισμό. Όπως εκτιμάται σε ορισμένες γραμμές μπορεί να μην καταγραφούν αυξήσεις, σε άλλες θα είναι μικρότερες και αλλού μεγαλύτερες. Πάντως, παράγοντες του κλάδου μιλώντας στη «Ν» σημείωναν ότι οι ακτοπλοϊκές δεν μπορούν να μετακυλήσουν όλο το κόστος στον επιβάτη, ιδιαίτερα της χειμερινής περιόδου, που είναι κυρίως ο νησιώτης και ο οποίος θα κληθεί έτσι να πληρώσει το κόστος εφαρμογής ενός περιβαλλοντικού μέτρου που αφορά όλη την κοινωνία.
Αξίζει να επισημανθεί ότι τα πλοία έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν και παλαιού τύπου καύσιμα (3,5%, η 1,5% σε θείο) αρκεί να έχουν εγκαταστήσει συστήματα που θα τα καθαρίζουν (scrubbers). Ήδη οι Μινωικές Γραμμές αλλά και άλλες εταιρείες του Ομίλου Grimaldi έχουν εγκαταστήσει στα πλοία τους (γραμμές της Κρήτης και Αδριατικής) τέτοια συστήματα και εξακολουθούν να χρησιμοποιούν πιο φθηνά καύσιμα. Όμως και τα εν λόγω πλοία θα πρέπει να αποσβέσουν την επένδυση εγκατάστασης των scrubbers.
Εγκατάσταση scrubbers
Επίσης στην εγκατάσταση scrubbers σε οκτώ από τα πλοία του προχωρεί και ο όμιλος Attica. Μέχρι τον Μάιο θα έχουν εγκατασταθεί scrubbers στα τέσσερα πρώτα πλοία. Όμως να σημειωθεί ότι για τεχνικούς κυρίως λόγους, αλλά και εμπορικούς δεν μπορούν να αξιοποιηθούν απ’ όλα τα ακτοπλοϊκά πλοία τα συστήματα καθαρισμού.
Ωστόσο για να προχωρήσουν σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων στη χειμερινή περίοδο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα έπρεπε να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική υπουργική απόφαση «η ανώτατη τιμή ναύλου της χειμερινής περιόδου (01/11-31/03) δεν θα υπερβαίνει την αντίστοιχη χαμηλότερη τιμή ναύλου που διαμορφώθηκε από την ίδια πλοιοκτήτρια εταιρεία την προηγούμενη θερινή περίοδο (01/4 μέχρι 31/10) μη υπολογιζόμενων προσφορών και εκπτώσεων».
Επισημαίνεται ότι το πρώτο τρίμηνο κάθε έτους για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δρομολογούν συμβατά πλοία στο Αιγαίο και Ιόνιο πέλαγος είναι ζημιογόνο καθώς η επιβατική κίνηση είναι πολύ μειωμένη. Επομένως μια μεγάλη αύξηση στην τιμή του καυσίμου αυξάνει ανάλογα και το ζημιογόνο αποτέλεσμα, το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί στα επόμενα δυο τρίμηνα, δεδομένου ότι παραδοσιακά και το τέταρτο τρίμηνο είναι ζημιογόνο.
Ως εκ τούτου μία αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, κατά περίπτωση, από τις αμέσως επόμενες εβδομάδες μπορεί να κριθεί από τις διοικήσεις των εταιρειών ως αναγκαία προκειμένου να περιορισθεί η ζημιά από τη χρήση ενός καυσίμου το κόστος του οποίου καλείται σε αυτή τη φάση να το καλύψει κυρίως ο νησιώτης.
Υπουργική απόφαση
Μπροστά στο ενδεχόμενο να μη γίνει δεκτή η πρόταση για μείωση του ΦΠΑ και προκειμένου ο ακτοπλοϊκός κλάδος να μπορέσει να χαράξει μία τιμολογιακή πολιτική που θα «απαντούσε» στο υπερβολικά υψηλό κόστος των νέων καυσίμων, είχε ετοιμασθεί από την άνοιξη πέρυσι, από τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό, ένα σχέδιο απόφασης που θα καταργούσε την παραπάνω «απαγόρευση» αυξήσεων κατά τη χειμερινή περίοδο, η οποία ευλόγως είχε υιοθετηθεί με στόχο την προστασία των επιβατών από μονοπωλιακές πρακτικές.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την υπουργική απόφαση που υπέγραψε ο νυν υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, καταργείται η παράγραφος έξι της προηγούμενης απόφασης (ΦΕΚ 530/Β/ 26.03.2008) η οποία απαγόρευσε αυξήσεις sτις τιμές των εισιτηρίων κατά τη χειμερινή περίοδο.