Στο 3,9%, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2005, επιταχύνθηκε ο ετήσιος πληθωρισμός το Νοέμβριο, έναντι 3,1% τον Οκτώβριο και 2,9% το Νοέμβριο του 2006, όπως ανακοίνωσε σήμερα η ΕΣΥΕ. Η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης κατά 15,5%, στην αύξηση της τιμής της βενζίνης κατά 4,1% και, κατά δεύτερο λόγο, στις αυξήσεις των τιμών των δημητριακών και κτηνοτροφικών προϊόντων. Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3,9% το Νοέμβριο από 3% τον Οκτώβριο.
Στο 3,9%, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2005, επιταχύνθηκε το Νοέμβριο ο ετήσιος πληθωρισμός, έναντι 3,1% τον Οκτώβριο και 2,9% το Νοέμβριο του 2006, όπως ανακοίνωσε σήμερα η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία Ελλάδος (ΕΣΥΕ).
Στο ενδεκάμηνο του 2007 ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή σε μέσα επίπεδα διαμορφώνεται σε 2,78% έναντι 3,20% στο αντίστοιχο διάστημα του 2006.
Η αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή στο 3,9% το Νοέμβριο από 3,1% τον Οκτώβριο οφείλεται, κυρίως, στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης κατά 15,5%, στην αύξηση της τιμής της βενζίνης κατά 4,1% και, κατά δεύτερο λόγο, στις αυξήσεις των τιμών των δημητριακών και κτηνοτροφικών προϊόντων.
Ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε στο 3,9% το Νοέμβριο, από 3,0% τον Οκτώβριο και 3,2% το Νοέμβριο του 2006.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΣΥΕ Μανώλη Κοντοπυράκη, παρά την αύξηση στα τιμολόγια της ΔΕΗ (με επίπτωση 0,1%), το Δεκέμβριο ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή αναμένεται να κινηθεί στα ίδια επίπεδα με το Νοέμβριο, εφόσον, οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης και της βενζίνης παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα.
Ο πληθωρισμός Νοεμβρίου «ήταν προφανώς πολύ υψηλότερος του αναμενόμενου εξαιτίας της έντονης ανόδου των τιμών του πετρελαίου που σημειώθηκε τον Νοέμβριο. Για τον Δεκέμβριο, προβλέπουμε πληθωρισμό μεταξύ 3,5%-4,0%», δήλωσε στο Reuters ο οικονομολόγος Πλάτων Μονοκρούσσος.
Σύγκριση Νοεμβρίου 2007 με Νοέμβριο 2006
Πιο αναλυτικά, η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 3,9% το μήνα Νοέμβριο 2007, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2006, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 4,8% της ομάδας ‘’ Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: ρύζι, αλεύρι, ψωμί, φρυγανιές-παξιμάδια, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι νωπό, πουλερικά νωπά, αλλαντικά, ψάρια γενικά, γάλα νωπό παστεριωμένο, γάλα διατηρημένο, γιαούρτι, τυρί φέτα, τυριά σκληρά, αυγά, βούτυρο γάλακτος, φυτικό βούτυρο, σπορέλαιο, φρούτα νωπά, όσπρια, γλυκά-ζαχαρωτά, καφές, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών: ελαιόλαδο, αρνί και κατσίκι (νωπά), πατάτες νωπές.
β) Κατά 0,6% της ομάδας ‘’ Αλκοολούχα ποτά και καπνός ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών.
γ) Κατά 3,0% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση ’’, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 8,5% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, των δημοτικών τελών, των υπηρεσιών κοινοχρήστων, του πετρελαίου θέρμανσης, του ηλεκτρικού ρεύματος και των στερεών καυσίμων.
ε) Κατά 2,6% της ομάδας ‘’ Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, στα είδη κλινοστρωμνής - λευκά είδη, στα υαλικά, επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες.
στ) Κατά 2,9% της ομάδας ‘’ Υγεία ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης.
ζ) Κατά 5,2% της ομάδας ‘’ Μεταφορές ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσυκλέτας, λοιπές δαπάνες αυτοκινήτου, υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των αυτοκινήτων.
η) Κατά 1,6% της ομάδας ‘’ Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών οπτικοακουστικού εξοπλισμού και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
θ) Κατά 4,6% της ομάδας ‘’ Εκπαίδευση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των τεχνικών σχολών / ΙΕΚ.
ι) Κατά 4,5% της ομάδας ‘’ Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών : φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα) και των τιμών των ξενοδοχείων.
ια) Κατά 2,3% της ομάδας ‘’ ¶λλα αγαθά και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων - κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των τιμών των άλλων υπηρεσιών.
2. Από τη μείωση του δείκτη:
Κατά 2,6% της ομάδας ‘’ Επικοινωνίες ‘’, λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των υπηρεσιών της σταθερής τηλεφωνίας και της πρόσβασης στο διαδίκτυο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των υπηρεσιών της κινητής τηλεφωνίας.
Σύγκριση Νοεμβρίου 2007 με Οκτώβριο 2007
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 0,7% το μήνα Νοέμβριο 2007, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2007, προήλθε από τις ακόλουθες αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,5% της ομάδας ‘’ Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: αλεύρι, ψωμί, ζυμαρικά, πουλερικά νωπά, γάλα νωπό παστεριωμένο, τυριά σκληρά, σπορέλαιο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα ψάρια νωπά, φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά.
β) Κατά 2,9% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών και του πετρελαίου θέρμανσης.
γ) Κατά 0,3% της ομάδας “ Υγεία ”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των παρεχόμενων υπηρεσιών στα νοσοκομεία και κλινικές.
δ) Κατά 1,3% της ομάδας ‘’ Μεταφορές ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης).
ε) Κατά 0,4% της ομάδας “Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του φαγητού εκτός οικίας και των σερβιριζόμενων αναψυκτικών, γλυκών, καφέ και ποτών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.