Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου 2019 20:37

Πώς θα κινηθεί ο κλάδος των σούπερ μάρκετ το 2020

Μικρό καλάθι κρατούν οι αναλυτές της αγοράς όσον αφορά την εικόνα που θα καταγραφεί στα έσοδα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στο «ντεμπούτο» της νέας δεκαετίας, με τις εκτιμήσεις για τη νέα χρονιά να κάνουν λόγο για μειωμένες ταχύτητες στους τζίρους, εξέλιξη που μεταφράζεται σε ρυθμό αύξησης της τάξεως του 1,5%.

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Μικρό καλάθι κρατούν οι αναλυτές της αγοράς όσον αφορά την εικόνα που θα καταγραφεί στα έσοδα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στο «ντεμπούτο» της νέας δεκαετίας, με τις εκτιμήσεις για τη νέα χρονιά να κάνουν λόγο για μειωμένες ταχύτητες στους τζίρους, εξέλιξη που μεταφράζεται σε ρυθμό αύξησης της τάξεως του 1,5%.

Με γνώμονα ότι η φετινή επίδοση υπολογίζεται ότι θα περιλαμβάνει αύξηση εσόδων στα επίπεδα του 2,5%, μειούμενη σε σχέση με το 2,7% που καταγράφηκε το 2018, ενδεχόμενη επιβεβαίωση των προβλέψεων των αναλυτών προμηνύει ότι το 2020 θα αποτελέσει ακόμα μια έντονη χρονιά, σε όρους ανταγωνισμού για τον κλάδο.

Οι αισιόδοξες φωνές, ωστόσο, δεν παραλείπουν να επισημάνουν ένα σημαντικό ποιοτικό στοιχείο που αφορά τη διαφαινόμενη διατήρηση της τάσης ενίσχυσης της πραγματικής κατανάλωσης, δηλαδή η όποια αύξηση στα έσοδα να αντιστοιχεί σε ενισχυμένους όγκους πωλήσεων.

Οι προσφορές

Σε κάθε περίπτωση σημαντική κινητικότητα αναμένεται να καταγραφεί σε επίπεδο εμπορικής πολιτικής των αλυσίδων, στο επίκεντρο της οποίας εξακολουθούν να «φιγουράρουν» οι προσφορές.

Η εξέλιξη αυτή ακολουθεί το «ρεκόρ» που αναμένεται να καταγραφεί στις προσφορές τη φετινή χρονιά, καθώς ήδη με τα στοιχεία της IRI δείχνουν ότι στο δεκάμηνο του 2019 οι τζίροι που τίθενται σε οποιαδήποτε μορφής προσφορά ανέρχονται σε 1,19 δισ. ευρώ. Δηλαδή, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το ποσοστό των προσφορών διαμορφώνεται στο ίδιο διάστημα σε 26,9% επί του συνολικού τζίρου που καταγράφουν τα ταχυκίνητα προϊόντα στην οργανωμένη λιανική, που στο δεκάμηνο κυμαίνεται σε 4,45 δισ. ευρώ.

Προκειμένου να καταστεί πιο ευδιάκριτη η ένταση που καταγράφουν οι προσφορές, αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά για το 2018 οι προσφορές αφορούσαν 1,2 δισ. ευρώ, δηλαδή το 22,5% του ετήσιου τζίρου των FMCGs, που ανήλθε σε 5,3 δισ. ευρώ. Συγκριτικά με πέντε χρόνια πριν, οι αναλογίες είναι ακόμα πιο εντυπωσιακές. Και αυτό γιατί σύμφωνα με την IRI το 2013 τα ταχυκίνητα εμφάνισαν έσοδα 5,6 δισ. ευρώ (κατά 5,6% υψηλότερο από το 2018), εκ των οποίων οι προσφορές αφορούσαν σε 893 εκατ. ευρώ, ήτοι το 16%.

Ιδιωτική ετικέτα

Πέρα από το κεφάλαιο των προσφορών, το 2020 αναμένεται να είναι το έτος κατά το οποίο η ιδιωτική ετικέτα θα επανέλθει στο παιχνίδι καθώς εξακολουθεί να αποτελεί ένα πεδίο με μεγάλες προοπτικές για τις αλυσίδες, οι οποίες φέρεται να κινούνται στην κατεύθυνση διάθεσης κεφαλαίων για την ενδυνάμωση των brand τους, που τους προσφέρουν ουσιαστικές αποδόσεις.

Ακόμα μία παράμετρος που διαφοροποιεί την εικόνα και κατ’ επέκταση τις προβλέψεις για την πορεία της νέας χρονιάς είναι ότι τα «στοιχήματα» της Σκλαβενίτης με την εξαγορά του δικτύου της Μαρινόπουλος, της Μετρό με την εξαγορά της Βερόπουλος, και της Μασούτης με την εξαγορά της Προμηθευτικής εισέρχονται σε μια πιο ώριμη φάση μετά την ολοκλήρωση της περιόδου προσαρμογής τη διετία 2018-2019. Όμως οι εκτιμήσεις του κλάδου θέλουν τις ανακατατάξεις στην αγορά να συνεχίζονται, καθώς αναμένονται περαιτέρω κινήσεις συγκέντρωσης μεταξύ των παικτών, με αιχμή τις μικρομεσαίες αλυσίδες.

Η «μάχη» για τα σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να είναι σκληρή και προς τούτο επιστρατεύονται όλα τα «όπλα»: προσφορές, στοχευμένο κωδικολόγιο, ενίσχυση δικτύου και εν γένει αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών που προσφέρουν. Το βασικό ζητούμενο για κάθε παίκτη της αγοράς είναι να καταφέρει να διαμορφώσει μια ιδιαίτερα θετική εικόνα στον καταναλωτή ώστε να εξασφαλίσει τα υψηλότερα ποσοστά πιστότητας στα εγχώρια νοικοκυριά.