Με νικητές για μία ακόμη χρονιά τους Έλληνες εφοπλιστές έκλεισε το 2019 στην αγορά των second hand πλοίων στο μπραντ ντε φερ των τελευταίων χρόνων που έχουν με τους Κινέζους πλοιοκτήτες, οι οποίοι όμως ανεβάζουν συνέχεια στροφές ακόμη και τις χρονιές που ο ρυθμός των αγοραπωλησιών πλοίων μειώνεται.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Με νικητές για μία ακόμη χρονιά τους Έλληνες εφοπλιστές έκλεισε το 2019 στην αγορά των second hand πλοίων στο μπραντ ντε φερ των τελευταίων χρόνων που έχουν με τους Κινέζους πλοιοκτήτες, οι οποίοι όμως ανεβάζουν συνέχεια στροφές ακόμη και τις χρονιές που ο ρυθμός των αγοραπωλησιών πλοίων μειώνεται.
Η σταθερή ανοδική πορεία των Κινέζων πλοιοκτητών αποδεικνύει τη συνεχή μετατόπιση της ναυτιλίας της γιγαντιαίας αυτής χώρας σε υψηλότερα επίπεδα, με τη μικρή Ελλάδα να παραμένει η μόνη χώρα σε Ανατολή και Δύση που εμφανίζει αξιόλογη αντοχή σε αυτόν τον ιδιότυπο ανταγωνισμό.
Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, το 2019, μία εβδομάδα πριν την ολοκλήρωση της χρονιάς, οι Έλληνες εφοπλιστές πραγματοποίησαν συνολικά αγορές 234 πλοίων συνολικής αξίας 3,18 δισ. δολ., ενώ οι Κινέζοι «φίλοι» τους αγόρασαν 212 πλοία συνολικής αξίας 2,31 δισ. δολ. Για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια οι Κινέζοι βρέθηκαν τόσο κοντά στους Έλληνες με βάση τον αριθμό των αποκτηθέντων πλοίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2018 οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν αποκτήσει 297 πλοία αξίας 4,79 δισ. δολ., ενώ οι Κινέζοι 212 πλοία αξίας 2 δισ. δολ. Το 2017 τα αντίστοιχα μεγέθη ήταν για τους «Greeks» 289 πλοία (4,64 δισ. δολ.) και για τους Κινέζους 208 πλοία 2,29 δισ. δολ., ενώ, τέλος, το 2016 η διαφορά ήταν ακόμη μεγαλύτερη, καθώς οι Έλληνες είχαν αγοράσει 285 πλοία αξίας 3,75 δισ. δολ. και οι Κινέζοι πλοιοκτήτες 155 πλοία αξίας 1,41 δισ. δολ.
Πτωτικά το μερίδιο
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι συνολικές αγοραπωλησίες πλοίων βαίνουν μειούμενες τα τρία τελευταία χρόνια, γεγονός που σημαίνει ότι ουσιαστικά το μερίδιο των Κινέζων πλοιοκτητών στις αγοραπωλησίες πλοίων αυξάνει.
Το 2016 το μερίδιο ήταν 12,4%, ενώ το 2017 ήταν το 13,07%, το 2018 στο 14,7% και το 2019 στο 15,22%. Αντιθέτως, το μερίδιο των Ελλήνων πλοιοκτητών ακολουθεί πτωτική τάση, παραμένοντας βέβαια το μεγαλύτερο. Έτσι, το 2019 μειώθηκε στο 16,81%, έναντι 20,61% το 2018, ενώ το 2017 ήταν στο 18,16% και το 2016 στο 22,8%.
Το 2019 συνολικά στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά άλλαξαν χέρια 1.392 πλοία συνολικής αξίας 18,52 δισ. δολ. έναντι 1.441 πλοίων συνολικής αξίας 18,53 δισ. δολ. το 2018. Το 2017 ο αριθμός των αγοραπωλησιών ήταν μεγαλύτερος καθώς 1.591 πλοία, αξίας 20,72 δισ. δολ. άλλαξαν χέρια, ενώ το 2016 ο αριθμός τους ήταν πολύ μικρότερος, καθώς καταγράφηκαν 1.250 αγοραπωλησίες αξίας 15,49 δισ. δολ.
Αριθμός συναλλαγών
Ο αριθμός των συναλλαγών είναι συνάρτηση της γενικότερης πορείας της ναυλαγοράς και των αξιών των assets. Επίσης εξαρτάται και από το ενδιαφέρον και την «όρεξη» για συναλλαγές που καταγράφεται σε κάθε κατηγορία πλοίων ξεχωριστά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Allied, από το σύνολο των 1.392 πλοίων που μεταβιβάσθηκαν, τα 539 πλοία ήταν bulk carriers και τα 507 δεξαμενόπλοια, ενώ το 2018, από τα 1.441 πλοία που μεταβιβάσθηκαν σε νέους ιδιοκτήτες τα 573 ήταν bulk carriers και τα 415 δεξαμενόπλοια. Ενώ δηλαδή το 2019, σε σύγκριση με το 2018, ο συνολικός αριθμός των πλοίων που ενεπλάκησαν σε κάποια συναλλαγή μειώθηκε, αντιθέτως ο αριθμός των δεξαμενοπλοίων αυξήθηκε σημαντικά.
Το 2019 οι Έλληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν για μια ακόμη χρονιά στην αγορά bulkers καθώς απέκτησαν συνολικά 116 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αξίας 1,44 εκατ. δολ., ενώ αγόρασαν ακόμη 73 δεξαμενόπλοια αξίας 1,34 δισ. δολ και 26 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξίας 300,9 εκατ. δολ. Επίσης απέκτησαν πλοία μεταφοράς αερίου κ.α.
Στη δεύτερη θέση, όπως προαναφέρθηκε, βρέθηκαν οι Κινέζοι με αγορές 212 πλοίων αξίας 2,3 δισ. δολ., όμως κατέκτησαν την πρωτιά σε αριθμό πλοίων στις αγορά των bulkers με 155 πλοία συνολικής αξίας 1,43 δισ. δολ. που σημαίνει ότι αγόρασαν περισσότερα μεν πλοία από ό,τι οι Έλληνες, μικρότερης όμως αξίας. Επίσης διέθεσαν 0,57 δισ. δολ. για αγορές 41 δεξαμενοπλοίων, ενώ απέκτησαν και άλλους τύπους πλοίων σε μικρότερους αριθμούς.