Η Ελληνικά Καλώδια και η ΑΒΒ ανακηρύχθηκαν ανάδοχοι των έργων για την ηλεκτρική διασύνδεση της Σκιάθου στο σύστημα των 150kV μέσω της Εύβοιας (Μαντούδι), όπως ανακοίνωσε χθες ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Η διασύνδεση περιλαμβάνει την εγκατάσταση υποθαλάσσιων και υπόγειων καλωδιακών γραμμών στην Εύβοια και τη Σκιάθο, καθώς και την κατασκευή Υποσταθμού στη Σκιάθο.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Η Ελληνικά Καλώδια και η ΑΒΒ ανακηρύχθηκαν ανάδοχοι των έργων για την ηλεκτρική διασύνδεση της Σκιάθου στο σύστημα των 150kV μέσω της Εύβοιας (Μαντούδι), όπως ανακοίνωσε χθες ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Η διασύνδεση περιλαμβάνει την εγκατάσταση υποθαλάσσιων και υπόγειων καλωδιακών γραμμών στην Εύβοια και τη Σκιάθο, καθώς και την κατασκευή Υποσταθμού στη Σκιάθο.
Έτσι, με σύμβαση ύψους 42,8 εκατ. ευρώ, η Ελληνικά Καλώδια ανακηρύχθηκε ανάδοχος για τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση υπογείων και υποβρυχίων καλωδίων 150 kV για την καλωδιακή Γραμμή Μεταφοράς 150 kV στο τμήμα «Μαντούδι - Σκιάθος». Στον ίδιο διαγωνισμό συμμετείχε επίσης η εταιρεία Phrysmian. Από την άλλη πλευρά, η ABB με σύμβαση ύψους 9,5 εκατ. ευρώ ανέλαβε τη μελέτη, προμήθεια εξοπλισμού και εγκατάσταση του νέου υποσταθμού GIS 150/20 kV στη Σκιάθο, επικρατώντας των κοινοπραξιών Nari-Electromec, Mytilineos-GE και Tomi-Hyosung.
Η κατασκευή της Διασύνδεσης θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο 2020, με διάρκεια υλοποίησης 20 μήνες. Η Σκιάθος συνδέεται για πρώτη φορά στο Σύστημα Υψηλής Τάσης 150kV, ενώ η νέα ηλεκτρική διασύνδεση θα διασφαλίσει την ευστάθεια της ηλεκτροδότησης του συμπλέγματος των Βορείων Σποράδων και τους καλοκαιρινούς μήνες. Ψήφο εμπιστοσύνης για το έργο του Διαχειριστή χαρακτήρισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, το ισχυρό ενδιαφέρον για την ηλεκτρική διασύνδεση μερικών από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές διεθνώς.
«Ακόμη ένα ελληνικό νησί θα διασυνδεθεί στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Με την ολοκλήρωση του έργου, το 2021, θα δοθεί οριστική λύση στα προβλήματα ηλεκτροδότησης που αντιμετωπίζουν τα νησιά των Βορείων Σποράδων. Ο ΑΔΜΗΕ συνεχίζει ταχέως τα έργα των διασυνδέσεων στη νησιωτική Ελλάδα με στόχο την αξιόπιστη μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας με βιώσιμους όρους σε όλη τη χώρα», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Αριάδνη Interconnection
Την ίδια ώρα, εντός των πρώτων μηνών του 2020 τοποθετούν κύκλοι του ΑΔΜΗΕ τη διεξαγωγή του διεθνούς διαγωνισμού για την εκχώρηση έως και του 39% των μετοχών της Αριάδνη Interconnection, δηλαδή της εταιρείας ειδικού σκοπού που έχει συστήσει ο Διαχειριστής και αποτελεί τον φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Αττική. Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, μία από τις παραμέτρους που θα πρέπει στο μεταξύ να οριστικοποιηθούν, σε συνεννόηση με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), αφορά το κατά πόσο ένας συμμετέχων θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει ένα ποσοστό από το μετοχικό «πακέτο» που θα διατεθεί.
Όπως είναι γνωστό, ο ΑΔΜΗΕ είναι αυτή τη στιγμή ο μοναδικός μέτοχος της εταιρείας ειδικού σκοπού, ενώ προτίθεται να διαθέσει έως το 39% των μετοχών.
Στο πλαίσιο αυτό, τον Νοέμβριο υπέγραψε μνημόνιο με τη State Grid Corporation of China (μέτοχο του Διαχειριστή) συμφωνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση από την κινεζική εταιρεία του 20% της «Αριάδνη».
Επομένως, πριν «βγει στον αέρα» η σχετική προκήρυξη θα πρέπει να αποφασισθεί κατά πόσο ένας επενδυτής, όπως η State Grid, θα μπορεί να συμμετάσχει στον διαγωνισμό για να εξαγοράσει ένα μέρος των προς παραχώρηση μετοχών, ώστε το υπόλοιπο να αποκτηθεί από κάποιον άλλο συμμετέχοντα.
Τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ εκτιμούν ότι ο διαγωνισμός για μετόχους μειοψηφίας στην «Αριάδνη» αναμένεται να προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον, καθώς τα έργα διασυνδέσεων έχουν εξασφαλισμένα σταθερά έσοδα, μέσω των χρεώσεων μεταφοράς. Από την άλλη πλευρά, όπως συμπληρώνουν, με την είσοδο επενδυτών στην εταιρεία ειδικού σκοπού, θα εξασφαλιστούν περισσότερα ίδια κεφάλαια για τη διασύνδεση Κρήτη-Αττική, γεγονός που συνεπάγεται ότι η υλοποίησή της δεν θα γίνει αποκλειστικά μέσω debt financing.
Η εξέλιξη αυτή θα σημαίνει πως ένα μέρος των κεφαλαίων θα προέλθει από equity financing, κάτι που θα είναι προς το χρηματοοικονομικό συμφέρον του Διαχειριστή, καθώς θα διατηρήσει χαμηλά τη μόχλευσή του. Κάτι που θα έχει ως συνέπεια να περιορίσει το κόστος δανεισμού του για την υλοποίηση και των υπόλοιπων έργων που προγραμματίζει το επόμενο χρονικό διάστημα, με δεδομένο ότι το επενδυτικό του πρόγραμμα 2020 -2030 θα αγγίξει τα 5 δισ. ευρώ.
«Δόκιμο» μοντέλο
Με την ίδια λογική, σύμφωνα με τους κύκλους του Διαχειριστή, στην πορεία θα εξεταστεί κατά πόσον το παράδειγμα του Κρήτη-Αττική θα υιοθετηθεί και σε άλλα έργα διασύνδεσης τα οποία θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια.
Όπως υπογραμμίζουν τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ, αν και ακόμη δεν έχει προσδιορισθεί κατά πόσο αυτό το μοντέλο θα ήταν δόκιμο σε εγχώρια ή διεθνή έργα, ένα τέτοιο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι μία νησιωτική διασύνδεση, στην υλοποίηση της οποίας θα μπορούσε να εισφέρει ένας παραγωγός ΑΠΕ, ώστε να επιταχυνθεί η υλοποίησή της και, κατά συνέπεια, η δημιουργία ηλεκτρικού «χώρου» για την αξιοποίηση του τοπικού «πράσινου» ηλεκτροπαραγωγικού δυναμικού.
Αν και τα σχέδια αυτά είναι πρώιμα, συμπληρώνουν οι ίδιοι κύκλοι του Διαχειριστή, το μόνο βέβαιο είναι πως ο ΑΔΜΗΕ θα κατέχει πάντοτε την πλειοψηφία στα σχήματα υλοποίησης των έργων. Κι αυτό γιατί είναι κρίσιμο για την ασφάλεια τροφοδοσίας να υπάρχει ένας υπεύθυνος, δηλαδή ο ΑΔΜΗΕ, που να είναι επιφορτισμένος με τον έλεγχο του συστήματος μεταφοράς σε πανελλαδική κλίμακα.