Ακόμη υψηλότερους ναύλους αναμένει ο κλάδος των containerships όσο πλησιάζουμε τη «Μαύρη Παρασκευή» (29 Νοεμβρίου) και τις εορταστικές ημέρες των Χριστουγέννων, μια περίοδο κατά την οποία αυξάνεται η κατανάλωση αγαθών.Όπως εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry, o κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η μεταφορική ικανότητα του οποίου για πρώτη φορά ξεπέρασε τα 23 εκατ. TEUs, διανύει ήδη μια καλή περίοδο, αν και επηρεάζεται από τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ και Κίνας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ακόμη υψηλότερους ναύλους αναμένει ο κλάδος των containerships όσο πλησιάζουμε τη «Μαύρη Παρασκευή» (29 Νοεμβρίου) και τις εορταστικές ημέρες των Χριστουγέννων, μια περίοδο κατά την οποία αυξάνεται η κατανάλωση αγαθών.
Όπως εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry, o κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η μεταφορική ικανότητα του οποίου για πρώτη φορά ξεπέρασε τα 23 εκατ. TEUs, διανύει ήδη μια καλή περίοδο, αν και επηρεάζεται από τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ και Κίνας. Ωστόσο ο «πόλεμος» αυτός το τελευταίο διάστημα καταγράφει μία από τις πιο ειρηνικές περιόδους του, αν και εξακολουθεί να είναι υπαρκτός και ανά πάσα στιγμή μπορεί να ενταθεί, σύμφωνα με τον Drewry. Η διά θαλάσσης μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στη Δυτική Ακτή της Βόρειας Αμερικής αγωνίζεται να αποτρέψει τις επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου, καθώς η περσινή αύξηση κατά 5% τώρα μετατράπηκε σε πτώση 3%, ωστόσο από την άλλη πλευρά η άνοδος του εμπορίου από την Ασία προς την Ανατολική ακτή των ΗΠΑ κατά 6% κάλυψε τη διαφορά, με αποτέλεσμα το ισοζύγιο να είναι και πάλι θετικό.
Συναλλαγές ΗΠΑ - Κίνας
Ο Drewry εμφανίζεται αισιόδοξος για το Transpacific εμπόριο, εκτιμώντας ότι η ανάπτυξη θα είναι ισχυρότερη στο μη μακρινό μέλλον. Η Transpacific γραμμή κατάφερε μέχρι στιγμής να αποφύγει σημαντική συρρίκνωση χάρη σε έναν συνδυασμό παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της εξασθένησης του κινεζικού νομίσματος, της προθυμίας ορισμένων κινεζικών εξαγωγέων και Αμερικανών εισαγωγέων να απορροφήσουν μέρος του πρόσθετου κόστους που προέκυψε από τα νέους δασμούς, όπως και από την κάποια υποκατάσταση του κινεζικού εμπορίου από χώρες όπως το Βιετνάμ, η Ταϊβάν, η Ταϊλάνδη και η Μαλαισία, οι οποίες εντατικοποίησαν το εμπόριο με τις ΗΠΑ για να αντιμετωπίσουν τις απώλειες κινεζικών εξαγωγών.
Επίσης ο Drewry φαίνεται ότι εμπιστεύεται για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του εμπορίου Transpacific και τη δύναμη της αμερικανικής οικονομίας, η οποία δεν έχει εκτροχιαστεί από τα καμώματα της Ουάσιγκτον και του Πεκίνου και συνέχισε να δημιουργεί θέσεις εργασίας και να αυξάνει τα εισοδήματα.
Σύμφωνα με τις αναλύσεις ναυτιλιακών εταιρειών όπως η Costamare, οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του έτους κατά μέσο όρο κατά 34%. Ο παγκόσμιος στόλος που παραμένει σε αδράνεια κυμαίνεται γύρω στο 3,9%, ωστόσο, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων που υφίστανται μετατροπές για την εγκατάσταση scrubbers, μειώνεται σε περίπου 2%. Το βιβλίο παραγγελιών μειώνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια και βρίσκεται στο 10% του υφιστάμενου στόλου, το χαμηλότερο επίπεδο από το 2009.
Πάνω 23 εκατ. TEUs
Επισημαίνεται ότι στα μέσα Σεπτεμβρίου η μεταφορική ικανότητα του κλάδου των containerships ξεπέρασε το όριο των 23 εκατ. TEUs. Η ανάπτυξη του στόλου παρέμεινε σταθερή περίπου στο 4% από τον Μάιο και μετά, προσθέτοντας 826.000 TEUs στην παγκόσμια μεταφορική ικανότητα μέχρι στιγμής φέτος.
Αντίθετα, ο τομέας διαλύσεων πλοίων κινείται σε ρηχά νερά, με μόνο 165.000 TEUs να έχουν πουληθεί για scrap μέχρι τώρα. Η καλή αγορά δεν δίνει στις ναυτιλιακές εταιρείες κίνητρο να ανακυκλώσουν τα πλοία και πολλά από αυτά που στις αρχές του έτους προορίζονταν για scrap, βρίσκονται τώρα σε ενεργό υπηρεσία. Ο χαμηλός ρυθμός διάλυσης αναμένεται να παραμείνει για το υπόλοιπο του έτους και η εκτίμηση της Alphaliner για το 2019 μειώθηκε από 350.000 TEUs σε λιγότερα από 250.000 TEUs. Με βάση τον δείκτη Alphaliner, οι τρέχοντες ναύλοι έχουν αυξηθεί κατά 30% σε σχέση με πέρυσι, ειδικά για τα μεγαλύτερα πλοία. Μάλιστα, στις τάξεις μεγέθους άνω των 5.000 TEUs έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.
Μέρος της αυξημένης ζήτησης από τον Ιούνιο και μετά σχετίζεται επίσης με την εγκατάσταση scrubbers σε μεγάλο αριθμό πλοίων. Συνολικά 44 πλοία με συνολική χωρητικότητα 465.000 TEUs υπόκεινται σε retrofit σε διάφορα ναυπηγεία.