Οικονομία & Αγορές
Κυριακή, 09 Δεκεμβρίου 2007 11:44

«Παγωμένα» δάνεια 3 δισ. ευρώ από ΕΤΕπ για έργα υποδομών

«ΠΑΓΩΝΕΝΑ» μαζί με σχέδια υποδομών στα οποία περιλαμβάνεται και ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών λιμανιών παραμένουν ακόμη δάνεια ύψους 3,3 δισ. ευρώ με πενταετή περίοδο χάριτος και ιδιαίτερα ευνοϊκά επιτόκια που έχει χορηγήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) στο ελληνικό Δημόσιο τα τελευταία τρία χρόνια. Eκθετη απέναντι στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων βρίσκεται η Ελλάδα από την έλλειψη σχεδιασμού για το θέμα των λιμανιών αλλά και άλλων υποδομών για τις οποίες το ελληνικό Δημόσιο έχει συνάψει δανειακές συμβάσεις με την Τράπεζα.

«ΠΑΓΩΝΕΝΑ» μαζί με σχέδια υποδομών στα οποία περιλαμβάνεται και ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών λιμανιών παραμένουν ακόμη δάνεια ύψους 3,3 δισ. ευρώ με πενταετή περίοδο χάριτος και ιδιαίτερα ευνοϊκά επιτόκια που έχει χορηγήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) στο ελληνικό Δημόσιο τα τελευταία τρία χρόνια.

Eκθετη απέναντι στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων βρίσκεται η Ελλάδα από την έλλειψη σχεδιασμού για το θέμα των λιμανιών αλλά και άλλων υποδομών για τις οποίες το ελληνικό Δημόσιο έχει συνάψει δανειακές συμβάσεις με την Τράπεζα.

Στα λιμάνια

Το τεράστιο δάνειο ύψους 3 δισ. για λιμενικές υποδομές που είχε εξασφαλιστεί από την ΕΤΕπ το 2005 έχει ουσιαστικά «παγώσει» αφού κανείς ακόμη δεν ξέρει πότε και πώς θα γίνει ο περίφημος εκσυγχρονισμός των θαλασσίων πυλών της χώρας. Μετά την έγκριση του δανείου, ακολούθησε αλλαγή της στρατηγικής από τα συναρμόδια υπουργεία.

Αιτία αποτέλεσε το ενδιαφέρον κινεζικής εταιρείας για τη δημιουργία βάσης μεταφόρτωσης στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Το γεγονός αυτό ανέστειλε την προσπάθεια εκσυγχρονισμού αφού αν κατέληγε η συμφωνία οι επενδύσεις για τη συμπλήρωση των υποδομών θα χρηματοδοτούνταν από τους ιδιώτες επενδυτές.

Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο τέλος του 2006 απέναντι στις προσπάθειες ιδιωτικοποίησης «πάγωσαν» το όλο εγχείρημα και μαζί το αρχικό σχέδιο συμπλήρωσης υποδομών στα ελληνικά λιμάνια.

Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα από τα 3 δισ. του δανείου να έχουν εκταμιευτεί μέχρι και τα τέλη Νοεμβρίου μόνο 100 εκατ. ευρώ για τη συμπλήρωση της προβλήτας του Ικονίου στο πλαίσιο της αναμόρφωσης του container terminal «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Δήμος Αθηναίων

Ανυπόγραφο παραμένει επίσης δάνειο ύψους 50 εκατ. ευρώ που είχε ζητήσει από την ΕΤΕπ ο Δήμος Αθηναίων. Οι αρχικές συζητήσει ξεκίνησαν στο πλαίσιο της παλαιάς ηγεσίας του Δήμου και αφορούσαν στη χρηματοδότηση του διπλού έργου της ανάπλασης της περιοχής του Βοτανικού και της Λεωφόρου Αλεξάνδρας. Η συζητήσεις διεκόπησαν λόγω των δημοτικών εκλογών, με αποτέλεσμα η όλη διαδικασία να έχει «παγώσει».

Αν όλα τα παραπάνω μπορούν να εξηγηθούν από την καθυστέρηση των μελετών αλλά και του σχεδιασμού των ελληνικών δημοσίων έργων, δεν μπορεί να γίνει το ίδιο και με το δάνειο των 100 εκατ. ευρώ, δάνειο το οποίο υπεγράφη με την ελληνική κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση των έργων αποκατάσταση των ζημιών στις περιοχές που επλήγησαν πρόσφατα από τις πυρκαγιές. Η κυβέρνηση δεν έχει διεκδικήσει ακόμα το συγκεκριμένο ποσό καθώς δεν έχουν υποβληθεί ακόμα οι μελέτες καταγραφής των ζημιών.

Το 2008

Παρ' όλα αυτά πηγές από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων εκτιμούν ότι το 2008 μπορούν να διατεθούν στην Ελλάδα νέοι δανειακοί πόροι 1 δισ. ευρώ περίπου. Τα κονδύλια αυτά θεωρούνται εξασφαλισμένα καθώς αφορούν στη συνέχιση μεγάλων οδικών (πχ. Εγνατία Οδός) και ενεργειακών έργων (π.χ. νέες μονάδες παραγωγής ενέργειας με φυσικό αέριο) που ήδη έχει ξεκινήσει να χρηματοδοτεί η ΕΤΕπ.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με διμερείς επαφές στην Ελλάδα έχει θέσει τις βάσεις για να αναπτυχθούν συνεργασίες με:

* Φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης για την προνομιακή χρηματοδότηση των αναπτυξιακών τους προγραμμάτων.

* Με ιδιώτες και τεχνικές εταιρείες για την προνομιακή δανειοδότησή τους σε έργα με συμβάσεις παραχώρησης αλλά και τα έργα που θα υλοποιηθούν με Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

* Με φορείς όπως η ΔΕΠΑ και η ΔΕΗ για τα έργα επέκτασης και μεταφοράς καυσίμων και ενέργειας.

* Με φορείς του Δημοσίου για τα μεγάλα οδικά έργων στην χώρα και ειδικά τις συμβάσεις παραχώρησης. Δηλαδή οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού (ήδη έχουν συμφωνηθεί ή κατατεθεί σχετικά αιτήματα που αναμένεται να γίνουν αποδεκτά, για δάνεια που αφορούν τα υπόλοιπα έργα του προγράμματος).

Υπολογίζεται ότι το ύψος του δανείου που θα συμφωνηθεί για τις επεκτάσεις θα κυμανθεί πάνω-κάτω στα 200 εκατ. ευρώ με χαμηλό επιτόκιο 3,5% και μακρά περίοδο αποπληρωμής που φτάνει τα 15 χρόνια.

* Με τις ελληνικές τράπεζες σε δύο άξονες: Πρώτον στη χορήγηση προνομιακών δανείων προς τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και δεύτερον στις τιτλοποιήσεις υφιστάμενων δανείων που έχουν χορηγήσει οι ελληνικές τράπεζες σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σχετικές συζητήσεις πραγματοποιεί την περίοδο αυτή η ΕΤΕπ με τη Marfin και την Εθνική Τράπεζα.

* Τέλος, η ΕΤΕπ έχει απευθύνει πρόσκληση σε δημόσια και ερευνητικά ιδρύματα για τη χρηματοδότηση δράσεων έρευνας και τεχνολογίας, ενώ φιλοδοξεί να συμμετέχει και στη συγχρηματοδότηση έργων συνολικού προϋπολογισμού 31,5 δισ. ευρώ που θα υλοποιηθούν μέσω του ΕΣΠΑ 2007- 2003.

ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ