Οικονομία & Αγορές
Κυριακή, 29 Δεκεμβρίου 2019 20:46

Τα «κλειδιά» για τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου το 2020

Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων έξι μηνών βρέθηκαν στο τέλος της φετινής χρονιάς τα κέρδη για τα πλοία τύπου Capesize, καθώς οι ναύλοι βυθίστηκαν σε σύγκριση με τα υψηλά των προηγούμενων μηνών, ενώ και το κόστος καυσίμων αυξήθηκε. Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι οι ναύλοι είναι σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του έτους, ωστόσο για το 2020 οι προσδοκίες δημιουργούν προβληματισμό, καθώς -σύμφωνα με την Bimco- η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης είναι δύσκολο να καλύψει το πρόσθετο κόστος που συνδέεται με τα νέα καύσιμα που θα μπουν την αγορά από το νέο έτος.

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων έξι μηνών βρέθηκαν στο τέλος της φετινής χρονιάς τα κέρδη για τα πλοία τύπου Capesize, καθώς οι ναύλοι βυθίστηκαν σε σύγκριση με τα υψηλά των προηγούμενων μηνών, ενώ και το κόστος καυσίμων αυξήθηκε. Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι οι ναύλοι είναι σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του έτους, ωστόσο για το 2020 οι προσδοκίες δημιουργούν προβληματισμό, καθώς -σύμφωνα με την Bimco- η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης είναι δύσκολο να καλύψει το πρόσθετο κόστος που συνδέεται με τα νέα καύσιμα που θα μπουν την αγορά από το νέο έτος.

Οι ναύλοι

Ο μέσος ισοδύναμος ναύλος ανά πλοίο (Τime Charter Equivalent - TCE) στα capes βρέθηκε την προηγούμενη Τρίτη 24 Δεκεμβρίου στα 14.300 δολάρια την ημέρα, επίπεδα στα οποία κυμαινόταν και πάλι στα τέλη Μαΐου και στις αρχές Ιουνίου του τρέχοντος έτους πριν σκαρφαλώσουν στις 4 Σεπτεμβρίου στα 38.014 δολάρια, το υψηλότερο του τρέχοντος έτους.

Ο δείκτης Baltic Capesize σημείωσε πτώση στις 1.950 μονάδες την προηγούμενη Τρίτη, ενώ ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index, βρέθηκε την ίδια μέρα στις 1.030 μονάδες, που είναι και το χαμηλότερο σημείο εδώ και περίπου έξι μήνες. Σημειώνεται ότι το χαμηλό έτους για τον BDI ήταν οι 595 μονάδες στις 11 Φεβρουαρίου, ενώ το υψηλό έτους ήταν οι 2.518 μονάδες στις 4 Σεπτεμβρίου.

Η πτώση των τελευταίων ημερών στους μέσους ναύλους αποδίδεται κυρίως στο εορταστικό κλίμα, αν και o ναύλος ανά τόνο φορτίου έδειξε μια μικρή ανοδική αντίδραση. Για παράδειγμα, στη διαδρομή C5, από τη Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα, ο ναύλος στο σιδηρομετάλλευμα ανήλθε την προηγούμενη Τρίτη στα 7,68 δολάρια ανά τόνο, ελαφρώς αυξημένος από τα 7,20 δολάρια της Παρασκευής πριν από τα Χριστούγεννα. Σύμφωνα με τους αναλυτές, η άνοδος αυτή στον ναύλο ανά τόνο αποδίδεται και στην αβεβαιότητα που καταγράφεται σχετικά με τη διαθεσιμότητα των καυσίμων από τις αρχές του νέου έτους.

Επίσης, στη γραμμή από τη Βραζιλία προς την Κίνα ο ημερήσιος ναύλος ανά τόνο ανήλθε την προηγούμενη Τρίτη στα 18,98 δολάρια, ελαφρώς βελτιωμένος από τα 18,69 δολάρια ανά τόνο μία εβδομάδα νωρίτερα.

Οι τιμές καυσίμων

Στο μεταξύ, οι τιμές των καυσίμων, οι οποίες επηρεάζουν τα κέρδη του TCE, αυξάνονται. Όπως αναφέρει το Tradewinds, ο Howe Robinson υπολόγισε την προηγούμενη Δευτέρα ότι το καύσιμο πετρελαίου πολύ χαμηλού θείου ανέβηκε στα 669 δολάρια ανά τόνο, από 613 δολάρια ανά τόνο την προηγούμενη εβδομάδα. Επίσης, η τιμή του πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο αυξήθηκε στα 333 δολάρια ανά τόνο τη Δευτέρα, από 325 δολάρια μία εβδομάδα νωρίτερα.

Οι προοπτικές

Αναφορικά με τις προοπτικές για το 2020 εκφράζεται αισιοδοξία, ωστόσο καταγράφονται και πήγες ανησυχίας, κυρίως για τα πλοία Capesize, οι οποίες προέρχονται από τις τάσεις που θα επικρατήσουν στο εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος και ειδικότερα στις εισαγωγές της Κίνας, καθώς εκτιμάται ότι μπορεί να υποχωρήσουν για τρίτη διαδοχική χρονιά. Η διαρθρωτική μεταβολή της χαλυβουργικής παραγωγής της Κίνας, με την έμφαση να δίνεται στης αξιοποίηση του σκραπ σε σύγκριση με το εισαγόμενο σιδηρομετάλλευμα, σημαίνει ότι η κινεζική ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος δεν μπορεί πλέον να υπολογιστεί με ακρίβεια για να εκτιμηθεί και η ζήτηση πλοίων Capesize, αναφέρει η Bimco σε ανάλυσή της.

Σύμφωνα με αναλυτές, πάντως, η Κίνα είναι ο βασικός παίκτης στο εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος, με τη συντριπτική πλειονότητα των φορτίων από Αυστραλία και Βραζιλία να κατευθύνονται στη γιγαντιαία αυτή χώρα.

Στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους παρατηρήθηκε άνοδος των συναλλαγών και του όγκου του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος, με αποτέλεσμα τα αποθέματα στην Κίνα να φτάσουν σε σχετικά υψηλά επίπεδα. Όπως υποστηρίζει η Shanghai Metals Μarket, το 2020 η ζήτηση θα κινηθεί περαιτέρω ανοδικά προκειμένου να καλυφθούν ανάγκες στη δημιουργία υποδομών. Οι κινεζικές αρχές ανακοίνωσαν φέτος επενδυτικά σχέδια που διπλασίασαν την αξία των υπό κατασκευή υποδομών. Η National Development and Reform Commission (NDRC) ενέκρινε 21 έργα, αξίας τουλάχιστον 764,3 δισ. γιουάν (107,8 δισ. δολ.). Τέλος, θετικά αναμένεται να λειτουργήσει και η συνήθης πρακτική των χαλυβουργείων για εκ νέου αποθεματοποίηση εν όψει των αργιών του νέου έτους, που τοποθετούνται περί τα τέλη Ιανουαρίου 2020. Παράλληλα, αύξηση παραγωγής ανακοινώνουν όλα τα μεγάλα ορυχεία στη Βραζιλία και στην Αυστραλία.

Η ζήτηση

Στον τομέα της ζήτησης, επίσης, ο ναυλομεσιτικός οίκος Fearnleys εμφανίζεται λίγο πιο αισιόδοξος, καθώς θεωρεί ότι η μεταποίηση στην Κίνα βρέθηκε στο χαμηλότερο σημείο της τον προηγούμενο χρόνο και αναμένεται ανάκαμψη για το 2020. Επιπλέον, η παγκόσμια οικονομία αναμένεται να τρέξει το 2020 με ρυθμό 4% και στα ίδια επίπεδα αναμένεται και η ζήτηση για χύδην ξηρό φορτίο, αλλά με μία έντονη μεταβλητότητα στη διάρκεια του χρόνου.

Η Bimco, ωστόσο, προσθέτει ότι γενικότερα για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου υπάρχουν περισσότερα αρνητικά νέα από την Κίνα. Οι εισαγωγές σόγιας έχουν καταστεί σημαντικό μέρος του εμπορικού πολέμου, αλλά ακόμη και εκτός αυτού οι προοπτικές αναφορικά με τις συναλλαγές σόγιας των ΗΠΑ με την Κίνα είναι αδύναμες, κυρίως λόγω της αφρικανικής πανώλης των χοίρων που έχει μειώσει αισθητά τον πληθυσμό τους στην ασιατική χώρα. Εκτιμήσεις, μάλιστα, αναφέρουν ότι θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να επιστρέψει ο κινεζικός πληθυσμός χοίρων στο ίδιο μέγεθος με εκείνον που υπήρχε πριν από τη σφαγή και συνεπώς να αυξηθεί ανάλογα και η ζήτηση για τη σόγια, που αποτελεί βασική τροφή τους.

Η αύξηση του στόλου

Ένας ακόμη παράγοντας που θα κρίνει την πορεία της ναυλαγοράς είναι η μεγάλη αύξηση του στόλου το 2019 (+4,1%), η οποία θα επηρεάσει και το 2020, έτος κατά το οποίο ο στόλος αναμένεται επίσης να αυξηθεί περισσότερο από τη ζήτηση. Ο σωρευτικός αντίκτυπος αυτών των ρυθμών αύξησης σημαίνει ότι το χάσμα μεταξύ της ζήτησης και της προσφοράς πλοίων θα συνεχίσει να αυξάνεται, ασκώντας πίεση στα ναύλα καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. «Πονοκέφαλο» αναμένεται να προκαλέσουν τα περίπου 120 capes που θα πέσουν στο νερό το 2020, ένα νούμερο υψηλότερο κατά 36% από το 2019. Συνεπώς, η πορεία της ζήτησης θα είναι όλο και πιο ζωτικής σημασίας για το πώς θα κινηθεί η αγορά και θα διατηρήσει τα κέρδη της τους επόμενους 12 μήνες, όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking σε πρόσφατη αναφορά του.