Στην επόμενη φάση θα περάσει στις αρχές του επόμενου μήνα η υλοποίηση του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ), με την έναρξη της δοκιμαστικής του λειτουργίας. Η δοκιμαστική λειτουργία (commissioning) αποτελεί το ενδιάμεσο στάδιο μεταξύ της ολοκλήρωσης κατασκευής του έργου και της κανονικής λειτουργίας του, στο πλαίσιο του οποίου θα πραγματοποιηθούν δυναμικοί έλεγχοι τόσο του αγωγού όσο και των συνοδών εγκαταστάσεων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Στην επόμενη φάση θα περάσει στις αρχές του επόμενου μήνα η υλοποίηση του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ), με την έναρξη της δοκιμαστικής του λειτουργίας. Η δοκιμαστική λειτουργία (commissioning) αποτελεί το ενδιάμεσο στάδιο μεταξύ της ολοκλήρωσης κατασκευής του έργου και της κανονικής λειτουργίας του, στο πλαίσιο του οποίου θα πραγματοποιηθούν δυναμικοί έλεγχοι τόσο του αγωγού όσο και των συνοδών εγκαταστάσεων.
Γι’ αυτόν τον σκοπό, σε πρώτη φάση θα αρχίσει η πλήρωση με καύσιμο επιμέρους τμημάτων του αγωγού και προοδευτικά σε ολοένα μεγαλύτερες πιέσεις, έως ότου επιτευχθεί η πίεση που προβλέπεται κατά την κανονική λειτουργία του αγωγού. Στην πορεία, ανάλογοι δυναμικοί έλεγχοι θα πραγματοποιηθούν σε συνδυασμούς επιμέρους τμημάτων, ώστε τελικά να ελεγχθεί το έργο στο σύνολό του, πριν τεθεί σε κανονική λειτουργία.
Όπως έχει δηλώσει η κοινοπραξία του ΤΑΡ, εντός του 2020 ο αγωγός θα είναι πλήρως έτοιμος να παραδώσει τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν. Το ακριβές χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της κανονικής λειτουργίας του πρότζεκτ θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την εξέλιξη της δοκιμαστικής λειτουργίας.
Την ίδια περίοδο, πάντως, που θα πραγματοποιούνται οι δυναμικοί έλεγχοι του αγωγού και των συνοδών εγκαταστάσεων, θα «τρέξει» παράλληλα και η διαδικασία λήψης της τελικής άδειας λειτουργίας του έργου. Ένα μέρος της διαδικασίας αδειοδότησης αφορά ανεξάρτητα κάθε χώρα από την οποία διέρχεται ο αγωγός (Ελλάδα, Αλβανία, Ιταλία), με το αρμόδιο υπουργείο και τη ρυθμιστική αρχή ενέργειας κάθε κράτους να δίνουν το «πράσινο φως» για τη λειτουργία του αντίστοιχου σκέλους.
Αναφορά στην έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας του ΤΑΡ έκανε σε πρόσφατη ομιλία του σε συνέδριο ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιος για θέματα Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Γεράσιμος Θωμάς. Όπως επισήμανε ο κ. Θωμάς, ο αγωγός βρίσκεται στο επίκεντρο της περιφερειακής συνεργασίας μαζί με άλλα μεγάλα έργα κοινού ενδιαφέροντος, όπως ο IGB που ξεκίνησε να υλοποιείται, το FSRU της Αλεξανδρούπολης και η αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας.
Ο Νότιος Διάδρομος
Μαζί με τον αγωγό Νότιου Καυκάσου (SCPX) και τον αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP), ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου θα συγκροτήσει τον λεγόμενο Νότιο Διάδρομο για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν έως το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου της Ιταλίας. Έτσι, θα συμβάλει στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας, την ενίσχυση του ανταγωνισμού, καθώς και στην ενεργειακή ασφάλεια τόσο της ελληνικής όσο και των υπόλοιπων αγορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η αρχική μεταφορική ικανότητά του, η οποία θα ανέρχεται σε 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο, επαρκεί για την κάλυψη της ενέργειας που καταναλώνουν περίπου επτά εκατομμύρια νοικοκυριά στην Ευρώπη.
Από αυτές τις ποσότητες, η ΔΕΠΑ έχει συμβασιοποιήσει την προμήθεια 1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως, για μία 25ετία. Στο μέλλον, η μεταφορική ικανότητα θα μπορεί να επεκταθεί σε περισσότερα από 20 δισ. κυβικά μέτρα, με την προσθήκη δύο ακόμη σταθμών συμπίεσης, ώστε να μπορεί να μεταφέρει επιπρόσθετες ποσότητες καυσίμου από την Κασπία Θάλασσα.