Έρευνα για τη δημιουργία της «Ιπποδάμειας Αγοράς» τροφίμων στον Πειραιά παρουσιάστηκε στους τοπικούς φορείς για λογαριασμό του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών. Η μελέτη του ΙΝΕΜΥ ανοίγει το δρόμο στην στοιχειοθετημένη έναρξη των διαδικασιών για τη δημιουργία μίας νέας, κλειστής αγοράς τροφίμων στον Πειραιά.
Έρευνα για τη δημιουργία της «Ιπποδάμειας Αγοράς» τροφίμων στον Πειραιά παρουσιάστηκε στους τοπικούς φορείς για λογαριασμό του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών.
Η μελέτη του ΙΝΕΜΥ ανοίγει το δρόμο στην στοιχειοθετημένη έναρξη των διαδικασιών για τη δημιουργία μίας νέας, κλειστής αγοράς τροφίμων στον Πειραιά. Η έρευνα επιδόθηκε από τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου, Βασίλη Κορκίδη, σε ψηφιακή μορφή, στον δήμαρχο Πειραιά, Ι. Μώραλη, στην αντιπεριφερειάρχη, Στ. Αντωνάκου, και στον Γ.Γ. Εμπορίου, Γ. Σταμπουλίδη, ενώ με την ίδια μορφή θα προωθηθεί στον υπουργό Επικρατείας, Γ. Γεραπετρίτη, αλλά και στις ηγεσίες των συναρμόδιων για θέματα ανάπτυξης υπουργείων. Από τις τοποθετήσεις των επισήμων διαπιστώθηκε συναντίληψη για την αναγκαιότητα της εν λόγω παρέμβασης η οποία, με την υλοποίησή της, θα αποτελέσει ένα ισχυρό τοπόσημο για την πόλη του Πειραιά.
Όπως παραδέχθηκε και ο Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος ΕΒΕΠ, στη σχετική παρουσίαση, η υφιστάμενη υποτυπώδης αγορά, λόγω παλαιότητας δεν ανταποκρίνεται λειτουργικά και αισθητικά στις σύγχρονες ανάγκες της πόλης και των επισκεπτών της. Εξάλλου η αξιοποίηση του παλαιού «αμαξοστασίου ΗΣΑΠ» με την κατασκευή της νέας αγοράς, δεν θα επηρεάσει τις λειτουργικές ανάγκες της ΣΤΑΣΥ και θα αξιοποιήσει ένα εγκαταλελειμμένο «κτιριακό απόθεμα» του Υπερταμείου, μετατρέποντας το σε ένα νέο «τοπόσημο» με ιδιαίτερη σημασία για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, και όχι μόνο.
Δεδομένου ότι η νέα αγορά γειτνιάζει με το επιβατικό λιμάνι θα είναι εύκολα προσβάσιμη και επισκέψιμη στους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων λειτουργώντας και ως ένα από τα αξιοθέατα της πόλης, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη. Στόχος, είναι η μετατροπή της σε ευρωπαικά πρότυπα σύγχρονη αγορά, με κύριο αντικείμενο την λιανική πώληση τροφίμων, προϊόντων και άλλων συνδυαστικών χρήσεων όπως άνθη, χώρους εστίασης, καφέ και άλλες δραστηριότητες γευσιγνωσίας αλλά και μόνιμης έκθεσης παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων.
Στο συγκεκριμένο κτίριο θα μπορούσε μάλιστα να αποκατασταθεί άλλο ένα ιστορικό σύμβολο για τη πόλη, με τη κατασκευή του ομοιώματος του«ρολογιού του Πειραιά» στην στέγη, που σήμερα καλύπτεται από ελενίτ και πρέπει φυσικά να αντικατασταθεί, λόγω του αμιάντου. “Επιστροφή στο μέλλον, με δύο τοπόσημα σε ένα”, τονίζει ο κ. Κορκίδης, αναφερόμενος στο όνομα της αγοράς, που επελέγη με ιστορικά κριτήρια, αφού κατά την αρχαιότητα η κεντρική αγορά της εσωτερικής πόλης του Πειραιά ονομαζόταν «Ιπποδάμειος Αγορά» ή «Αγορά των Ελεύθερων Δημοτών» προς τιμή του μεγάλου αρχιτέκτονα και πολεοδόμου του Ιπποδάμου του Μιλήσιου, ο οποίος την σχεδίασε.
Η αγορά αυτή ανεγέρθηκε τον 5ο αιώνα π.Χ. στο Κέντρο της εσωτερικής πόλης, με ξεχωριστό για την εποχή αποχετευτικό δίκτυο. Η σημερινή Πλατεία Ιπποδάμειας ήταν επίσης από τις πρώτες περιοχές που κατοικήθηκαν όταν δημιουργήθηκε μετά την απελευθέρωση η σύγχρονη πόλη του Πειραιά, με τους πρώτους κατοίκους την δεκαετία του 1830, ενώ αποτελούσε την πιο κεντρική και ιστορική συνοικία του Πειραιά που πήρε το όνομα της από την μεγάλη αγορά που κυριαρχούσε στην περιοχή από το 1860 μέχρι το 1968, όταν κατεδαφίστηκε για να οικοδομηθεί στην θέση της ο γνωστός πύργος. Η ιδέα για την οικοδόμηση μιας μεγάλης αγοράς στην περιοχή ξεκίνησε από την δεκαετία του 1850, πραγματοποιήθηκε το 1862 με σχέδια του μηχανικού της πόλης, ταγματάρχη Ι. Τριγγέτα. Η παλαιά Δημοτική Αγορά ήταν ένα ορθογώνιο κτίριο, αντίστοιχων μέτρων του υπάρχοντος αμαξοστασίου, προσπελάσιμη με εισόδους από τις τρεις πλευρές περιλαμβάνοντας πλήθος από καταστήματα όπως ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία, οπωροπωλεία και κρεοπωλεία στους 4 αντίστοιχους τομείς, ενώ υπήρχαν επιπλέον πολλές ταβέρνες και καφενεία για την εξυπηρέτηση των πελατών.
Τις βραδινές ώρες όταν έπεφτε η κίνηση στην αγορά μαζεύονταν όλοι οι μεγάλοι παλιοί ρεμπέτες όπως ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο Βασίλης Τσιτσάνης και ο Μπαγιαντέρας.
Η Δημοτική αγορά κατεδαφίστηκε στις 8 Φεβρουαρίου 1968, ενώ απαριθμούσε σε όλα τα καταστήματα περίπου 1000 εργαζόμενους. Η κατεδάφιση έφερε μαρασμό στην περιοχή παρέμεινε άδειο οικόπεδο για 5 περίπου χρόνια και την περίοδο 1972-1974 ο Δήμος Πειραιά ανήγειρε τον Εμπορικό Πύργο Πειραιά, τον μεγάλο πολυώροφο ουρανοξύστη, που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ουρανοξύστης στην Αττική μετά τον Πύργο Αθηνών.
Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, η δημιουργία της νέας «Ιπποδάμειας Αγοράς» σε ένα συγκοινωνιακό κόμβο, θα δώσει τη δυνατότητα στα καταστήματα τροφίμων να μετεγκατασταθούν σε πλησίον σύγχρονες εγκαταστάσεις και να ελευθερώσουν τη περιοχή γύρω από τον Πύργο σε άλλες δραστηριότητες.
naftemporiki.gr