Ανησυχητικά είναι τα μηνύματα από το μέτωπο του πληθωρισμού, καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή όχι μόνο παρέμεινε τον Οκτώβριο με αρνητικό πρόσημο για τρίτο διαδοχικό μήνα, αλλά κατέγραψε και αυξημένο ρυθμό μείωσης.
Από την έντυπη έκδοση
Ανησυχητικά είναι τα μηνύματα από το μέτωπο του πληθωρισμού, καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή όχι μόνο παρέμεινε τον Οκτώβριο με αρνητικό πρόσημο για τρίτο διαδοχικό μήνα, αλλά κατέγραψε και αυξημένο ρυθμό μείωσης. Το -0,7% που κατέγραψε η Ελληνική Στατιστική Αρχή για τον προηγούμενο μήνα, ουσιαστικά «ροκανίζει» την ανάπτυξη και έρχεται να καταγραφεί σε μια πτωτική χρονοσειρά που ξεκινά ουσιαστικά από τις αρχές του δευτέρου εξαμήνου.
Το -0,3% του Ιουνίου αποδείχτηκε ότι δεν ήταν συγκυριακό, καθώς ακολούθησε η μηδενική μεταβολή του Ιουλίου, το -0,2% του Αυγούστου, το -0,1% του Σεπτεμβρίου και το -0,7% του Οκτωβρίου. Το διαδοχικό αρνητικό σερί προκαλεί ανησυχία για τη συνέχεια, καθώς στελέχη του οικονομικού επιτελείου φοβούνται ότι θα «φρενάρει» τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ.
Μειωμένες τιμές στα καύσιμα
Δεδομένου ότι ο Οκτώβριος ήταν ο μήνας κατά τον οποίο άρχισε η έναρξη διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης, τα βλέμματα στράφηκαν στην τιμή του συγκεκριμένου προϊόντος, λόγω και της σημαντικής στάθμισης που έχει στον δείκτη. Αποδείχθηκε ότι το πετρέλαιο θέρμανσης ήταν ένα από τα πέντε προϊόντα με τη μεγαλύτερη μείωση τιμής σε ετήσια βάση, η οποία έφτασε στο 9,2%.
Στον ίδιο κατάλογο -των προϊόντων με τη μεγαλύτερη μείωση- υπάρχει και το φυσικό αέριο, με την πτώση να φτάνει στο -11,2%. Έτσι, παρά την ανησυχία που επικράτησε αρχικά για την πορεία των διεθνών τιμών των καυσίμων, τελικώς αποδείχτηκε ότι τα καύσιμα ήταν αυτά που συνετέλεσαν στο να μειωθεί ο δείκτης τιμών καταναλωτή, καθώς οι τιμές τους είναι αισθητά χαμηλότερες σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές.
Στον κατάλογο των προϊόντων με τη μεγαλύτερη μείωση, εκτός από το πετρέλαιο θέρμανσης (-9,2%) και το φυσικό αέριο (-11,2%), ακολουθούν ο οπτικοακουστικός εξοπλισμός (-11,2%), τα έλαια και τα λίπη (-10%) και ο καφές (-8%). Αντίθετα, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σημειώθηκαν στα αεροπορικά εισιτήρια (+15,5%), στα φαρμακευτικά προϊόντα (+5,5%), στο νωπό γάλα (+4,2%) και στις τηλεφωνικές υπηρεσίες (+2,9%). Πέμπτο προϊόν στον κατάλογο με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις είναι τα τυριά (+2,5%).
Οι επιμέρους δείκτες
Σε επίπεδο επιμέρους δεικτών, η ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψε τον Οκτώβριο τις ακόλουθες μειώσεις:
* 1,6% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, νωπά ψάρια, γιαούρτι, αυγά, έλαια και λίπη, νωπά λαχανικά, πατάτες, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη - σοκολάτες - γλυκά - παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφές - κακάο - τσάι, χυμούς φρούτων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), γάλα νωπό πλήρες, τυριά, νωπά φρούτα.
* 0,5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
* 2,4% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο, ηλεκτρισμό.
* 2,4% στην ομάδα διαρκή αγαθά - είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
* 0,2% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
* 1,9% στην ομάδα «Αναψυχή - πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό - υπολογιστές - επισκευές.
* 1,3% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Ποιοι δείκτες αυξήθηκαν
Οι αυξήσεις στους επιμέρους δείκτες ήταν οι εξής: