Μια ακόμη ευρωπαϊκή τράπεζα με σημαντική παρουσία στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση προετοιμάζεται να αποχωρήσει από τη ναυτιλία, καθώς ο μητρικός όμιλος δεν κατάφερε να βρει έναν αγοραστή για το χαρτοφυλάκιό του.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Μια ακόμη ευρωπαϊκή τράπεζα με σημαντική παρουσία στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση προετοιμάζεται να αποχωρήσει από τη ναυτιλία, καθώς ο μητρικός όμιλος δεν κατάφερε να βρει έναν αγοραστή για το χαρτοφυλάκιό του.
Η DVB Bank, η οποία ανήκει στην DZ Bank της Γερμανίας και βρίσκεται στην 11 θέση της παγκόσμιας κατάταξης και στην 7η μεταξύ των ευρωπαϊκών τραπεζών, με βάση το ναυτιλιακό της χαρτοφυλάκιο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Petrofin Research αναμένεται να μηδενίσει την έκθεση στη ναυτιλία, ενώ εξέρχεται επίσης συνολικά από τον κλάδο των μεταφορών (χερσαίες και αεροπορικές).
Η DVB Bank, σύμφωνα με δική της παρουσίαση, διέθετε τον Ιούνιο του 2019 ένα ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο ύψους 7,9 δισ. δολ. στον ναυτιλιακό τομέα (6,9 δισ. δολ core business και επιπλέον 1 δισ. δολ. σε no core assets) έναντι 9,3 δισ. δολ. (7,9 δισ. δολ., core business και επιπλέον 1,4 δισ. δολ. σε no core assets).
Σύμφωνα με τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, η DZ Bank προσπαθούσε να βρει έναν αγοραστή για την DVB από τα μέσα του 2017, χωρίς όμως κανένα θετικό αποτέλεσμα.
Η τράπεζα θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τους υφιστάμενους πελάτες της αλλά δεν θα αναλάβει νέες χρηματοδοτήσεις, δήλωσε στο Splash ο κ. Frans van de Bospoort, διευθύνων σύμβουλος του τμήματος ναυτιλιακής χρηματοδότησης της DVB στη Σιγκαπούρη. Ο Van de Bospoort πρόσθεσε ότι δεν θα υπάρξει πώληση δανείων ή χαρτοφυλακίων και αναμένει ότι η DVB θα διατηρήσει παρουσία στη Σιγκαπούρη για τα επόμενα λίγα χρόνια.
Κλείνει τα γραφεία
Τους ερχόμενους μήνες, η DVB θα κλείσει γραφεία στη Νέα Υόρκη, στο Αμβούργο, στο Όσλο και στην Αθήνα, ενώ θα μειωθούν οι θέσεις εργασίας στα γραφεία της Φραγκφούρτης, του Άμστερνταμ, του Λονδίνου και της Σιγκαπούρης.
Βετεράνοι της χρηματοδότησης σχολίασαν τις εξελίξεις εκφράζοντάς τη λύπη τους για το γεγονός. Μεταξύ αυτών και ο Dagfinn Lunde -διηύθυνε το ναυτιλιακό τμήμα της τράπεζας για αρκετά χρόνια-, ο οποίος σημείωσε ότι «μια από τις πιο επαγγελματικές τράπεζες στον κλάδο των μεταφορών φεύγει από τον τομέα».
Άλλοι αναλυτές επισημαίνουν ότι ο ναυτιλιακός κλάδος τα τελευταία δέκα χρόνια δημιουργεί ζημίες για τις τράπεζες, ενώ τα πλοία είναι πολλά και χρειάζεται να μπει ένα φρένο στις νέες ναυπηγήσεις. Αβεβαιότητα δημιουργούν και τα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα, με αποτέλεσμα ο ναυτιλιακός κλάδος να μοιάζει με αυτόν των ανθρακωρύχων. Κανείς δεν θέλει να επενδύσει σε μια βιομηχανία τα assets της οποίας μπορεί να απαξιωθούν την επόμενη δεκαετία, σχολίασε στο Splash ο κ. Tobias Koenig, managing director στην Hamburg Lexington Maritime.
Μείωση δανεισμού
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Petrofin Research, σημαντική μείωση παρουσίασε το 2018 το παγκόσμιο τραπεζικό δανειακό χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας, παρά το γεγονός ότι ο στόλος της παγκόσμιας ναυτιλίας συνέχισε να αυξάνεται.
Το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο των 40 τραπεζών με το μεγαλύτερο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο μειώθηκε στα 300,7 δισ. δολ., το χαμηλότερο επίπεδο από το 2008 που για πρώτη φορά παρουσιάστηκε η έρευνα της Petrofin, από 345 δισ. δολ. που ήταν το 2017.
Στις τάσεις που καταγράφει η έκθεση περιλαμβάνεται ακόμη η περαιτέρω πτώση του μεριδίου των ευρωπαϊκών τραπεζών (-14%), ενώ μικρή μείωση σημείωσε και το μερίδιο των τραπεζών της Άπω Ανατολής, σε αντίθεση με το χαρτοφυλάκιο των αμερικανικών τραπεζών που κατέγραψε μικρή άνοδο (5%).