Βελτιώσεις και τροποποιήσεις σε δύο σημαντικές διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου εξετάζει ήδη η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Οι υπό επανεξέταση διατάξεις είναι αυτές που προβλέπουν έκπτωση του 40% της δαπάνης για ανακαίνιση κτισμάτων από τον φόρο εισοδήματος και υποχρέωση κάλυψης ποσοστού έως 30% του ετησίου ατομικού εισοδήματος με ηλεκτρονικές πληρωμές.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]
Βελτιώσεις και τροποποιήσεις σε δύο σημαντικές διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου εξετάζει ήδη η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Οι υπό επανεξέταση διατάξεις είναι αυτές που προβλέπουν έκπτωση του 40% της δαπάνης για ανακαίνιση κτισμάτων από τον φόρο εισοδήματος και υποχρέωση κάλυψης ποσοστού έως 30% του ετησίου ατομικού εισοδήματος με ηλεκτρονικές πληρωμές.
Αιτία το πλήθος των κριτικών σχολίων που καταγράφεται στη δημόσια διαβούλευση επί των συγκεκριμένων διατάξεων και η διαπίστωση ότι πολλές από τις επισημάνσεις των πολιτών που συμμετέχουν στη διαδικασία είναι λογικές, τεκμηριωμένες και βάσιμες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών επανεξετάζει τα εξής σημεία του φορολογικού νομοσχεδίου:
α) την παράγραφο 3 του άρθρου 16, σύμφωνα με την οποία για όσο χρονικό διάστημα ισχύει το δικαίωμα έκπτωσης από τον φόρο εισοδήματος του 40% της δαπάνης για ανακαίνιση κτισμάτων δεν θα ισχύει ταυτόχρονα και η μείωση κατά 5% του φορολογητέου εισοδήματος από ακίνητα λόγω αυτόματης -άνευ δικαιολογητικών- έκπτωσης δαπάνης για επισκευή και συντήρηση κτισμάτων, την οποία προβλέπει ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος (περίπτωση α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 39). Η παράγραφος αυτή εξετάζεται να τροποποιηθεί προκειμένου να μην εκληφθεί ως αντικίνητρο για την υπαγωγή στην κυρίως ρύθμιση της έκπτωσης του 40% της δαπάνης ανακαίνισης. Ήδη για την ύπαρξη της συγκεκριμένης παραγράφου έχει διαμαρτυρηθεί έντονα με επιστολή της στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ).
β) την παράγραφο 1 του άρθρου 7 στο σημείο που καθορίζει ποιο ακριβώς ποσό εισοδήματος θα λαμβάνεται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό του ποσοστού 30% μέχρι το οποίο θα μπορεί να φθάνει το ποσό των δαπανών που πρέπει να εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Ουσιαστικά, επανεξετάζεται η βάση υπολογισμού του ποσοστού και όχι το ίδιο το ποσοστό του 30%, το οποίο σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών θεωρείται πλέον «κλειδωμένο» για «δημοσιονομικούς λόγους».
Στο πλαίσιο αυτό μελετάται το ενδεχόμενο να μη συνυπολογίζονται στο εισόδημα οι δαπάνες για την καταβολή διατροφής από διαζευγμένους φορολογούμενους ή οι δαπάνες για διατροφή να περιλαμβάνονται μαζί με τα έξοδα για δάνεια, φόρους και ενοίκια στο άθροισμα δαπανών, το οποίο αν υπερβαίνει το 60% του εισοδήματος θα «ρίχνει» το ποσοστό των ηλεκτρονικών πληρωμών από το 30% στο 20% του εισοδήματος.
Η δημόσια διαβούλευση επί των άρθρων του φορολογικού νομοσχεδίου αναμένεται να ολοκληρωθεί μεθαύριο Παρασκευή και μέχρι το τέλος Νοεμβρίου το νομοσχέδιο θα λάβει την τελική μορφή με την οποία θα κατατεθεί στη Βουλή. Στόχος της κυβέρνησης είναι να ψηφιστεί το αργότερο έως τα μέσα Δεκεμβρίου και εν τέλει να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2020.
Η δημόσια διαβούλευση επί των άρθρων του φορολογικού νομοσχεδίου αναμένεται να ολοκληρωθεί μεθαύριο Παρασκευή και μέχρι το τέλος Νοεμβρίου το νομοσχέδιο θα λάβει την τελική μορφή με την οποία θα κατατεθεί στη Βουλή.