Ρελάνς από τη Βουλγαρία, που διεκδικεί και πάλι το νέο εργοστάσιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, καθώς οι Γερμανοί έχουν παγώσει την αρχική απόφαση για την κατασκευή του στην Τουρκία.
Ρελάνς από τη Βουλγαρία, που διεκδικεί και πάλι το νέο εργοστάσιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, καθώς οι Γερμανοί έχουν παγώσει την αρχική απόφαση για την κατασκευή του στην Τουρκία.
Δεν ήταν μόνο η Τουρκία που διεκδικούσε το νέο εργοστάσιο της Volkswagen, προϋπολογισμού 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Βουλγαρία, Ρουμανία και Σερβία είχαν επιχειρήσει να δελεάσουν τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία με επιδοτήσεις ή άλλα κίνητρα, προκειμένου να εξασφαλίσουν μία τεράστια βιομηχανική μονάδα με ηχηρό όνομα, έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό και πολλές νέες θέσεις εργασίας.
Μόλις έγινε γνωστό ότι, λόγω των εξελίξεων στη Συρία, «παγώνει» η πορεία υλοποίησης του έργου στην Τουρκία, η Βουλγαρία αποφάσισε να ξαναμπεί στο παιχνίδι. Ο πρώην πρόεδρος της χώρας Ρόσεν Πλεβνέλιεφ, ο οποίος σήμερα είναι επικεφαλής του ισχυρού επιχειρηματικού δικτύου Automotive Cluster Bulgaria, δηλώνει ότι η χώρα του «βρήκε έναν τρόπο» να επιδοτήσει τη VW όχι με 135 εκατομμύρια ευρώ που ήθελε να διαθέσει αρχικά, αλλά με ένα ποσό που θα κυμαίνεται μεταξύ 250 και 260 εκατομμυρίων. Ο Πλεβνέλιεφ δηλώνει ότι έχει ήδη ενημερώσει επισήμως τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία για την προσφορά και αναμένει απάντηση.
Αν συνυπολογιστούν οι προσαρμογές σε έργα υποδομής στην περιοχή της Σόφιας και ιδιαίτερα η βελτίωση αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρομικών συνδέσεων, η προσφορά ανεβαίνει στα 800 εκ. ευρώ. Ακούγεται πολύ δελεαστική, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα γίνει αποδεκτή. Τα πλεονεκτήματα της Βουλγαρίας είναι ο χαμηλός εταιρικός φόρος και η συμμετοχή της χώρας στην ΕΕ. Αυτό το τελευταίο δεν είναι μόνο πλεονέκτημα, καθώς το ευρωπαϊκό δίκαιο δεν επιτρέπει την καταβολή άμεσων κρατικών επιδοτήσεων. Καλά ενημερωμένες πηγές στη Σόφια επισημαίνουν ότι «στην πραγματικότητα η VW δεν είχε ποτέ δισταγμούς να επενδύσει στην Τουρκία και απλώς είχε χρησιμοποιήσει την υποψηφιότητα της Βουλγαρίας για να επιτύχει καλύτερη συμφωνία με τον Ερντογάν». Μάλιστα ο Πλεβνέλιεφ έχει δηλώσει ότι η Σόφια θα προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υποστηρίζοντας ότι η υπάρχουσα συμφωνία της VW με την Τουρκία προσκρούει στο κοινοτικό δίκαιο.
Στο παιχνίδι και η Ρουμανία
Μετά τις τελευταίες εξελίξεις στη Βουλγαρία επιστρέφει στο παιχνίδι των προσφορών και η γειτονική Ρουμανία, που θεωρεί ότι ιδανικός επενδυτικός προορισμός για τη VW θα ήταν η ρουμανική πόλη Αράντ, κοντά στα σύνορα με την Ουγγαρία και τη Σερβία. Η περιοχή θα εξασφάλιζε καλή πρόσβαση στις αγορές της δυτικής Ευρώπης και φθηνό αλλά αξιόλογο εργατικό δυναμικό, τόσο από τη Ρουμανία όσο και από τις γειτονικές χώρες. Στο Βουκουρέστι ο υπουργός Εμπορίου Στέφαν Ράντου Οπρέα δηλώνει ότι έχει έρθει και πάλι σε επαφή με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο Γκιόργκε Φαλκά, βουλευτής του Εθνικού Φιλελεύθερου Κόμματος της Ρουμανίας (PNL) και πρώην δήμαρχος του Αράντ χαιρετίζει την επανέναρξη των συνομιλιών με τη VW. «Ήδη κατά την πρώτη φάση της διαπραγμάτευσης ο χώρος που είχε υποδείξει η δημοτική αρχή εκπλήρωνε πλήρως τα κριτήρια της επένδυσης» λεει ο Φαλκά στο ρουμανικό πρακτορείο Mediafax. «Πρόκειται για μία έκταση έντεκα στρεμμάτων, τόσο για το κτίριο του εργοστασίου, όσο και για τους προμηθευτές της αυτοκινητοβιομηχανίας», επισημαίνει. Προσθέτει μάλιστα ότι ήδη έχουν εξασφαλιστεί πρόσβαση μέσω αυτοκινητοδρόμου, γρήγορη σιδηροδρομική σύνδεση, γειτνίαση σε αεροδρόμιο, καθώς και ένα ιδιαίτερα χαμηλό κόστος παραγωγής.
Όπως πριν από 50 χρόνια...
Τόσο η Σόφια όσο και το Βουκουρέστι ξεκαθαρίζουν πλέον ότι θα συμμορφωθούν απολύτως με τα προβλεπόμενα στην ΕΕ και δεν θα παρασυρθούν σε προσφορές που αντιβαίνουν στους κανόνες της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς. Μέχρι στιγμής η VW δεν έχει σχολιάσει τις νέες προσφορές από Βουλγαρία και Ρουμανία.
Οι Ρουμάνοι λένε ότι ήδη στη δεκαετία του '60 η Volkswagen είχε δείξει ενδιαφέρον για την κατασκευή εργοστασίου στην τότε κομμουνιστική Ρουμανία. Ωστόσο το καθεστώς Τσαουσέσκου δεν είχε δεχθεί ούτε τον χώρο που πρότεινε η VW στην Τρανσυλβανία, ούτε τον όρο να προέρχεται μέρος του εργατικού δυναμικού από τη γερμανική μειονότητα της Ρουμανίας. Τελικά το εργοστάσιο κατασκεύασε η γαλλική Renault, στην οποία ανήκει και σήμερα η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία της Ρουμανίας, η γνωστή Dacia.