Εννέα είναι τα επόμενα βήματα του υπουργείου Υποδομών - Μεταφορών για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Εφοδιαστική, κεντρική επιδίωξη του οποίου αποτελεί η δημιουργία ευνοϊκότερου περιβάλλοντος για τις εταιρείες, ώστε να επιλέξουν την Ελλάδα ως πύλη διαμετακόμισης και μέρος για την εκτέλεση των δραστηριοτήτων τους.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Εννέα είναι τα επόμενα βήματα του υπουργείου Υποδομών - Μεταφορών για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Εφοδιαστική, κεντρική επιδίωξη του οποίου αποτελεί η δημιουργία ευνοϊκότερου περιβάλλοντος για τις εταιρείες, ώστε να επιλέξουν την Ελλάδα ως πύλη διαμετακόμισης και μέρος για την εκτέλεση των δραστηριοτήτων τους.
Τις προτεραιότητες του υπουργείου ανέπτυξε πρόσφατα στο Συμβούλιο Εφοδιαστικής ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, αποκαλύπτοντας ότι η ηγεσία του υπουργείου εξετάζει την ενοποίηση ομοειδούς περιεχομένου δράσεων του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Εφοδιαστική.
Σημειώνεται ότι το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Εφοδιαστική περιλαμβάνει 36 δράσεις, οι οποίες αναπτύσσονται σε 8 τομείς πολιτικής. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ολοκληρωθεί 9 δράσεις, άλλες 10 βρίσκονται σε εξέλιξη, σε 4 έχουν συγκροτηθεί επιτροπές και επίκειται η υλοποίησή τους, άλλες 6 είναι στο στάδιο συγκρότησης των επιτροπών και άλλες 7 παραμένουν προς υλοποίηση.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου ολοκληρώθηκε η «Δράση 22», καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι το κύριο μέρος του οδικού δικτύου είναι ολοκληρωμένο για την ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ περιγράφονται τα οδικά τμήματα που απαιτείται αναβάθμιση ή ολοκλήρωση, όπως το Πάτρα - Πύργος ή το Ιωάννινα - Κακκαβιά.
Όπως τόνισε στους διαμεταφορείς και τους logistician ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, σε αυτή τη φάση προέχει να ολοκληρωθούν οι δράσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και συγκεκριμένα:
1. Η διευκόλυνση της διαχείρισης transit φορτίου.
2. Η πλατφόρμα για την ενίσχυση transit εμπορευματικών ροών.
3. Η απλοποίηση τελωνειακών διαδικασιών.
4. Η ενίσχυση της ροής ηλεκτρονικών πληροφοριών (eCMR).
5. Ο εκσυγχρονισμός του κύριου μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου.
6. Η Δράση σύνδεσης της έρευνας καινοτομίας για τα logistics, όπου έχει τελειώσει ο πρώτος κύκλος και πραγματοποιείται ο δεύτερος.
7. Η καταγραφή της περιβαλλοντικής επίπτωσης.
8. Η ανάπτυξη πρακτικών city logistics.
9. Η ανανέωση του στόλου των φορτηγών.
Μάλιστα, σε ό,τι αφορά την ανανέωση του στόλου των φορτηγών, όπως ανέφεραν οι ίδιες πηγές, το υπουργείο επεξεργάζεται διάφορες λύσεις, όπως η χρονομίσθωση. Επιδιώκει δηλαδή, όπως διευκρινίστηκε, να δώσει περισσότερες επιλογές στις επιχειρήσεις και στους επαγγελματίες να ανανεώσουν τα οχήματά τους με οικονομίες κλίμακας και ταυτόχρονα να αρχίσει η ανανέωση του στόλου των οχημάτων.
Ψηφιοποίηση
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται επίσης στην ανάδειξη των δυνατοτήτων της ψηφιοποίησης των μεταφορών και η συμβολή της στην αύξηση της διαφάνειας κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας των εθνικών και πολυεθνικών επιχειρήσεων σε όλη την Ευρώπη, μέσω της χρήσης ψηφιακών εγγράφων στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών.
Σε αυτό το πεδίο υλοποιούνται έξι συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, κάποια εκ των οποίων είναι απολύτως στοχευμένα στην εξυπηρέτηση των εφοδιαστικών μεταφορών και συγκεκριμένα το CONCORDA (Connected Corridor for Driving Automation), το Fenix και το AEOLIX, που παρέχουν ψηφιοποιημένη πληροφορία στους οδηγούς.
Περιβάλλον
Επιπλέον, η πράσινη εφοδιαστική έχει ως στόχο να βελτιώσει τις λειτουργίες της εφοδιαστικής κατά τέτοιο τρόπο ώστε να αποφεύγονται και να προλαμβάνονται όσο το δυνατόν περισσότερο οι αιτίες που επιβαρύνουν το περιβάλλον και την ανθρώπινη υγεία, μειώνοντας τον οικολογικό αντίκτυπο της εφοδιαστικής. Ενδεικτικά αναφέρονται:
* Αντικατάσταση του οδικού δικτύου με σιδηρόδρομο.
* Μείωση των αποστάσεων για αποφυγή ρύπων.
* Ανακύκλωση συσκευασιών.
* Ανακυκλώσιμα υλικά στη συσκευασία.
* Οργάνωση δικτύου της εφοδιαστικής με συνδυασμό δρομολογίων με το βέλτιστο δυνατό τρόπο.
* Ανάλυση ανθρακικού και ενεργειακού αποτυπώματος.
Κόμβος η Ελλάδα
Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να γίνει βασικός κόμβος εφοδιαστικής για τις εμπορευματικές μεταφορές που κατευθύνονται προς ή έρχονται από την Ευρώπη μέσω της Διώρυγας Σουέζ, ανέφερε στην τοποθέτηση του ο κ. Κεφαλογιάννης.
Τα λειτουργικά χαρακτηριστικά που διαθέτει ο Πειραιάς είναι μοναδικά στη Μεσόγειο και εξηγούν γιατί είναι το γρηγορότερα αναπτυσσόμενο λιμάνι στην Ευρώπη, πρόσθεσε, τονίζοντας ότι «δεν είναι όμως το μοναδικό σημαντικό λιμάνι στη χώρα μας. Η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη, ο Βόλος, το Ηράκλειο και η Ηγουμενίτσα μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην προσέλκυση διεθνών εμπορευματικών ροών με εγκαταστάσεις και υποδομές που επιτρέπουν συνδυασμένες μεταφορές.
Τα τελευταία χρόνια έχει συντελεστεί σημαντική ανάπτυξη σε αυτόν τον τομέα και το γεγονός αυτό μας ενθαρρύνει να συνεχίσουμε ακόμη πιο δυναμικά την προσπάθεια να καταστεί η Ελλάδα κόμβος εφοδιαστικής.
Η προσέλκυση διεθνών εμπορευματικών ροών συνιστά προτεραιότητα με στόχο την αύξηση του διερχόμενου φορτίου και την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας. Ταυτόχρονα, συνεχίζεται η αύξηση του transshipment φορτίου», κατέληξε ο υφυπουργός Μεταφορών.