Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2019 21:28

Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δοκιμάζουν ξανά το «πικρό» φάρμακο των απολύσεων

Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θυμούνται ακόμη το δίδαγμα της μεγάλης κρίσης του 2009, που είχε οδηγήσει στην κρατική διάσωση της General Motors και της τότε Chrysler. Και μπορεί οι προκλήσεις του 2019 να μην συγκρίνονται με τις συνθήκες προ δεκαετίας -τότε που οι πωλήσεις στις ΗΠΑ είχαν υποχωρήσει κάτω από τα 11 εκατ. οχήματα- αδιαμφισβήτητα όμως ήταν μια δύσκολη χρονιά, ενώ δύσκολη προμηνύεται και η επόμενη. Το «πικρό» φάρμακο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι οι απολύσεις, με τις αμερικανικές εταιρείες -GM και Ford Motor- να έχουν καταργούν περισσότερες από 30.000 θέσεις εργασίας.

Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θυμούνται ακόμη το δίδαγμα της μεγάλης κρίσης του 2009, που είχε οδηγήσει στην κρατική διάσωση της General Motors και της τότε Chrysler. Και μπορεί οι προκλήσεις του 2019 να μην συγκρίνονται με τις συνθήκες προ δεκαετίας -τότε που οι πωλήσεις στις ΗΠΑ είχαν υποχωρήσει κάτω από τα 11 εκατ. οχήματα- αδιαμφισβήτητα όμως ήταν μια δύσκολη χρονιά, ενώ δύσκολη προμηνύεται και η επόμενη. Το «πικρό» φάρμακο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι οι απολύσεις, με τις αμερικανικές εταιρείες -GM και Ford Motor- να έχουν καταργούν περισσότερες από 30.000 θέσεις εργασίας.

Κανείς δεν προβλέπει μια κρίση του κλάδου σε διαστάσεις παρόμοιες με το 2009. Παρ' όλα αυτά, οι πωλήσεις στις ΗΠΑ προβλέπεται να υποχωρήσουν το 2020 για δεύτερη διαδοχική χρονιά, κάτωα από τα 17 εκατ. αυτοκίνητα. Την ίδια στιγμή, οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων αναμένεται να υποχωρήσουν κατά 3,1 εκατ. το 2019, στη μεγαλύτερη πτώση από την εποχή της χρηματοπιστωτικής κρίσης.

'Εχοντας νωπές τις μνήμες του 2009, οι αυτοκινητοβιομηχανίες φρόντισαν να προχωρήσουν φέτος σε αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων τους, εκμεταλλευόμενες την ισχυρή κερδοφορία και τις ικανοποιητικές αν και με πτωτική τροχιά, πωλήσεις οχημάτων. 

Σε αντίθεση με το 2009, πολλές από τα μέτρα που έγιναν φέτος υλοποιήθηκαν σε μια προσπάθεια για να σωθούν οι επενδύσεις σε αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η ηλεκτροκίνηση και η αυτόνομη οδήγηση.

Τόσο η GM όσο και η Ford Motor κατήργησαν χιλιάδες θέσεις εργασίας και έβαλαν λουκέτο σε αρκετά εργοστάσια παγκοσμίως.

«Λαμβάνουμε προληπτικά μέτρα για τη βελτίωση των επιδόσεών μας» είχε δηλώσει η διευθύνουσα σύμβουλος της GM, Mέρι Μπάρα, όταν ανακοίνωνε τον Νοέμβριο του 2018 μέτρα αναδιάρθρωσης που θα υλοποιούνταν το 2019. Μεταξύ αυτών η μείωση του εργατικού δυναμικού κατά 14.000 θέσις και το κλείσιμο επτά μονάδων ανά τον κόσμο, εκ των οποίων πέντε στις ΗΠΑ.

Παρόμοια μέτρα έλαβε και η Ford Motor, ώστε να διατηρηθεί η ζωτικότητα και ενέργεια των δραστηριοτήτων της εταιρείας, είχε δηλώσει τον Μάιο ο διευθύνων σύμβουλος, Τζιμ Χάκετ. Το σχέδιο αναδιάρθρωσης των 11 δισ. δολαρίων που διαρκεί έως τα μέσα του 2020 περιλαμβάνει κατάργηση 12.000 θέσεων στην Ευρώπη, συν 7.000 παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων και 2.300 στις ΗΠΑ.

naftemporiki.gr