«Φουρνίζουν» καινοτομία οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία του τυποποιημένου ψωμιού, επιτυγχάνοντας την τόνωση του καταναλωτικού ενδιαφέροντος και τη διεύρυνση της πίτας της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα καταγράφεται και εξισορρόπηση των τιμολογιακών πολιτικών στην κατεύθυνση του περιορισμού των έντονων προωθητικών ενεργειών.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
«Φουρνίζουν» καινοτομία οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία του τυποποιημένου ψωμιού, επιτυγχάνοντας την τόνωση του καταναλωτικού ενδιαφέροντος και τη διεύρυνση της πίτας της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα καταγράφεται και εξισορρόπηση των τιμολογιακών πολιτικών στην κατεύθυνση του περιορισμού των έντονων προωθητικών ενεργειών.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ο τζίρος της κατηγορίας «τυποποιημένο ψωμί» το 2018 εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 4% σε αξία, ενώ ακόμα μεγαλύτερη ήταν η ενίσχυση των όγκων. Να σημειωθεί ότι το τυποποιημένο ψωμί αφορά μια αγορά που στα δίκτυα της οργανωμένης λιανικής τροφίμων διαμορφώνεται στα 80 εκατ. ευρώ.
Όπως αναφέρουν στελέχη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία, φέτος στο εννεάμηνο καταγράφονται ακόμα υψηλότερες επιδόσεις, εξέλιξη που αποδίδεται κυρίως στο γεγονός ότι και οι τρεις βασικοί παίκτες της αγοράς έχουν επενδύσει πολύ στην καινοτομία και στο λανσάρισμα νέων προτάσεων στους καταναλωτές.
Premium κατηγορία
Ενδεικτικό είναι ότι υψηλές ταχύτητες καταγράφει και η κατηγορία των premium ψωμιών, η οποία επί της ουσίας έχει «ανοίξει» τα τελευταία χρόνια και ήδη έχει καταφέρει να πάρει «θέση», διεκδικώντας σημαντικά μερίδια σε μια αγορά στην οποία την πρωτοκαθεδρία διατηρεί το ψωμί του τοστ/σε φέτες. Σε ό,τι αφορά τη μεριδιακή διάταξη των επιχειρήσεων στο σύνολο της κατηγορίας ψωμί, στην πρώτη θέση φιγουράρει η Καραμολέγκος, ακολουθεί η Ε.Ι. Παπαδόπουλος και στην τρίτη βρίσκεται η Elbisco. Σε ό,τι αφορά την ιδιωτική ετικέτα, μολονότι για κάποια διάστημα εμφάνισε αυξανόμενη πορεία, έχει επιβραδύνει τους ρυθμούς της.
Την ίδια ώρα, όπως αναφέρουν στελέχη της αρτοβιομηχανίας μιλώντας στην «Ν», στην αγορά του τυποποιημένου ψωμιού από πέρυσι και πολύ περισσότερο φέτος καταγράφεται μια ορθολογική τοποθέτηση των εταιρειών στο θέμα της τιμής, με αποτέλεσμα η πολιτική των προσφορών να εφαρμόζεται πιο στοχευμένα.
Ενδεικτικό είναι ότι στο ράφι δεν υπάρχουν πολυσυσκευασίες που προσφέρουν 1+1 τυποποιημένο ψωμί. Ωστόσο, υπάρχουν περίοδοι κατά τις οποίες «τρέχει» το price off το οποίο -όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν τα ίδια στελέχη- «κινείται σε λελογισμένα» πλαίσια. «Στο παρελθόν υπήρξαν περίοδοι κατά τις οποίες το PL εμφάνιζε υψηλότερο κόστος σε σχέση με τα επώνυμα. Παρά το γεγονός ότι η τιμή εξακολουθεί να παίζει σημαντικό παράγοντα επιλογής για τους καταναλωτές, τα καινοτόμα λανσαρίσματα στην κατηγορία “αγκαλιάστηκαν” από το κοινό και έδειξαν ότι οι καταναλωτές εμφανίζονται πρόθυμοι να δαπανήσουν ακόμα και λίγο περισσότερο για το προϊόν που επιθυμούν και ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους» αναφέρουν αναλυτές της αγοράς.
Η απόφαση των εταιρειών να διαθέσουν νέες επιλογές στον καταναλωτή έδωσε σημαντική ανάπτυξη στην κατηγορία του συσκευασμένου ψωμιού και δη στα επώνυμα είδη. Παράλληλα, ενισχύθηκαν και υποκατηγορίες συσκευασμένου ψωμιού πέρα από τις φέτες για τοστ, όπως π.χ. τα ψωμιά για burgers που καταγράφουν σημαντική αύξηση όγκου.
Μεγάλα περιθώρια
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αγορά του ψωμιού αποτελεί μια ιδιαίτερα ελκυστική δραστηριότητα για τη βιομηχανία, αλλά και το οργανωμένο λιανεμπόριο, καθώς υπολογίζεται ότι συνολικά ξεπερνά το 1,1 δισ. ευρώ. Μολονότι το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου αυτού κινείται στα παραδοσιακά αρτοποιία, έρευνες αναφέρουν ότι 1 στους 6 καταναλωτές αγοράζει συσκευασμένο ψωμί από τα σούπερ μάρκετ, γεγονός που αφήνει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης για την κατηγορία.
Συνολικά ετησίως υπολογίζεται ότι καταναλώνονται περί τους 500 χιλ. τόνους ψωμιού, ενώ η ετήσια δαπάνη του νοικοκυριού για αγορά ψωμιού προσεγγίζει τα 400 ευρώ.