Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου 2019 09:30

H αερομαχία Aegean Airlines - Air Nostrum στην Κροατία

Στη βαλκανική αγορά επιδιώκει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της, καταθέτοντας μη δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά της Croatia Airlines, η Aegean Airlines. Η κρατική αεροπορική εταιρεία της Κροατίας ανακοίνωσε ότι δύο εταιρείες έχουν υποβάλει τις προσφορές τους στους συμβούλους ιδιωτικοποίησης, Privredna Banka Zagreb (PBZ) και DVB Bank SE (θυγατρική του γερμανικού ομίλου DZ BANK), η Aegean και η ισπανική Air Nostrum.

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected] 

Στη βαλκανική αγορά επιδιώκει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της, καταθέτοντας μη δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά της Croatia Airlines, η Aegean Airlines. Η κρατική αεροπορική εταιρεία της Κροατίας ανακοίνωσε ότι δύο εταιρείες έχουν υποβάλει τις προσφορές τους στους συμβούλους ιδιωτικοποίησης, Privredna Banka Zagreb (PBZ) και DVB Bank SE (θυγατρική του γερμανικού ομίλου DZ BANK), η Aegean και η ισπανική Air Nostrum.

Αξίζει να αναφερθεί ότι διεθνείς επενδυτικές εταιρείες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό με τοπικούς fund managers δεν προκρίθηκαν στην επόμενη φάση. Η κυβέρνηση της Κροατίας έχει ορίσει προθεσμία έως τον Ιούνιο του 2020, είτε για να αποκρατικοποιήσει πλήρως είτε για να ανακεφαλαιοποιήσει την Croatia Airlines.

Σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης, οι σύμβουλοι επεξεργάζονται τώρα τις υποβληθείσες προσφορές και στη συνέχεια θα ενημερώσουν τη διοίκηση της εταιρείας. Μία επιτροπή που θα συστήσει το κράτος, το οποίο ελέγχει ποσοστό 99% του αερομεταφορέα, θα επιλέξει την καλύτερη προσφορά.

Ο υπουργός Μεταφορών της Κροατίας, Oleg Butkovic, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει να πουλήσει μερίδιο έως 70% της Croatia Airlines. Υπενθυμίζεται ότι η Aegean είχε ενδιαφερθεί για την κροατική εταιρεία και το 2015 και μάλιστα είχε προκριθεί στο δεύτερο στάδιο των διαπραγματεύσεων υπό την ηγεσία του IFC, ωστόσο ο διαγωνισμός δεν είχε προχωρήσει τότε λόγω της αλλαγής κυβέρνησης στην Κροατία.

Ο ελληνικός αερομεταφορέας, η διοίκηση του οποίου επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον του για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό, έχει επεκτείνει το δίκτυό του στην Κροατία τα προηγούμενα χρόνια συνδέοντας την Αθήνα με το Ζάγκρεμπ για το μεγαλύτερο μέρος του έτους, ενώ τα δρομολόγιά του προς το Ντουμπρόβνικ διατηρήθηκαν φέτος και για το μεγαλύτερο μέρος της χειμερινής περιόδου. Προσφέρει επίσης εποχικά δρομολόγια προς το Σπλιτ.

Για το 2020 η Aegean θα «πετάξει» σε 155 προορισμούς με 65 αεροσκάφη, εκ των οποίων τα έξι είναι Airbus A320/321neo που θα παραληφθούν το πρώτο εξάμηνο. Θα αυξήσει έτσι τις αεροπορικές θέσεις κατά 1,5 εκατ. σε σύγκριση με τη χρόνια που διανύουμε. Ταυτόχρονα θα διευρύνει τη δραστηριότητά της στη Θεσσαλονίκη και θα δημιουργήσει νέα βάση στην Κέρκυρα και νέο lounge στη Θεσσαλονίκη.

Στα διεθνή δρομολόγια θα εντάξει στο δίκτυό της τους προορισμούς Μπέρμιγχαμ, Πάφο, Μπιλμπάο, Νυρεμβέργη, ενώ θα μπει και στις charter πτήσεις. Από την άλλη πλευρά, η Air Nostrum, που ανήκει στο franchise της Iberia Regional και είναι μέλος της Oneworld alliance, παραχωρούσε με leasing αεροσκάφη και πλήρωμα στην Croatia Airlines τους καλοκαιρινούς μήνες την προηγούμενη τριετία.

H ίδια η Iberia έχει επεκτείνει σημαντικά τα δρομολόγιά της προς την Κροατία. Τον περασμένο Σεπτέμβριο η κυβέρνηση της Κροατίας αποφάσισε να παρέχει στην αεροπορική εταιρεία 34 εκατ. ευρώ, με σκοπό να τη βοηθήσει να σταθεροποιήσει τις δραστηριότητές της εν όψει της προγραμματισμένης ανακεφαλαιοποίησης. Η Croatia Airlines είναι μέλος της Star Alliance και το 2018 διακίνησε 2,17 εκατ. επιβάτες, έχοντας έσοδα 229 εκατ. ευρώ και ζημιές 11 εκατ. ευρώ, με το μερίδιο αγοράς της στην Κροατία να υπολογίζεται στο 25%.