Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 08 Νοεμβρίου 2019 07:05

Στα σκαριά ο τέταρτος προβλήτας ΣΕΜΠΟ

Τη «σκυτάλη», προκειμένου να υλοποιηθούν τα σχέδια που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κίνα, παίρνει σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος υποδέχεται τον πρόεδρο του ομίλου Cosco, Σου Λιρόνγκ. Πρώτο θέμα στην ατζέντα αναμένεται να είναι η κατασκευή του τέταρτου προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ, η οποία εξυπηρετεί τα σχέδια των Κινέζων, να εκτινάξουν δηλαδή την εμπορευματική κίνηση από το λιμάνι σε περίπου 10 εκατ. «κουτιά» ετησίως, ώστε να μπει στη λίστα με τα τρία μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης σε ορίζοντα πενταετίας.

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Τη «σκυτάλη», προκειμένου να υλοποιηθούν τα σχέδια που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κίνα, παίρνει σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος υποδέχεται τον πρόεδρο του ομίλου Cosco, Σου Λιρόνγκ.

Πρώτο θέμα στην ατζέντα αναμένεται να είναι η κατασκευή του τέταρτου προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ, η οποία εξυπηρετεί τα σχέδια των Κινέζων, να εκτινάξουν δηλαδή την εμπορευματική κίνηση από το λιμάνι σε περίπου 10 εκατ. «κουτιά» ετησίως, ώστε να μπει στη λίστα με τα τρία μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης σε ορίζοντα πενταετίας.

Ενίσχυση ναυπηγοεπισκευής

Στο τραπέζι των συζητήσεων, όμως, αναμένεται να μπουν και ζητήματα που αφορούν τα ανταλλάγματα που θα δώσουν οι Κινέζοι, ειδικά προς την τοπική κοινωνία και οικονομία, προκειμένου να έχουν μαζί τους και την κοινή γνώμη. Στην κορυφή της λίστας η ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής, θέμα που έθεσε και ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στην Κίνα.

Άλλωστε, όπως τόνισε ο πρωθυπουργός στην Κίνα, η κυβέρνηση είναι σύμφωνη, πρέπει όμως να είναι σύμφωνη και η τοπική κοινωνία.

Χαρακτηριστικές είναι άλλωστε και οι δηλώσεις του προέδρου του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη, ο οποίος δηλώνει ικανοποιημένος από την ανταπόκριση του πρωθυπουργού και του υπουργού Ναυτιλίας που ανέδειξαν το θέμα να χρησιμοποιείται ελληνικής κατασκευής εξοπλισμός και να υπάρχει μεγαλύτερη συνεργασία της Cosco με ελληνικές επιχειρήσεις ναυτιλιακών υπηρεσιών, εντός, εκτός, από και προς τον Πειραιά. Ειδικότερα, για την ελληνική ναυτιλία, ο πρωθυπουργός, σημειώνει ο κ. Κορκίδης, υπενθύμισε ότι περισσότερα από 1.000 ελληνόκτητα πλοία ναυπηγήθηκαν στην Κίνα τα τελευταία 15 χρόνια, που αντιστοιχούν αθροιστικά σε μια επένδυση που υπερβαίνει τα 50 δισ. δολ. «Εάν μάλιστα αυτά τα πλοία, αλλά κυρίως αυτά που θα επισκευαστούν και θα κατασκευαστούν στο μέλλον, μπορούν να αξιοποιήσουν τον υψηλής ποιότητας εξοπλισμό, όπως συστήματα περιβαλλοντικής προστασίας, φωτισμό, ηλεκτρικά συστήματα ή συστήματα πλοήγησης που έχουν κατασκευαστεί από ελληνικές εταιρείες, αυτό θα βελτίωνε τη συνεργασία με αμοιβαία επωφελή τρόπο. Η επένδυση της Cosco σε ελληνικές υποδομές αποτελεί “success story” όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και την Κίνα» επισημαίνει μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ.

ΣΕΜΠΟ vs Επισκευές

Το θέμα της ναυπηγοεπισκευής και το κατά πόσο η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά από την επέκταση του ΣΕΜΠΟ θέτει με ανακοίνωσή του το Σωματείο Ναυτικών Πρακτόρων Αττικής Πειραιά. Το ΣΩΝΠΑΠ επισημαίνει ότι δεν είναι αντίθετο στο ενδεχόμενο κατασκευής του τέταρτου προβλήτα, χωρίς όμως κατάργηση των επισκευαστικών θέσεων του προβλήτα Νέου Μώλου Δραπετσώνας και του προβλήτα της ΔΕΗ, η οποία θα οδηγήσει σε συρρίκνωση των εργασιών των μελών και όλου του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου.

Ειδικότερα υπογραμμίζει ότι η κατασκευή του προβλήτα Νο 4 των εμπορευματοκιβωτίων, όπως αυτό προβλέπεται στο υποβληθέν και μη εγκεκριμένο από την ΕΣΑΛ Business Plan της Cosco, συνδέεται με την κατάργηση των επισκευαστικών θέσεων του προβλήτα του Ν. Μώλου Δραπετσώνας και του προβλήτας της ΔΕΗ.

«Η κάθετη άρνηση των δημάρχων των δήμων Δραπετσώνα- Κερατσίνι - Πέραμα- Πειραιά και της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων της περιοχής δεν μπορεί να αγνοηθεί» αναφέρει επίσης, ενώ δεν αφήνει ασχολίαστη και τη θέση που έλαβε πριν από λίγες ημέρες η Διεθνής Ναυτική Ένωση (ναυτικοί πράκτορες). Η ΔΝΕ επιθυμεί να γίνει σύντομα η επέκταση του ΣΕΜΠΟ».

Συμφωνίες με υπεραξίες

* Συνολικά οι συμφωνίες που έγιναν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του κ. Μητσοτάκη στην Κίνα και εφόσον υλοποιηθούν αναμένεται να δώσουν υπεραξίες στην ελληνική οικονομία. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης (φωτογραφία):

* Έγιναν επαφές με την εταιρεία τηλεπικοινωνιών ΖΤΕ, η οποία διαθέτει ήδη παρουσία στην Ελλάδα, εξετάστηκε η δυνατότητα δημιουργίας τεχνολογικού πάρκου, καθώς και εργοστασίου μεταποίησης το οποίο θα μπορεί να παράγει προϊόντα για την υπόλοιπη Ευρώπη. Σε όλες τις συναντήσεις της ελληνικής αντιπροσωπείας με εκπροσώπους άλλων μεγάλων κινεζικών επιχειρήσεων, υπήρξε έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά.

* Δύο πολύ μεγάλες τράπεζες στην Κίνα και παγκοσμίως, η Bank of China και η Βιομηχανική και Εμπορική Τράπεζα της Κίνας, ανακοίνωσαν το άνοιγμα υποκαταστημάτων τους στην Αθήνα. Η κινεζική τράπεζα ICBC ήδη συμμετέχει σε επένδυση 300 εκατ. ευρώ σε ηλιοθερμικά συστήματα στην Κρήτη και εξετάζει τις δυνατότητες για άλλες επενδύσεις στον χώρο της ενέργειας.

* Ζητήθηκε η τουριστική προβολή της Ελλάδας, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «Ali Express», η οποία προσφέρει και τουριστικές υπηρεσίες.

* Το γεγονός ότι υπάρχουν απευθείας δρομολόγια της Air China στη γραμμή Αθήνα-Πεκίνο και από το ερχόμενο καλοκαίρι θα υπάρχει απευθείας αεροπορική σύνδεση με τη Σαγκάη, δημιουργεί τις προϋποθέσεις το 2020 οι τουρίστες από την Κίνα που θα έρθουν στην Ελλάδα να ξεπεράσουν κατά πολύ τις σημερινές 200.000 και το 2021 να προσεγγίσουν τις 500.000 αφίξεις.